Hak Pewaris Dan Hak Penama


Assalamualaikum.

Terbaca satu tajuk yang menarik di berita harian online semalam.


Pada pandangan maq , bagus juga dibuat sistem  Faraid ni.  Selain mengelak dosa ,secara tak langsung penama tahu setiap ahli keluarga tu semasa hidupnya  dan selepas matinya ,mereka tetap ada hak sesama sendiri. Hak sebagai ahli keluarga terdekat !

Janganlah kita abaikan adik beradik kita ,anak anak kita bila hidup kita lebih senang dari mereka. Kerana sesetengah keluarga yang maq sendiri jumpa ,mereka sering anggap adik beradik yang hidup susah itu sebagai satu  bebanan bagi keluarga. Takda fungsi apa apa. Bila mereka ada buat satu satu keputusan pun tiada langsung berbincang atau memaklumkan dengan saudara yang tidak berharta  itu.  Sedangkan mereka itu bersaudara sampai kiamat. Dengan istilah lain, mereka tu darah daging sendiri. Alasannya ?

" Ala , dia bukan ada duit , buat apa bincang dengan dia? bukan boleh bantu apa pun.."


Bilakah  waktu yang tidak berada tu akan dicari ? Ye , bila hidup adik beradik lain dilanda masalah. Yang  tak punya apa apa itulah jadi tempat mengadu,tempat melepas sedih,tempat pelepas amarah, tempat meminta pertolongan.

Dan kena ingat lagi , anak lelaki itu lebih kepentingannya berbanding anak perempuan. Dalam hak pembahagian  pusaka  ramai dikalangan masyarakat pada zaman sekarang ini tak lagi hiraukan semua itu. Anak yang rajin hulur duit tiap bulan , anak itulah yang dapat hak keatas harta . Anak yang hidup susah, makan minum pun adjust setiap masa , anak itu tak perlu tahu apa apa pun bab harta ni.

Ada juga ya guna cara pemikiran macam ini lagi...

Tetapi ! Bila jadi hal seperti diatas tu , rasa malu tak  andai kata  yang dipinggirkan tu meninggalkan duit di KWSP dan anda yang  dah mengabaikan kehadirannya selama ini turut dapat hak anda jugak ?


Oh..itu dah kiraan dalam hukum agama kan ,kitaorang ambik jelah - itulah katanya .  Pemikiran macamni lagilah  kesian..

Maq pernah dengar satu ceramah mengenai hak harta peninggalan ini. Kata ustaz ,kenapa Datuk /bapa saudara /anak lelaki - merupakan penerima harta peninggalan malah ada yang dapat lebih sesikit dari isteri?

Jawapan jemaah : kami tak tahu ,ustaz...

Kata ustaz : yang sebetulnya , lelaki lelaki itulah yang akan menguruskan anak anak yang telah kematian bapanya tu. Sebab itu bila si ayah telah meninggal dunia , datuk( bapa ayah ) ,pakcik ( adik beradik kandung ayah ) atau abang/ adik lelaki ( anak anak kandung ayah ) layak jadi WALI bila ada anak perempuan ayah ( anak perempuan si mati ) nak bernikah ! Ya semuanya ialah kerana mereka tu lah pengganti ayah  untuk menguruskan anak anak ayah!

Dalam  hukum islam ,mereka itulah mahram .Bukannya cuma fokus pada harta peninggalan ayah yang mereka dapat tu lalu mereka sapu semua !!

Nauzubillahhiminzaliq..

Hati hati kalau dapat durian runtuh kerana tak semua buah durian tu milik anda ,mungkin juga durian kebun orang sebelah yang pokok duriannya juga runtuh. #peribahasamengarut😂

Anda ada terfikirkah hakikat kiraan lebih untuk saudara lelaki tu selama ni? Maq pun kalau ustaz tak beritahu ,maq langsung tak tahu menahu. Yang maq dok fikir ialah :

"kesian anak isteri dia, masa mereka hidup bersama, adjust adjust susah senang sebab nak simpan harta tapi bila suami dah takda , keluarga suami pulak dapat lebih harta peninggalan berbanding isteri.."


Hmm.. Banyak benda yang kita kena ambil tahu lepasni. Bila dah terlepas pandang, inilah jadinya. Hakikatnya makan hasil bukan hak akan buat masa depan nanti jadi kucar kacir , terutama hak bagi anak yatim.


Apa yang kita selalu nampak, masyarakat kita sesetengahnya , bila suami dah meninggal , isteri dan anak anak ,ada yang terpaksa  hidup merempat . Bilamana harta yang suami  tinggalkan untuk mereka telah disalah gunakan oleh keluarga terdekat. Semua ini kerana kesilapan mereka dalam pemahaman tentang penguruskan harta peninggalan.

Lepasni kita kena sayang ,hormat adik beradik kita, biarpun dia tidak berharta atau tidak ada kedudukan apa apa pada semua orang,mungkin satu hari nanti ,kita akan cari dia untuk membantu kita. Mungkin juga dia akan hadiahkan kita sesuatu yang tidak pernah kita duga. Ingat , air kalau dicincang takkan putus kecuali ketulan ais ,🙊


Apapun , hak pewaris pada duit KWSP seperti yang diatas tu berbeza dengan hak pusaka sepencarian . Untuk hak pusaka sepencarian ,Isteri masih punya peluang dapat bahagian dia dan pemberian dari pusaka aruah suami.

Teruskan doa yang baik baik ,inshaa Allah yang baik baik juga yang akan datang kepada kita.

Waallahhua'lam..



Maq pun tak terfikir lagi apa maq nak buat andai kata  sesuatu tidak diingini berlaku. Maq cuma mampu doa yang baik baik saja mulai sekarang. Maaf ya ,entri kalini cuma pandangan peribadi. Jika salah maafkan maq. Tapi tak salah rasanya kan kalau kita meluahkan apa yang kita sendiri sedang fikir ,kan?

Comments

Favourite post ❤

Mee Kuning Halal Toyyiban

Kenangan di Jabal Rahmah Bersama yang tersayang

Sebutan Takbir yang betul

Zikir Ramadhan

Penat yang Allah suka

Pesanan Untuk Diri Sendiri

Nasihat Ustazah

Susu sejat ganti santan kelapa

Video pilihan