Skip to main content

Surirumah cuma tahu perabis duit suami?


Assalamualaikum.

Perlukah rasa malu menjadi surirumah sepenuh masa?


Sesetengah orang menganggap  menjadi surirumah sepenuh masa hanya reti habiskan duit suami.


Mereka dikatogerikan isteri yang jenis malas nak berusaha.Tak nak berikhtiar untuk  majukan diri dan keluarga. Jenis isteri yang  punya semangat yang lemah.


Opsss... 

Ok, Ini pendapat peribadi maq :

Berdasarkan pengalaman selepas berkahwin,  maq dapat suami yang berkerja dengan sistem shif. Shif siang dan shif malam. Masa bagi kami sangat terhad.


Setahun lepas nikah, kami dikurniakan anak. Selepas habis cuti bersalin, encik suami suruh maq berhenti kerja sebab anak takda orang nak jaga. Termasuk nak urus makan minum beliau ketika kerja shif.


Masa tu maq cuma fikirkan kepentingan suami dan anak. So maq pun resign. Walaupun boss tempat kerja menolak permohonan berhenti kerja tapi dengan alasan,


"suami saya suruh saya berhenti kerja lah boss... " akhirnya boss akur. Kata beliau,


 "Awak hak suami awak. Walaupun awak dan team merupakan pekerja harapan syarikat ,syarikat masih perlukan khidmat dari awak tapi saya tak boleh nak halang kehendak suami awak "


Dan maq pun jadilah seorang surirumah sepenuh masa.


Baru je 3 tahun jadi surirumah fulltime,  maq nampak jelas keperitan encik suami nak sara kami anak beranak. Gaji memang cukup cuma lebih tu takda. Timbul rasa kesian.So maq ambil keputusan,

 "jadi surirumah yang bekerja dirumah "

Maq pilih untuk jadi seorang babysitter. Walaupun ketika tu maq dah punya 2 orang anak sendiri yang berusia 2 tahun dan setahun ,Maq sanggup.

Masa tu seorang baby dibayar dengan harga rm 150/bulan.


Bila dah pindah kerumah sendiri, maq jaga lebih ramai lagi anak asuhan. Penat jangan kata. Masa habis kat anak anak asuhan je. Kerja bukan ada ikut masa.  Kadang sampai 15 jam bekerja dalam sehari hanya dengan mengadap karenah mereka.  Sakit pening pun bukan maq ada cuti. Nak ambil MC pun tak laku. Malah kalau cuti emergency pun kadang kala gaji  maq kena potong.


Anda tahu tak apa niat utama maq nak jaga  anak asuhan ramai ramai macam tu?  Ye, tujuan maq satu je. Nak bantu suami besarkan anak anak kami.


Hantar anak anak bersekolah dikawasan bandar semua perlukan duit. Duit nak bayar transport,  aktiviti kelas,  kelas tambahan,  hari kantin,  aktiviti kokurikulum dan banyak lagi aktiviti sekolah yang sentiasa perlukan duit. Kalau nak harapkan gaji suami sorang sorang memang perit.


Bertahun maq jadi babysitter. Macam macam dugaan maq hadap. Macam macam karenah orang yang hantar anak maq jumpa. Pemurah, pemarah dan pelupa bayar wang upah pun ada. Hehehe pengalaman sangat berharga tu. Hanya duduk dalam rumah, maq boleh kenal ramai orang.


Semua berlaku dalam tempoh hampir 22 tahun lamanya. Alhamdulillah..


Dan sekarang semua anak anak maq dah besar. Maq pun dah masuk ambang usia 50an. Maq ambil keputusan muktamad. Maq nak top up masa yang maq dah habiskan selama 22 tahun jaga anak orang dengan mencuri masa untuk suami ,anak anak dan  masa dengan Allah.


Walaupun sekarang Along dah punya kehidupan sendiri disamping  anak dan suami,  Ety dah berkerja , Aida pun dah tamat sekolah menengah. Maq akan cuba penuhi masa yang terluang hanya untuk bersama mereka semata mata.


Maq tak kesah pun kalau orang kata yang maq ini cuma tahu makan duit suami,malas nak majukan diri, malas nak  berusaha lebih. Biarlah.. Letih nanti  diaorang  berhenti cakap. Lagipun  bukankah sudah jadi hak suami tanggung semua keperluan isteri.  So apa nak dipertikaikan lagi kan?


Apa yang jadi tanda tanya sekarangni, dapatkah maq top up masa yang terhutang selama 22 tahun tu?


Jawapannya ,insyaallah  kalau umur panjang. Kalau umur tak panjang, maafkan maq.


So betul ke kalau jadi surirumah ,kerjanya cuma tahu perabis duit suami?  Jawapan maq : kami (surirumah) cuma nak tambah kan lagi pahala untuk suami, tu je takda niat lain pun...


Kami ❤

Sebenarnya anak menantu maq ada dalam gambar ini. Beliau yang ambilkan gambar sebab itu wajah beliau takda dalam gambar .Tapi maq tetap anggap beliau ada hehe



Nota maq : Hargai apa adamu kerana esok belum tentu  menjanjikan alasan yang serupa.. 

Comments

Popular posts from this blog

Jalan Jalan 22hb Ogos 2026

  Bismillah, Semalam encik suami bawa Maq dan Aida pergi makan dekat Pekan Rengit,Batu Pahat,Johor. Jaraknya ambil masa 15-20 minit jugak dari Bandar Penggaram nak ke Rengit.Apa yang istimewanya kedai makan kat Rengit tu?  Nama kedai makan ini Santai Rengit Station. Kedai ni baru je beroperasi pada awal bulan Ogos tahun ini. Untuk menarik pelanggan kenal kedai makannya,pemilik kedai telah buat jualan buffet untuk pelanggan. Promosi bermula pada 15hb Ogos hingga 28 Ogos 2026 sahaja. Jika ada rezeki lagi owner akan sambung lagi buffet RM9.90 ini ke bulan seterusnya ,kata hostnya di tiktok Live. ❤Makan pagi : seawal 7.00 pagi sudah bermula. Menu : nasi lemak,nasi kerabu,soto,mee goreng & makanan goreng goreng & Air - caj RM9.90 ❤Makan tengahari : seawal 11.00 pagi hingga 5.00 petang.Hampir 50 jenis lauk pauk disediakan.Air minuman panas & sejuk.Ada juga buah disediakan.Makanlah semampu yang korang boleh makan - Caj RM9.90 Korang rasa berbaloi? Maq rasa sangat berbaloi...

Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom

Assalamualaikum. Maq join giveaway mama pipie pula kalini.  Anda yang berminat, boleh lah turut serta. Sorry to mama pipie sebab maq tak dapat nak follow fb page mama,  sebabnya fb maq dah deactive. Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom. Dah lama mama tak buat giveaway memang teringin nak buat tapi tak berkesempatan pula. So, sempena hari lahir mama yang jatuh pada 1 January yakni Tahun Baru yakni Hari ni, maka mama nak lancarkan  Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom . Jemput sama-sama meriahkan. Sebelum tu mama nak ucapkan selamat tahun baru 2020 kepada semua. Sekejapan aje kita dah di era 2020. Tetiba teringat pula Wawasan 2020 yang dilancarkan masa sekolah dulu. Macam tak percaya kita dah sampai ke tahun itu.. Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom Syarat-syarat Penyertaan Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom Terbuka buat blogger yang menetap di Malaysia bagi memudahkan urusan pos. Sorry buat blogger negara jiran kalau mama buat se...

Pantai Perpat, Rengit, pantai semulajadi yang tenang

Assalamualaikum. Alhamdulillah, untuk pertamakalinya maq  dan family  kesini . Ke Pantai Perpat , Rengit, Batu Pahat, Johor. Wah bagi alamat penuh tu. Kalau  dari luar anda takkan tahu kat kampung Perpat laut tu ada pantai secantik ini. Anda lihatlah sendiri. Maha suci Allah, indahnya.. Tanpa edit* Gadisku tak ketinggalan berposing Nak keluar ke tak ek?  Keluar ke tak?  Hehe masing masing malas nak berjemur tengah panas Cuma tinjau jek lepas tu masuk kereta semula sebab  cuaca panas, kanda tak tahan bahangnya. 😂 haishh.. Dia pun nak begambau jugak tu  Bendera Johor berkibar megah disitu Teka teki : ada berapa ekor monyet dalam gambar ini? Siapa betul jawab maq bagi menang.  Waktu kami kesini adalah selepas solat asar tapi dia punya panas,  amat menduga sanubari.. Apa yang menarik disini pada pandangan mata  tua maq : - kawasan nelayan yang bersih, indah dan tenang - pantainya semulajadi ...

Sedekah yang sia sia

Assalamualaikum. Ada pun sedekah jariah  yang diberikan dengan ikhlas semata mata kerana Allah merupakan salah satu saham akhirat. Pahalanya akan terus mengalir biarpun pemberi sedekah telah kembali menemui Allah SWT. Kekayaan sebenar bukanlah memiliki tetapi kerana banyak memberi. Tapi hati hatilah bila bersedekah. Dikhuatiri semuanya hanya sia sia. Semoga contoh atas tu bukan kita..

Giveaway Wang Tunai Rm1000 by Mamapipie & Friends

Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends . Ini adalah sticky post sehingga 29 February 2020 nanti. So sehingga itu, entry terbaru mama ada di bawah post ini ye. Jom ramai-ramai join  Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends. Giveaway Wang Tunai RM 1000 Mamapipie & Friends Syarat-syarat Penyertaan Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends Terbuka kepada blogger yang menetap di Malaysia bagi memudahkan urusan bank in wang tunai Buat satu blog post bertajuk " Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends ". Tepek banner di atas beserta link ke post ini.  Boleh copy code html yang mama dah sediakan di bawah post ni bagi memudahkan kerja korang. Tag 3 rakan  Wajib Follow Youtube ibusyurga: Klik Sini -> Youtube ibusyurga Wajib Follow & Letak Blog di bawah ke dalam Bloglist korang Ibusyurga.blogspot.com   Sukamakanjalan.blogspot.com   www.dawaibesi.com www.guamansyarie.com http...

Dato Maszlee Malik letak jawatan di KPM

Assalamualaikum... Harini hari ke 2 dalam tahun  2020. Negara harini dikejutkan  dengan perletakkan jawatan oleh Menteri Pendidikan Malaysia ( Dato Maszlee Malik ) setelah 20 bulan beliau berkhidmat. Antara yang telah beliau usahakan. Ye, walaupun berat,kena reda dengan kenyataan ini.   Dan  kabar angin juga mengatakan jawatan Dato Maszlee bakal diganti oleh YB Teo Nie Ching? Betul atau tidak,kita lihat je nanti.. Tahniahlah jika ianya benar. Kepada semua pelajar. Tak kira sekolah tadika kah, sekolah rendah kah,Menengah kah,pusat pengajian tinggi kah, belajarlah dengan jayanya.  Rezeki kalian itu hak Allah. Jangan jemu menuntut ilmu. Bangsa akan dipandang hina bila kurang ilmunya. Nanti apabila sudah jadi orang bijak yang berjaya, kalian cuma perlu ingat,ilmu itu untuk dimanfaati, bukan untuk menghianati. Malaysia telah banyak berubah bila terlalu ramai orang bijak. Mungkin inilah yang dinamakan Wawasan 2020 ? Maaf, ini cuma pendapat ...

Cara Tukar Nama Pada Geran Tanah Yang Pemiliknya Dah Meninggal

Assalamualaikum. Harini maq terpanggil untuk search permasalahan orang ramai. Terdapat ramai pewaris yang keliru nak buat macamana bila tanah pusaka mereka belum ditukar nama lagi tetapi pemilik asal sudah meninggal dunia? Pejabat tanah Batu Pahat. Sekadar hiasan. Baru baru ini maq ada terjumpa perbualan yang berkaitan dengan permasalahan ini. Tapi kes ini bukan berlaku dinegeri Johor tapi di Selangor Masalah yang dihadapi ialah : Masalah diatas telah mendapat respond dari beberapa orang netizen. Kes ini melibatkan tanah  pusaka dikawasan negeri Selangor. Maka mereka cadangkan pergi ke pejabat  dialamat dibawah ini. Dan bawah ini antara netizen yang dah selesaikan masalahnya melalui proses diatas. Ini respond beliau. Okey.Dari pemerhatian  dan pemahaman maq ,untuk kes tukar  nama pada geran yang mana pemilik asalnya dah meninggal. Apa yang perlu dibuat ialah : - mula mula buat perbincangan keluarga, tentukan dahulu siapa yang layak memi...

Ainul Mardhiah 2 Tahun 6 Bulan

 Assalamualaikum.  Lama tak kongsi cerita pasal Baby A. M.Siapa baby A. M?Pastinya Ainul Mardhiah, cucu pertama maq tu. Pejam celik pejam celik, sekarang Ainul dah berusia 2 tahun setengah. Kejap je masa berlalu. Alhamdulillah  sudah semakin cerdik sekarang ni. Biarpun dah lebih setahun dia telah dijaga oleh mamanya sepenuh masa, namun bila mama ada urusan yang terpaksa tinggalkan Ainul dengan tokmaknya,Ainul tak meragam pun.Malah dia pernah pesan kat maq,  " kejap eah tok, mama kua jap, atok wait eah.. " Haish..tak tau la siapa yang jaga siapa sekarang ni. Tapi Alhamdulillah,Ainul budak yang mudah dididik.Insyaallah. Nak lihat telatah alainul Mardhiah diusia 2 tahun ni? Bawah ada beberapa gambar terbaru beliau.    Antara reaksi wajahnya bila ajak selfie.Dah reti malu tengok muka sendiri kat skrin fon.Tapi bila ajak bergambar di tempat yang dia seronok tu,kemain lagi dia beraksiiiii...  Kemain lagi dia bergaya. Suka meniru gelagat orang di sekeliling....

Tanjung Hill 2021

 Assalamualaikum. Semalam encik suami bawa maq beriadah ke Tanjung Hill selepas hampir 2tahun tak kesitu kerana PKP C19. Tanjung Hill ( Bukit Tanjung ) memang lah macam tu jek ,tak berubah.Cuma kalini maq dan encik suami beranikan diri untuk jelajah kesemua kawasan dibukit tersebut. Aamiin yaa Allah..

Bagaimana kalau hari ini adalah hari terakhir bagi aku?

Assalamualaikum. Maq pernah terbaca pada satu kenyataan. Kalau nak tengok kebaikan sesaorang tu, lihatlah pada kehadiran orang lain pada hari terakhir beliau didunia. Maknanya jumlah tetamu yang datang ziarah pada hari kematian kita. Terpegun maq petang semalam bila tonton live sebuah page di facebook dimana pengkebumian awrah Abam Bocey berlangsung. SubhanAllah... Semua golongan manusia dari berbagai latar belakang hidup ada menemani jenazah dari pagi hinggalah ke proses pengkebumian selesai. Allahhuakhbar.. Allah bayar cash. Walaupun kesedihan itu ada tapi rasa syukur tetap memanjat minda. Anak yang baik terhadap keluarga terutama ibu, inilah balasan Allah untuknya. Allahhu.. Hati perempuan maq terus jadi sayu* Sejak kahwin, maq belum pernah berkesempatan jaga ibu abah. Sampai ke harini kami masih terpisah atas sebab komitmen masing masing. Maq masih tak mampu lagi nak hulur duit belanja ratusan ringgit kat mereka. Maq sendiri pun hidup ditanggung oleh suami. Pern...