Kesilapan Diri Sendiri


Assalamualaikum.

Kenangan Januari 2019

Gambar diatas tu antara gambar kenangan maq bersama ibu dan adik ketika melakukan umrah Januari lalu.

Itu kenangan ketika kami solat dibumbung masjidil haram. Kami sekeluarga memang suka solat disini. Biasanya untuk solat maghrib terus ke isyak. Kawasannya tenang sekali. Untuk naik ke bumbung masjidilharam ,kita kena gunakan "tangga bergerak" @escalator  yang telah disediakan.

Lihat , walaupun berada dibumbung , bangunan jam , hotel hotel dibelakang tu masih tinggi menjulang langit. Antara petanda akhir zaman katanya , wallahua'lam

Ada 2 kejadian yang belaku kat maq bila lihat gambar atas tu. Maq nak kongsikan kat anda pula. Semoga beri manfaat..

❤kenangan pertama beg kasut warna hijau  polkadot tu. Itu pemberian puan besan maq. Beliau lah yang bersusah payah buatkannya untuk maq. Allah je balas jasa beliau. Aamiin..

Nak dijadikan cerita ,ketika tawaf perpisahan  ( tawaf sebelum kami meninggalkan Mekah pada hari Khamis 31hb Januari ) kasut maq dan ibu diletakkan dalam beg tersebut.

Oleh kerana terlalu ramai melakukan tawaf waktu tu  ,ustaz (mutawwif yang bersama kami ) tak benarkan kami bawa beg kasut tu bersama ketika tawaf. Tak nak membebankan katanya.

*Kebiasaannya maq bawa je beg ini ketika tawaf sebab setiap masa orang sentiasa padat dalam masjid tu dan tempat kasut memang penuh.

Jadi untuk ibadah terakhir tu ( melakukan tawaf wada' ) kami pun ikut je arahan mutawwif kami. Bila tempat letak kasut dah terlalu penuh , ustaz suruh kami selitkan dicelah celah antara tiang masjid dan rak quran.

Hati maq dah tak sedap sebab letak kasut ditepi rak quran ,macam tak sesuai . Disebabkan nak kejarkan masa ,sebab waktu zuhur dah nak dekat ,maq dan adik lelaki pun ikut je kata ustaz. Ustaz pun letak jugak beg kasut dia disitu. Dan kami pun lakukan tawaf.

Alhamdulillah selesai tawaf ,kami  solat sunat dan kemudian pergi minum air zam zam. Tak lama kemudian ,azan zuhur kedengaran dan kami pun bergegas cari tempat solat.

Lepas solat zuhur , adik lelaki nak ke tempat beg kasut kami tadi. Manakala maq dan ibu serta abah ,menanti didepan toilet 3 .

Puas menunggu adik lelaki ,tapi dia tak muncul muncul , lastly bila dia muncul ,senyuman dia maq dah paham.

" 3kali pusing tempat tu ,kasut kasut tak jugak jumpa " ..😅

Maq pun senyum jugakla.. 😁

" dah bukan rezeki kita lagi..hee "

" dah jangka dah , tu tempat ada quran ,mana boleh letak kasut ,tapi ustaz kata boleh. Masa jemaah yang buat  tawaf tu nak solat zuhur ,pasti petugas masjid dah bersihkan. Dalam tong sampah la tu ,hehe "- adik lelaki maq bersuara.

Ya , salah kami. Letak beg kasut pada tempat yang bukan sepatutnya. Maafkan kami ya Allah. Kami silap..

Bayangkan dari Madinah hingga ke Mekah takda pun nak kehilangan ,tapi disebabkan sifat tak peka pada satu satu kawasan masjid , kami kehilangan. Nasib cuma kasut . Dan alhamdulillah ,kami ada sepasang lagi kasut di hotel. Terima kasih Allah. Kami belajar dari kesilapan kami sendiri ..😭

❤ kenangan kedua ?

Cuba lihat sejadah kecil yang berlipat atas beg kasut maq tu. Haaa sejadah tulah..Tapi nanti nantilah maq cerita..jari jemari ni sudah lenguh..hehehe..

Maq : kongsi cerita sebagai panduan kepada yang lain. Biarlah maq je buat ,anda kalau kesana ,jangan buat la ya. Berkaki ayam nanti balik ke hotel hehe

Comments

hungryworm__ said…
numpang share ya min ^^
Hayyy guys...
sedang bosan di rumah tanpa ada yang bisa di kerjakan
dari pada bosan hanya duduk sambil nonton tv sebaiknya segera bergabung dengan kami
di DEWAPK agen terpercaya di add ya pin bb kami D87604A1 di tunggu lo ^_^