Posts

Showing posts from September, 2013

Merajuk katanya

Assalammualaikum
bila pagi sarapan nasi lemak jam 11 je mata dah layu ,di tambah lagi dengan kedingin hujan diluar sana oh . aktiviti apakah yg sesuai kali ni hehehe tak lain tak bukan berlayar kepulau impian zzz . tapi maqnie tak boleh la sebab anak asuhan ada tiga orang yg memerlukan perhatian dari maq ! sabar aje lah ye ~

hari sabtu selalunya disebelah malam ada saja undangan bacaan yasin di tempat maqnie . dan malam ini juga maqnie diundang . namun hati ini makin berat untuk bersama kupulan mereka itu . ini disebabkan jiwa maqnie  yg sedikit tersentap dengan mereka yg ber kedudukan disana !alamak ni nak mengadu ke nak mengumpat ni ?? tapi inilah kenyataan .

apa yg maqnie pahamkan bila seseorang itu mempunyai ilmu yg tinggi di dalam hal ehwal agama dan mahir bertajwid maka adakalanya *walaupun tidak semua* mereka sedikit sebanyak akan angkuh dan senang cakap berlagak ! dengan orang -orang  yg dibawahnya , yg masih lagi terkial-kial untuk menuntut ilmu , masih jahil ,masih terawang…

rm 2.20 / liter

Image
assalammualaikum semua . .
panas ! . .panas ! . belum pun isu 20sen sejuk  , kini kita digegarkan dengan kenaikan 10 sen lagi ! ianya berkuat kuasa malam ini  . . . lahai ramai kawan-kawan maqnie dah mula bersunggut berkenaan isu ini . kata mereka sedangkan  naik 20 sen je tangki penuh diisi untuk keretanya sudah membelanjakan rm 70  . . apatah lagi jika minyak naik lagi 10 sen ? mau - mau  rm 90 dalam tangan dah kan . .  tu  diguna kan untuk lima hari berkerja   dalam jarak  20 minit setiap satu perjalanan .! wow terasa berat juga lah kan .

bagaimana pula yg perjalanan ke tempat kerjanya yg memakan masa 30 minit ? 1 jam ? yg kerjanya 6 hari seminggu , yg memang bergantung pada kenderaan disepanjang tugas hariannya  . .  alangkah terasa beratnya kan . . . Allah huakbar ~

tapi apa yg dapat di katakan lagi , memang itulah kenyataannya . . maka sebagai pengguna dan rakyat yg bijak .  .marilah kita  menggunakan apa yg kita ada dengan merujuk kepada kemampuan diri .  . adjustlah cara berbe…

kalut seorang ibu . .

assalammualaikum
hati tak ok? resah dan gelisah ? bila kita resah gelisah ,kebiasaannya tapak kaki ,tapak tangan kita akan menjadi sejuk , ye ke tak ? kemudian peluh dingin jatuh satu persatu .mata melilau sekeliling.jantung berdegup kencang . nafas menjadi laju kadang-kadang rasa berat untuk bernafas !

sesetengah orang bila dia resah gelisah . semua yg ada dalam gengaman tangannya akan  terlepas , kadang - kadang ingatan dia pun tak berapa betul ,kejap ingat kejap lupa ! semua yg dilakukan tidak menjadi dan jika dia sangat gelisah , kerjanya hanya berjalan kehulu kehilir .

ye ke tak ni ?

pada maqnie ,pekara yg buat maqnie betul-betul resah ialah ketika menunggu anak - anak dara maqnie tu balik ke rumah lagi-lagi kalau mereka lambat lebih dari 1jam.

haish sungguh meresahkan jiwa  ni zahir dan batin  tau  tapi  jika mereka dah ada didepan mata ni baru tenang hati maq . . .

apakah mereka pun sama rasa seperti yg maqnie rasakan  tu ???? waAllah hualam . . .biarlah ianya  menjadi teka …

mengatasi masalah anak yang kian membesar

assalammualaikum
salam mesra dari maq untuk semua ,sekarang ni selain kita dengar kes buli dikalangan rakyat malaysia ! kita juga selalu terdengar atau terbaca kes kemalangan yg melibatkan kanak-kanak  . .


sebagai seorang ibu dan jua seorang pengasuh ,maqnie begitu tertarik untuk memperkatakan hal ini .pengalaman menjadi ibu selama 20 tahun dan menjadi pengasuh selama 17 tahun sedikit sebanyak memberi pengalaman buat maq. . .

kanak-kanak akan menjadi aktif diperingkat usianya mencecah 1 tahun keatas. semua aktiviti mereka akan menjadi lebih hebat jika dia bertemu kawan-kawan sebaya yg hiper ! sebagai  orang dewasa ada banyak cara yg perlu kita lakukan  :

1.sentiasa pesan jaga kelakuan walau di mana pun berada

2.sentiasa dengar arahan orang tua

3.sentiasa hormat hak kawan-kawan

4.jika dia buat perangai , gunakan psiko utk menghalang

5.menengking bukan arahan

6.terangkan maksud 'jangan' itu ialah tidak dibenarkan ,

7.jangan biarkan kesilapan mereka berulang

8.pantau dengan mem…

bukan nak cari siapa kah heroinnya

Image
assalammualaikum
harini ,semalam dan semalamnya ,didada akhbar , laman sosial dan di seluruh negara , sibuk mempersoalkan perihal sikap seseorang insan yg bersuamikan orang yg terkenal di Malaysia ni . .

sebagai seorang isteri ,maqnie paham adakala kita lupa bahawa selain menjaga harta benda suami kita juga diwajibkan menjaga maruah suami kita . . .kerana syurga itu terletak dibawah tapak kakinya .

apa yg maqnie nak bangkitkan disini bukan perangai tak sopan seseorang tu . . tetapi perangai sesama insan yg kurang dijaga , rasa hurmat menghurmati sesama mahluk Allah yg semakin menipis dikalangan insan dimuka bumi ini ! dimana kah nilai-nilainya tu ?? adakah dibalik celah-celah duit gaji suami kita? atau di dalam sebuah kereta mewah kita ? atau didalam rumah besar kita ? astagfirullah halazim . .  .

tepuk dada tanya lah akal !! apakah kita berperangai menggunakan akal atau menggunakan nafsu serabut kita tu ? tergamakkah jika benda yg serupa orang buat pula pada ahli keluarga kita contoh…

wechat . . dulu dan sekarang

Image
assalammualaikum
sekarang ni berbagai gadget dipasaran yg mampu dimiliki oleh semua golongan dan termasuk juga perbagai laman sosial yg terkini di maya ini. diantaranya wechat yg menjadi kegilaan para remaja terutamanya .

dirumah maqnie ini wechat di minati oleh anak maq yg nombor 3 iaitu di Aida kakak-kakaknya seperti kurang berminat , tetapi sikecil ni  bila siap je kerja sekolah dia akan 'talk-talk' dengan kawan-kawannya . .amboi meriah gitu ,suara anak-anak kecil yg comel-comel dikeluarkan dari android . kadang-kadang ayat mereka buat kami yg dewasa ni gelak sakan . . huhu hebat kan kemudahan anak-anak zaman sekarang ni !

tapi zaman maqnie dulu pun ada wechat  jugak ok.. cuma kami tak guna line or tablet android tetapi  suara kami keluar dari tin susu !! ahha siapa pernah cuba tu ?? helo..helo..hehehe