1.9.2018

Assalamulaikum.




Sedikit perkongsian.

Kita menyokong Parti Politik mana pun memang HARGA AKAN NAIK. Ini FAKTA. Tiada satu pun makhluk dalam dunia ini yang bagi manfaat dan mudharat melainkan hanya Allah Taala :)

Kita marah pemimpin negara yang lama sebab banyak naikkan harga barang. Lalu, kita mengangkat kepimpinan baru dengan alasan yang baru ni boleh ubah kepimpinan lama.

Bila pimpinan baru sama saja dengan pimpinan lama, kita marah-marah dan berasa tertipu. Walhal asas akidah dan iman kita yang lemah. Kita ni... apa saja kepimpinan yang memimpin kita, kita tetap bising.

Kita bising sebab harga naik.
Kita rasa bila harga naik, rezeki kita berkurangan ke? Hehehehe...

Anas bin Malik berkata, Rasulullah SAW bersabda :

“Harga barang telah menjadi mahal di Madinah pada suatu ketika di zaman Rasulullah s.a.w. Maka orang ramai pun berkata :

“Wahai Rasulullah! Harga barang telah mahal, tetapkan harga untuk kami”.

Jawab Rasulullah s.a.w :
“Sesungguhnya Allah, Dialah yang menetapkan harga, yang menyempit dan melimpahkan (kurniaan), yang maha memberi rezeki. Sesungguhnya aku berharap untuk menemui Allah dalam keadaan tiada seorang pun dalam kalangan kamu yang menuntut daripadaku haknya yang dizalimi samada pada darah atau harta”.

(Riwayat Ahmad, Abu Daud, al-Tirmizi, Ibn Majah)

Bersangka baiklah dengan Allah. Allah aturkan semua ini untuk menguji iman dan Allah sengaja nak tengok macam mana cara kita sambut ujian Allah itu. Sama ada kita happy, sambut ujian Allah ini atau kita marah-marah dan merungut?

Kita yang mana satu? 😁

Ini antara paling basic dalam agama. Kuat atau tidak akidah, tauhid dan iman kita. Rezeki kita takkan berkurangan kerana ASBAB harga barang naik.

"Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Dia juga yang menyempitkannya. Dan mereka bergembira dengan kehidupan dunia, sedang kehidupan dunia itu tidak lain, hanyalah kesenangan yang kecil dan tidak, kekal berbanding dengan kesenangan hari akhirat."

(Surah Ar-Ra`d : Ayat 26)

C/p - semoga beri manfaat.

Comments