Buaian Buat Ainul


Assalamualaikum.

Salam 10Muharam . Selamat berpuasa bagi mereka yang sedang berpuasa sunat 10muharam. Semuga semua amalan kita harini Allah terima dengan sebaik baik  ganjaran. Aamiin..


Freshcare tu tok ayah punya tapi ainul pulak sorokkan celah double chin dia tu.

Bila Ainul dah kerap sangat menyiarap dan kadang nangis sebab kepenatan, dan tok mak dah penat nak pusing dan pusingkan ainul setiap masa , akhirnya mentol kat atas kepala ni terpaksa ON ! Ting !




Yes! Tok mak akan ambil jalan termudah iaitu masukan ainul dalam buaian. Selongkar stor lelaju !


Sebenarnya sejak lahir ainul tak pernah tidur dalam buaian. Lagi pun kalau ikut syarat dari Jabatan Kebajikan Masyarakat , dirumah pengasuh ,penggunaan buaian tidak dibenarkan sama sekali. Dan ramai anak asuhan maq memang tak guna buai untuk tidur. Susah? Memang susah bila nak tidurkan  mereka golek golek atas tilam macam tu. Tapi nak buat macamana kan dah syaratnya macamtu. Pengasuh kena banyakkan sabar dan teruskan usaha.


Harini tok mak masukan ainul dalam buaian . Tapi hanya gerakkan pelahan lahan sebab pertamakali kan. Mulanya menangis jugak si kecil ni sebab dia tak dapat nak golek ke kiri dan kanan. Petang sikit , ainul dah mula selesa tapi masih nak tok mak ada kat sebelah buaian. Jangan kemana mana . Tok makkk don't move !! - kata Ainul dalam mimpi ,😂

Nyenyaknya tidur...
 ( ini tidur sebelum mandi )
Asyemmm..😷

Bila bayi dah dapat tidur lena , saat selepas  dia terjaga tu ,pasti dia akan ceria dan tidak merengek lagi. Alhamdulillah , lihat jek ainul  dalam video kat bawah ni.


Dalam video dia begitu selesa kan? Terlebih aktif adalah budak ni hehe.  Tapi kiri kanan tetap kena alas  bantal untuk elakkan dia menyiarap terlampau kerap. Dan untuk elakkan ainul nangis keletihan.

P/s : Ainul tu pakai stokin saiz untuk 1 tahun tapi tetap berbekas dibetis dia . Agaknya kena pakai yang saiz darjah satu ke macamana ek?  Tok mak pulak yang tak selesa tengok kaki ainul berbekas bekas macam tu. Haishh..

Semuga membesar dengan sihat ya sayang ..

Comments