Ainul 6 Bulan

Assalamualaikum.

4 oktober 2018 , Ainul dah 6bulan. Cucu tok mak ni dah makin aktif. Dah pandai tiarap kekiri kekanan. Dah ligat mengapai barang yang hampir dengannya.

Tapi kesian , Ainul  sekarang ni dah kena diet. Sebab berat badan dah 9.9kilogram .  Kiraan tu diambil pada 30 September lalu. Masa tu umur ainul baru 5bulan 27hari.  Allah hu kesiannya tok mak tengok.

Doktor kata Ainul memang kena diet untuk pembesaran akan datang dia. Susu kena kurangkan sukatan nya. Kalau air 4oz , susu kena 3skop sahaja atau kurang. Maksudnya kena minum susu yang agak cair. Masa goncang susu pun bukan kearah atas kebawah tapi buat pusingan membulat. Macam cara saintis goncang larutan dalam tabunguji tu.

Bila ainul dah mula makan bubur nanti , ainul tak boleh makan kentang karot. Hanya sayur sayuran hijau bersama bubur . Contohnya bubur bersama brokoli  ,bubur bercampur sawi . Bukan bubur campur karot dan kentang ,bukan bubur campur ayam ,macam budak budak lain selalu makan tu.

Demi  kesihatan ainul , inshaallah ,tok mak dan parents ainul akan buat semua mengikut arahan doktor. Yang penting ainul sihat dan cergas.

Habit ainul nak tidur sekarangni ,lebih kurang sama je dengan tabiat mama dia ketika kecil dulu ( along ) gosok mata sampai macam nak tertanggal bulu mata* , lihat video bawah ni.



Harapan tok mak , semuga ainul membesar dengan sihat dan mudah dididik ,dijaga , dikawal oleh kami hingga lah ke besar nanti.



Pepadah suka ngacau mak usu study.

Comments