Jenis sayur yang Ainul kena makan

Assalamualaikum.

Harini 11.10.2018 ,hari pertama ainul makan bubur bersayur. Semenjak masuk bulan ke enam ini , baru harini lah maq masakkan ainul bubur brokoli. Kenapa brokoli? Kerana ainul perlukan makanan yang kurang berkanji . Ainul kena jaga pemakanan awalnya . Kena diet ! Tapi  apakah sayur sayuran yang berkanji yang orang diet tak digalakkan makan?


Apa pula jenis sayur yang tidak berkanji ,yang sesuai untuk orang diet?



Ainul makan semua jenis sayur diatas tu kah? Haha takdalah ,itu untuk mereka yang nak jaga pemakanan sihat ,macam Mak ngah dia . Sayur berkanji bukan langsung tak boleh ambil tetapi kena kurangkan pengambilannya. Andai tak ambil langsung pun lagi bagus. Bagaimana pula dengan ainul? Dia suka ke bubur brokoli pertamanya tadi?

Tengok gambar disudut kanan atas tu. Alhamdulillah, selesai!

Bagaimana cara maq masak?

-Beras ambil dalam setengah cawan ,basuh dan sangai. Kemudian dikisar menggunakan pengisar kering , simpan!

-untuk memasak bagi sekali makan , ambil dua sudu besar beras yang telah dikisar ,masukan air anggaran 2mug kedalam periuk ,masak bubur dengan api kecil.

-rendam brokoli dalam 10minit untuk keluarkan sampah sarap yang tersembunyi . Stim brokoli sampai lembut ,maq lupa berapa lama ,tapi tak sampailah 1jam.

- Bila bubur  dah kembang, brokoli dah lembut , lenyekkan kedua bahan tadi diatas penapis santan kelapa. Buat sampai habis bubur dan brokoli dilenyek. Ambil makanan yang ditadah dibawah tapis makanan tu, dah boleh disuapkan kepada bayi anda.


Siap sedia untuk dilenyek. Kenapa tak guna baby blender aja,kan mudah.  Alat tu belum beli lagi, guna tenaga tangan sendiri pun mudah, hehe

Siap dah 😊


Maq tak letak apa apa bahan perasa pun dalam bubur brokoli ni kerana bayi tidak memerlukannya. Orang dewasalah yang selalunya mengada ngada ,asyik lah nak makan sedap memanjang. Nak masin ,nak manis ,nak berlemak ,lepastu sibok cakap badan naik , susah nak slim . Hahaha kutuk diri sendiri*

Comments