Ainul 13 bulan


Assalamualaikum.

Bila dah masuk umur setahun ,banyak dah keletah cucu maq yang maq nampak jelas depan mata.

Selain dah tak minat nak tonton rancangan katun di tv atau pun di handphone , Ainul juga ada hobi baru. Iaitu suka buku buku.

Setiap kali datang kerumah maq , dia akan pergi ke rak buku makcik makcik dia. Nanti dia akan suruh maq bacakan buku yang diambil dari rak. Kadang dia sendiri yang bacanya.



Hahaa ..tipu jek. Ainul tak pandai membaca lagi lah. Dia baru pandai pilih buku yang mana menarik dipandangan mata dia. Dan maq pun memang tak sediakan apa apa bahan bacaan lagi buat cucu yang sorang ni. Baru setahun kot..
- ye ,itu lah bisik hati tok emak ainul ..




Dan bila tengok betapa mesranya ainul dengan buku buku , tok ayah dia ( encik suami )  pun cari masa untuk belikan flash card untuk ainul , katanya buat latih ainul bercakap.



Flashcard ni ada banyak jenis tapi kami pilih nama nama haiwan kerana ainul suka burung, itik ,kucing . Nanti senang dia nak sebut nama nama haiwan tu dengan abjad.

Boleh ke ainul baca flash card ? Maq akan tunjuk kat ainul hari hari kad tu , sampai ainul boleh sebut nama haiwan tu dengan jelas. Nak tunggu sampai bila ?Setahun ? Dua tahun ? Tiga tahun ? Itu kerja Allah ,kami hanya berusaha.

Dan sekarang ,sejak dah berusia 13bulan.

❤ ainul dah boleh bersalaman sambil cium tangan ( lagi pun nak hari raya kan ,haha )

❤ ainul dah boleh berjalan walaupun tak selaju  tok mak jalan tapi ainul memang dah asyik melangkah jek sekarangni. ( raya dah boleh beli kasut baru! )

❤ ainul dah tak tonton didi and friends tapi ainul suka tengok youtube " blackpink"!!! Allahhu k- poperssssss pulak. ( i is kenot , because we are jawa mix melayu and bugis already ) hahaha

❤ paling seronok , dia dah pandai sebut suku kata perkataan sikit sikit . Contoh :

Jom makan! = jo kan!
Kucing = cat
Harimau = cat
Singa = cat 😂
Sikit = kit
Mana?= na?
Puting = ten
Mama = ma
Papa = pa
Abang = ba
Tok ayah = yah
Mak ngah = nga
Mak usu ? Yang ni pelik , mak usu dia dipanggilnya " beeba" padahal nama betul Adibah .Sebutlah mak usu banyak kali ,ainul tetap panggil " beeba" 😂 bertabahlah mak usunya..

Apa pun sekarang ni ainul dah susut sikit berat badan dia. Mungkin dah letih berjalan ke hulu ke hilir setiap masa. Tidur pun kurang sebab banyak fokus pada permainan dan buku buku.

Banyak benda ainul kena belajar dan cikgunya sekarang pastilah kami yang hari hari ada depan mata dia tu.. Inshaa allah..

Nota maq : tak sabar nak ajar ainul baca iqra' 😘

Seronoknya dia dengan buku sampaikan kitab atok mak dia pun dia kerjakan..Allahhu


Comments

Amie said…
Wah!
Ainul dah tunjuk minat nak mendalami ilmu agama tu. In shaa Allah... Ainul bakal jadi anak / cucu yang solehah!
Maqnie said…
Amie : mudah mudahan , inshaa Allah,
Atas berkat doa Amie juga :)

Aamiin ya Robbal a'lamiin..