Iman dah pandai cemburu

Assalamualaikum.

Bila setiap hari buat kerja yang sama seawal 7.30pagi hingga 7.00petang. Melayan keperluan anak asuhan dan cucu yang semakin membesar sambil sambil menguruskan kerjarumah,banyak hal yang kadang maq terlepas pandang. Ya , semenjak kehadiran Ainul , maq dah kerap sangat melayan karenah si kecil tu sehinggakan maq tak perasan tingkah laku maq sedang diperhatikan oleh sesaorang.

Ini orangnya..Iman Anaqi.
Maq jaga iman ketika usia iman belum lagi masuk 2bulan. Tahun 2018 dah hampir 3tahun dia diasuh dirumah maq.

Pada awalnya ramai yang risau bila maq dah jaga ainul , iman akan bertindak diluar kawalan dan maq susah nak uruskan anak anak asuhan. Tapi alhamdulillah , iman tak pernah buat hal kat ainul ,malah setiap hari iman minta izin nak "sayang" kat ainul. Sejak ada ainul ,iman pun dah tak aktif macam dulul. Mudah diurus ,makan minum pun dah tak cerewet lagi. Bila maq suap makanan ,iman tak pernah menolak. Maq pun lega bila semua keadaan baik baik aja. Begitu juga dengan anak transit yang berdua tu, tak banyak ragam . Mungkin mereka paham keadaan maq yang ada bayi kecil. Allah dah permudahkan kerja maq mengasuh amanah amanah Allah ini. Alhamdulillah..


Tapi pagi tadi ,bila maq leka bergurau dengan ainul yang baru bangun tidur, tiba tiba maq terperasan aktiviti pelik iman. Dia naik tangga ,kemudian turun dengan aksi yang pelik. Bukan sekali tapi berkali kali. Sampaikan maq sempat rakam perbuatan dia. Rakaman video ni dirakam selepas beberapa kali dia buat aksi yang serupa.


Sayu hati maq.. Maafkan maq ,iman..😭 . Bila maq panggil dia ,dan ajak dia duduk sebelah ainul , mulanya dia taknak . Tapi akhirnya dia datang juga untuk "sayang" ainul.


Ya Allah..dalam ceria dia beberapa bulan ni, rupanya dia pun ada simpan rasa cemburu . Yelah kan, dah hampir 3tahun ,iman dah jadi "adik" dalam rumah maq ini ,tapi tahun ni iman dah jadi "abang" pulak. I feel you ,iman..😭 maafkan maq..


Semuga Iman Anaqi menjadi anak yang soleh ,yang berjaya dikehidupan dunia dan akhirat..aamiin

Comments