Cara Nak Doh lebih gebu

Assalamualaikum.

Sebelumni ( beberapa tahun sebelum) bila maq buat kuih yang bahannya ada guna yis kering (mauripan) maq akan tabur je yis kedalam tepung, gaul gaul ,masukan bahan bahan lain ,uli dan siap !!  Tapi hasilnya ? Ya , kuih maq buat tu "jarang menjadi". Biasanya tak jadi, heheee..

Tapi maq tak salahkan kuih yang tak gebu tu, biasanya maq salahkan tepung atau yis , Allah huakhbar.. Perempuan kan ,mana nak ngaku salah diri sendiri, 😂 #pengakuansebenar

Setelah hampir 4tahun maq tak guna bahan yang ada yis untuk buat kuih sebab maq dah putus asa , baru baru ni maq teringin nak buat pau . Tu pun atas  permintaan anak anak maq yang kononnya teringin nak makan kuih pau. Buat alasan pandailah diaorang tu ,buat kuih ? Makkk jugakkk . Dan ? Ye , Maq search youtube !

Masyaa Allah , rupanya nak doh jadi gebu gebas , kita kena bancuh yis (mauripan) dengan air suam ! Alhamdulillah , doh maq menjadi ! Thanks Allah 😍. Tak sia sia maq search video di Youtube . Terima kasihlah pada yang berkongsi tu. Dapat juga beliau pahala jariah yang berterusan ,inshaa Allah..


Pau goreng dan pau kukus

Gebu semacam !

Inti : kacang merah

Dan sekarang maq dah berpuasati lah sikit dengan hasil  dari penggunaan yis ni. Kalau tidak sebelum sebelum ni, kuih maq kalau dibaling keluar tingkap , boleh benjol kepala kucing yang  sedang lalu tepi tingkap tu , kihkih 🙊

Comments

hungryworm__ said…
numpang share ya min ^^
Hayyy guys...
sedang bosan di rumah tanpa ada yang bisa di kerjakan
dari pada bosan hanya duduk sambil nonton tv sebaiknya segera bergabung dengan kami
di DEWAPK agen terpercaya di add ya pin bb kami D87604A1 di tunggu lo ^_^