Ainul belajar makan


Assalamualaikum.

Bila dah 5bulan lebih usia ainul , tok mak dah berani bagi ainul belajar makan. Bukan bersuap tapi guna fruit feeder. Fruit feeder ni anak maq (ety) yang jual , jadinya senanglah nak dapatkannya kat mana.

Fruit feeders

Mungkin ianya berfungsi untuk makan buah buahan tapi kalini maq bagi ainul guna fruit feeder ni untuk makan biskut milna. Hehe kita buat dia!😂

Bawah ini antara langkah demi langkah maq ajar ainul makan.



Mula mula maq sediakan biskut milna , botol susu yang berisi air masak , secawan air masak dan juga fruit feeder .


Potong biskut kecil kecil. Maq potong 4.


Cicah  ¼ biskut tu dalam cawan air masak. Tujuannya nak bagi ia lembut sikit nanti biskut senang nak dimasukkan dalam fruit feeder tu. Lihat gambar dibawah ini. Tekan je biskut dalam fruit feeder , siap ! Bila nak disuapkan ke mulut bayi,pastikan anda rendam sekejap puting friut feeder tu dalam cawan air masak tadi supaya biskut akan lembut sekata dan bayi selesa masa menghisap puting tu.



Okey ,mudah tak? Pada maq  cara ini sangat mudah !





 Ainul cuma perlu hisap biskut yang telah direndam sekejap di air masak tadi. Tak tercekik ,tak tersedak dan tak comot macam kita bagi bayi makan guna sudu tu.

Kenapa tok mak pilih milna? Tentunya sebab struktur dia halus dan lembut bila terendam dalam air. Tidak bergentel , tidak berbau kuat , mudah dibawa kemana saja dan harga mampu milik.



Semoga ainul membesar dengan sihat dan menjadi anak yang mudah dididik . Aamiin..

Comments