Pesanan SMS dari MKN 2020


Assalamualaikum.

Harini sengaja maq kongsi beberapa pesanan ringkas (sms) dari MKN (Majlis Keselamatan Negara) kat dalam blog ini. Ini semua pesanan pesanan yang maq dapat dalam galeri sms fon maq.

Zaman serba serbi canggih ni, bukan selalu orang nak hantar sms kat kita, ye tak? Tapi sejak  PKP covid19 ni, rajin naw dapatnya. Sis is teruja gitu.

Jadi maq pun ambil keputusan untuk copy & paste dan simpan kat blog ni. At least ada jugak kenangan kenangan waktu PKP covid19  pada 2020 ni. Sentimental value ni uii, 😂

 ( macam dah takda kerja lain dah aku ni,hahaha )

PKP tahap 1 :

❤RM0. PERINGATAN Jika ada keperluan untuk membeli barangan keperluan/ubat-ubatan, hanya seorang wakil atau ketua keluarga sahaja dibenarkan keluar dari rumah.

❤RM0. RM500 juta peruntukan tambahan akan disalurkan kepada Kementerian Kesihatan untuk pembelian peralatan perubatan bagi usaha menangani COVID-19.

❤RM0. Tindakan tegas akan diambil oleh MCMC dan PDRM untuk mengekang berita palsu mengenai wabak COVID-19. Jangan menyebarkan berita yang belum ditentusahkan.

❤RM0. KPDNHEP akan mengambil tindakan tegas jika terdapat peniaga yang melanggar Akta Kawalan Bekalan 1961 dan Akta Kawalan Harga Anti Pencatutan 2011.

❤RM0. PERINGATAN Hentikan penyebaran berita palsu atau anda akan berdepan tindakan tegas daripada PDRM dan MCMC. Rujuk www.sebenarnya.my

❤RM0. KPDNHEP menjamin bekalan makanan untuk rakyat di negara ini adalah mencukupi. Berbelanjalah mengikut keperluan & jaga jarak sosial ketika membeli.

❤RM0. TERIMA KASIH FRONTLINERS NEGARA. Pengorbanan semua petugas barisan hadapan dalam memerangi COVID-19 amat dihargai.


 PKP tahap 2:

❤RM0. PKP Tahap 2 - Waktu operasi pengangkutan awam adalah dari, 6.00 pagi hingga 10.00 pagi dan dari 5.00 petang hingga 10 malam sahaja.

❤RM0. PKP Tahap 2 - Perkhidmatan Penghantaran Makanan (Delivery) dibenarkan beroperasi dari jam 8.00 pagi hingga 8.00 malam.

❤RM0. PKP Tahap 2 - Operasi stesen minyak dihadkan dari jam 8.00 pagi hingga 8.00 malam.

❤RM0. PKP Tahap 2 - Semua kenderaan persendirian hanya dibenarkan seorang sahaja, iaitu pemandu kecuali hal kecemasan.

❤RM0. PKP Tahap 2. Stay at home, jaga kebersihan diri, kerap basuh tangan & amalkan penjarakan sosial. Bersama-sama kita putuskan rantaian penularan COVID-19.

❤RM0. Berhati-hati dengan penipuan (scam) atas talian & SMS. Jangan dedahkan maklumat kewangan peribadi kepada pihak yang diragui. Rujuk http://ccid.rmp.gov.my/

❤RM0. Langkah Tambahan Bagi Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN TAMBAHAN). Rujuk https://www.pmo.gov.my/2020/04/infografik-pakej-prihatin-pks-tambahan/

❤RM0. Amalkan jarak sosial selamat. Letakkan tangan di dada sebagai tanda hormat dengan ucapan salam bagi menggantikan bersalaman dan bersentuhan.

❤RM0. Pasar Segar Terkawal dibuka di 97 lokasi di seluruh negara. Rujuk www.agrobazaar.com.my untuk tempahan awal.

❤RM0. Kerajaan menanggung kos bilik & makan RM150 sehari untuk setiap individu di hotel-hotel yang diwartakan sebagai pusat kuarantin COVID-19 di seluruh negara.

❤RM0. Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan dilanjutkan sehingga 28 April 2020. Rakyat diminta bersabar dan patuh arahan kerajaan demi keselamatan diri dan keluarga.

❤RM0. Talian sokongan emosi dan psikososial COVID-19 beroperasi setiap hari, dari 8 pagi - 5 petang. Hubungi 011-63996482, 011-63994236 atau 03-29359935.

❤RM0. Talian Khas Perkhidmatan Kaunseling COVID-19 beroperasi 24 jam setiap hari. Anda boleh hubungi Talian Kasih 15999 atau whatsapp 019-2615999.

❤RM0. KPDNHEP melaksanakan Skim Harga Maksimum bagi mengawal harga barangan keperluan sepanjang tempoh PKP. Whatsapp 0192794317 untuk aduan ketidakpatuhan.

PKP tahap 3 punya mana? Ala PKP tahap 3 belum pun berakhir lagi so kenalah tunggu beberapa hari lagi. Biar 'dia orang' hantar sms banyak banyak kat maq nanti baru maq simpan sini.

Apapun sebagai rakyat Malaysia,  maq ucapkan ribuan terima kasih untuk  semua pesanan ringkas tersebut. Ialah kan, nak pesan pesan ni tak mestinya untuk orang muda je, yang dah tua macam maq ni pun layak diberi pesan. Kadang orang tua lebih tak dengar kata berbanding orang muda, hahaha.

Terima kasih MKN, selamat bertugas demi Malaysia.. We love MKN!





Comments

Warisan Petani said…
Ingat mengingat untuk manfaat bersama
Maqnie said…
Alhamdulillah