Skip to main content

Persiapan Umrah 2019





Assalamualaikum.
Alhamdulillah , segala puji bagi Allah , Tuhan yang mentadbir sekelian alam.




"Plan last minit memang menjadi kak long ,Inshaallah.. "  itu kata adik perempuan maq.


Dan hanya beliau sorang je adik perempuan maq ,takda lain lagi.


Plan mengerjakan umrah kali pertama bagi diri maq ini hanya datang 44hari  sebelum 21hb Januari 2019. Semua ini idea adik perempuan maq lah. Ini peluang kedua dia dan family pergi umrah. Kali pertama pada 2016, masatu maq sedang sibuk nak buat persiapan perkahwinan anak sulong maq.

Untuk umrah kalini,   adik maq beritahu , buat je persediaan apa yang ada.  Asalkan kita sampai ke distinasinya. Maq yang memang nak sangat menjadi tetamu Allah tu , hanya kata "ok ,boleh je ,inshaa Allah .." jadi,apakah persiapan apa yang ada je ,yang adik perempuan maq katakan tu?  Bawah ini antara benda bendanya yang telah maq adakan.


*passport - dengan kadar rm 200 untuk jangka hayat 5tahun, benda ni sangat perlu. Anda tak perlu dah mykad anda tu. Bawa je passport anda ketika berada dikota kota ini. Mykad suruh jek anak anda simpan elok elok dalam laci. Pesan kat dia ,nanti masa ambil emak kat airport, jangan lupa bawa , ada pulak emak jadi pendatang dengan izin disekatan jalanraya tu pulak..


*telekung - 2helai , bawa bahagian atas sahaja. Maq bawa 1telekung putih ,2telekung hitam berlengan. Yang putih akan dipakai ketika melakuakn solat dimasjid diMekah dan dimasjid Nabawi, yang hitam dipakai ketika program ziarah. Dimana ketika ziarah tu nanti ,jemaah akan melakukan solat sunat dimasjid masjid yang diziarah itu.


*pakaian yang menutup aurat - maq bawa jubah yang mudah dibawa ,ringan dan mudah kering ,dengan syarat tidak jarang. Maq bawa 4helai je sebab malas nak berat berat kan bagasi. Kalau takda jubah baju kurung  atau baju apa pun boleh ,asalkan longgar dan menutup aurat sempurna.

*seluar trek yang kocek berzip - supaya boleh simpan hp atau beg duit. Maq bawa 3helai.

*baju t.shirt  berzip - beli kat kedai yang menjual kelengkapan umrah. Sehelai rm 15. Kocek berzip didada. Boleh simpan hp dan barang berharga kita. Maq bawa 2 helai.

*pad - tuala wanita wajib bawa walaupun anda tak period masa tu. Setiap kali lepas buang air kecil memang guna benda tu. Disana kita sentiasa kena berwhuduk sebab aktiviti hampir 80% memerlukan kita berwhuduk.



*lips balm - maq pilih jenama suchi ,dan ianya sesuai dengan kulit bibir maq. Ianya ikut warna darah kita. Tak payah guna lipstik lagi.

* makanan tambahan - bawalah makanan tambahan yang membantu perjalanan kita disana.  Maq bawa jelly omega yang maq ambil setiap hari dan Vitamin C.

* ubat ubatan - panadol , minyak angin , ubat luka , vaneselin  ( untuk elak kulit tumit kaki pecah ketika lakukan tawaf dan saie )



*baju sejuk - di dua kota ini , cuacanya adalah tidak menentu. Macam contoh pengalaman maq ,ramai orang kata suhu di Kota Madinah sejuk sampai -tve darjah ada ketikanya tapi rupanya ketika malam hari diKota Mekah pulak maq rasa sangat sejuk. So ,baju sejuk maq dipakai ketika diMekah,bukan di Madinah.

 * semua ini ketentuan Allah, manusia cuma mampu merancang.



*mask muka /niqab - kena bawa sebab padang pasir ada ketika akan berlaku tiupan angin berpasir. Masa maq di Mekah , tiba tiba berlaku angin kuat dimasjidil haram ,ketika tu kami sedang melakukan solat zuhur, tanpa memakai penutup muka /mask,kami  habiskan juga solat dengan keadaan berudarakan debu pasir halus,hasilnya keesokan harinya ,maq sakit tekak dan akhirnya kena batuk berkahak. Dan kahak nya bukan hijau tapi coklat .Kahak mengandungi habuk pasir. Maha Suci Allah yang mentadbir sekelian alam.




*kasut tawaf  , setokin tebal - maq bawa kasut tawaf 3pasang , setokin 3 pasang. Pastikan setokin kita tak jarang ketika melakukan solat. Maq pakai dua lapis setokin untuk elakkan kesan jarang tu. Kasut tawaf berfungsi ketika melakukan tawaf dan saie sahaja. Hati hati ,lantai sangat licin. Kasut tawaf kena yang sendat dan padat dikaki,jangan guna saiz yang longgar,merbahaya untuk keselamatan anda. 

Kalau tertanggal ketika lakukan tawaf anda takkan sempat ambil semula kerana orang sangat ramai dibelakang kita. Mereka dalam keadaan berpusu pusu untuk lakukan tawaf.  Kalau tercabut , tinggalkan saja! Jadinya pastikan kasut tawaf dalam keadaan sendat yang selesa. Anda tawaf pun tenang..


* tuala , sabun ,syempo tak payah bawa. Pihak hotel sudah sediakan. Tapi jika anda berkulit yang sensitif, bawalah travel kit sabun anda tu. Sebab kalau kulit ada alahan guna sabun yang hotel sediakan ,anda akan tak selesa bila melakukan amal ibadah.

*bawa sabun basuh - maq bawa sabun buku. Pakaian dalam kena cuci, jubah kena cuci ,sediakan sabun basuh supaya anda tak perlu tercari cari kedai jual sabun basuh ditempat orang nanti.

*bawa hanger - lepas cuci ,baju tak  ada mesin pengering ya ,jadi hanger perlu untuk toskan air pada pakaian kita  tu. Sidai lah di bilik mandi dulu sebelum  anda bawa kedalam bilik tidur ..

Rials.

*duit shopping - bawa lah ikut mampu. Makan minum ,tempat tinggal anda dan transport semua sudah diurus oleh ejen , kata ustaz kat youtube , kalau bawa 300 rials pun cukup. Inshaa Allah..



Anda adalah musafir ketika berada didua kota ini. Berbuat baiklah kepada orang keliling kerana yang baik baik juga yang akan anda jumpa nanti. Inshaallah ,maq tak tipu..

Bilangan beg bertambah bila waktu balik.


Atas tu serba sedikit perkongsian pengalaman maq tempuhari. Semoga beri manfaat bersama.


Terima kasih kepada yang telah banyak membantu maq dalam persediaan untuk melakukan umrah ini . Semoga Allah balas semua  jasa baik kalian dan diberi dengan sebaik baik balasan Nya. Aamiin..

Comments

Popular posts from this blog

Jalan Jalan 22hb Ogos 2026

  Bismillah, Semalam encik suami bawa Maq dan Aida pergi makan dekat Pekan Rengit,Batu Pahat,Johor. Jaraknya ambil masa 15-20 minit jugak dari Bandar Penggaram nak ke Rengit.Apa yang istimewanya kedai makan kat Rengit tu?  Nama kedai makan ini Santai Rengit Station. Kedai ni baru je beroperasi pada awal bulan Ogos tahun ini. Untuk menarik pelanggan kenal kedai makannya,pemilik kedai telah buat jualan buffet untuk pelanggan. Promosi bermula pada 15hb Ogos hingga 28 Ogos 2026 sahaja. Jika ada rezeki lagi owner akan sambung lagi buffet RM9.90 ini ke bulan seterusnya ,kata hostnya di tiktok Live. ❤Makan pagi : seawal 7.00 pagi sudah bermula. Menu : nasi lemak,nasi kerabu,soto,mee goreng & makanan goreng goreng & Air - caj RM9.90 ❤Makan tengahari : seawal 11.00 pagi hingga 5.00 petang.Hampir 50 jenis lauk pauk disediakan.Air minuman panas & sejuk.Ada juga buah disediakan.Makanlah semampu yang korang boleh makan - Caj RM9.90 Korang rasa berbaloi? Maq rasa sangat berbaloi...

Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom

Assalamualaikum. Maq join giveaway mama pipie pula kalini.  Anda yang berminat, boleh lah turut serta. Sorry to mama pipie sebab maq tak dapat nak follow fb page mama,  sebabnya fb maq dah deactive. Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom. Dah lama mama tak buat giveaway memang teringin nak buat tapi tak berkesempatan pula. So, sempena hari lahir mama yang jatuh pada 1 January yakni Tahun Baru yakni Hari ni, maka mama nak lancarkan  Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom . Jemput sama-sama meriahkan. Sebelum tu mama nak ucapkan selamat tahun baru 2020 kepada semua. Sekejapan aje kita dah di era 2020. Tetiba teringat pula Wawasan 2020 yang dilancarkan masa sekolah dulu. Macam tak percaya kita dah sampai ke tahun itu.. Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom Syarat-syarat Penyertaan Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom Terbuka buat blogger yang menetap di Malaysia bagi memudahkan urusan pos. Sorry buat blogger negara jiran kalau mama buat se...

Kelebihan hari Jumaat

Assalamualaikum. Bila tiba hari Jumaat , banyak yang boleh kita buat disepanjang malam dan siangnya. Bermula lepas masuk waktu maghrib , seperti mana yang sering kita lihat , selepas solat Maghrib , ramai ambil peluang baca surah yasin. Ada pun segelintir  berpendapat baca surah khafi pada sepanjang Jumaat ( tak kira malam atau siang ) adalah lebih afdal. Sedangkan baca surah yasin itu afdal dilakukan disetiap pagi disetiap hari. Bacaan yasin bukan cuma dimalam Jumaat sahaja.  Ada pun untuk hal sebegini adalah lebih baik kita rujuk kepada pakar. Dan penjelasan lanjut ada  Disini ❤  , semoga anda akan lebih paham pada permasalahan tersebut , inshaallah. Selain melakukan solat Jumaat yang wajib bagi setiap kaum lelaki yang dah baligh serta sihat  mental dan fizikal , ada juga  lagi yang disarankan elok dilakukan pada setiap hari Jumaat. Ianya ialah berselawat keatas nabi. Lihat gambar bawah ini. Hadis sohih - Peluang sudah ada didepan mata , 80 ka...

Kari Idaman Suri

  Assalamualaikum.  Salam Jumaat.  Maq ada sesuatu nak dikongsikan dari dapur maq. Kadang bila hari hari dah memasak,  ada kala otak jadi ' jem' nak fikir menu menu seterusnya.  Baru beberapa bulan jadi penjual barangan amway,  maq baru tau yang amway ni selain jual produk kesihatan, ia ada juga jual barangan dapur elektrik, barangan penjagaan diri, kosmetik ,jus buah buahan,  biskut, coklat, jamu, dan paling dasyat KARI untuk masakan pun ada!   Kari????  Yeaaa.. Kari ! Orang London sebut " curry" . Meat curry premix!  Kari idaman Suri💕 Apakah?  Detail : karini dah dilengkapi dengan semua bahan untuk memasak kari.So anda tak perlu nak kupas bawang merah, bawang putih, halia, rempah tumis ke apa semua tu. Dia dah lengkap! Garam dan perasa pun tak perlu letak dah. Kari tu dah cukup masin.  Cara masak : serbuk kari dibancuh dengan 250ml air. Pastu panaskan minyak sikit. Tumis kari dengan api yang tak terlalu besar. Bila keri...

Sedekah yang sia sia

Assalamualaikum. Ada pun sedekah jariah  yang diberikan dengan ikhlas semata mata kerana Allah merupakan salah satu saham akhirat. Pahalanya akan terus mengalir biarpun pemberi sedekah telah kembali menemui Allah SWT. Kekayaan sebenar bukanlah memiliki tetapi kerana banyak memberi. Tapi hati hatilah bila bersedekah. Dikhuatiri semuanya hanya sia sia. Semoga contoh atas tu bukan kita..

Dato Maszlee Malik letak jawatan di KPM

Assalamualaikum... Harini hari ke 2 dalam tahun  2020. Negara harini dikejutkan  dengan perletakkan jawatan oleh Menteri Pendidikan Malaysia ( Dato Maszlee Malik ) setelah 20 bulan beliau berkhidmat. Antara yang telah beliau usahakan. Ye, walaupun berat,kena reda dengan kenyataan ini.   Dan  kabar angin juga mengatakan jawatan Dato Maszlee bakal diganti oleh YB Teo Nie Ching? Betul atau tidak,kita lihat je nanti.. Tahniahlah jika ianya benar. Kepada semua pelajar. Tak kira sekolah tadika kah, sekolah rendah kah,Menengah kah,pusat pengajian tinggi kah, belajarlah dengan jayanya.  Rezeki kalian itu hak Allah. Jangan jemu menuntut ilmu. Bangsa akan dipandang hina bila kurang ilmunya. Nanti apabila sudah jadi orang bijak yang berjaya, kalian cuma perlu ingat,ilmu itu untuk dimanfaati, bukan untuk menghianati. Malaysia telah banyak berubah bila terlalu ramai orang bijak. Mungkin inilah yang dinamakan Wawasan 2020 ? Maaf, ini cuma pendapat ...

Cara Tukar Nama Pada Geran Tanah Yang Pemiliknya Dah Meninggal

Assalamualaikum. Harini maq terpanggil untuk search permasalahan orang ramai. Terdapat ramai pewaris yang keliru nak buat macamana bila tanah pusaka mereka belum ditukar nama lagi tetapi pemilik asal sudah meninggal dunia? Pejabat tanah Batu Pahat. Sekadar hiasan. Baru baru ini maq ada terjumpa perbualan yang berkaitan dengan permasalahan ini. Tapi kes ini bukan berlaku dinegeri Johor tapi di Selangor Masalah yang dihadapi ialah : Masalah diatas telah mendapat respond dari beberapa orang netizen. Kes ini melibatkan tanah  pusaka dikawasan negeri Selangor. Maka mereka cadangkan pergi ke pejabat  dialamat dibawah ini. Dan bawah ini antara netizen yang dah selesaikan masalahnya melalui proses diatas. Ini respond beliau. Okey.Dari pemerhatian  dan pemahaman maq ,untuk kes tukar  nama pada geran yang mana pemilik asalnya dah meninggal. Apa yang perlu dibuat ialah : - mula mula buat perbincangan keluarga, tentukan dahulu siapa yang layak memi...

Pintu Masa Hadapan

  Bismillah, Lama dah tak menaip.Bukan busy sangat pun tapi kerajinan tetiba hilang.Biasalahkan pra wargaemas memang gini kot.Mood berubah ubah.Kadang ok ,kadang ke laut. Harini pun sebenarnya takda benda nak diceritakan tapi jari jemari gigih masuk dashboard blog ni.  *Jap fikir jap nak ambil topik apakah... Ini cerita semalam. Saja nak lihat diri sendiri dari kacamata orang lain.Tapi masih serupa kot.Pokok kat belakang tu macam sama je saiz dengan Maqnie hahahahahaha kejam! Cerita yang terkini, kami masih lagi buat briskwalk.Dalam seminggu adalah 3-4kali kami keluar untuk briskwalk. Tolak puasa Senin Kamis,tolak kuliah subuh setiap hari Jumaat,boleh lah 4 hari yang berbaki tu.Buat basah basahkan ketiak je.Kadang kena tolak juga dengan hujan pagi.Semua tu cobaan... Berjalan 3km (30minit) tu dah jadi "kacang je" bagi kami sebagai pra wargaemas.Opss jangan riak Maq, Dosa!! Hehehehehe Maqnie masih keluar briskwalk dengan pasangan berjalan yang sama.Taddaaa! Memang sengaja bagi ...

Tanjung Hill 2021

 Assalamualaikum. Semalam encik suami bawa maq beriadah ke Tanjung Hill selepas hampir 2tahun tak kesitu kerana PKP C19. Tanjung Hill ( Bukit Tanjung ) memang lah macam tu jek ,tak berubah.Cuma kalini maq dan encik suami beranikan diri untuk jelajah kesemua kawasan dibukit tersebut. Aamiin yaa Allah..

Kebaikan Zikir

Assalamualaikum. Tidak ada satu pekerjaan yang lebih melegakan hati dan lebih besar pahalanya, selain berzikir kepada Allah. Berzikir adalah syurga Allah di bumiNya. Maka, siapa yang tak pernah memasukinya, maka ia tidak akan dapat memasuki syurgaNya di akhirat kelak. Berzikir kepada Allah merupakan penyelamat jiwa dari pelbagai kerisauan, kegundahan, kekesalan dan guncangan. Berzikir kepada Allah merupakan ubat, penyembuhan, kesenangan dan kehidupan. Zikir merupakan jalan paling mudah untuk meraih kemenangan dan kebahagiaan hakiki. Dengan berzikir kepada Allah, awan ketakutan, kecemasan dan kesedihan akan hilang. Dengan berzikir kepada Allah, segunung tumpukan beban dan permasalahan hidup akan runtuh dengan sendirinya. Sumber dari whatsapp* ❤ Motivasi minda buat hambaNya yang makin hari semakin lena..