Kenangan Awal Persekolahan.

Assalamualaikum.


 Peringatan : jika anda terjumpa aksi aksi seperti diatas dalam 2/3 hari ini , jangan panik atau pelik. Ini tidak bersangkutan dengan kes culik. - pesanan dari khidmat nasihat group whatsapp.


Awal tahun , sesi persekolahan murid baru memang mencuit hati. Nangis , seronok , takut takut atau blur ,itu perasaan yang lumrah bagi anak anak yang baru menjejaki alam sekolah. Jika sekolah tadika mungkin tak sangat terasa ,tapi bila dah masuk darjah satu , dan ada lima darjah lagi selepas tu , tentu saja kehadiran murid murid yang sangat ramai tu boleh menimbulkan 1001 perasaan kepada murid darjah satu.

Kadang tu , si anak tu tak apa apa , tapi ibubapa pulak yang risau semacam. Lebih lagi dengan persekitaran yang macam macam benda ada kat sekolah tu kan. Padang ,kelas bertangga ,kantin ,murid murid ramai , longkang , tandas yang jauh dari kelas , semua ini adalah pengalaman baru bagi seorang murid darjah satu. Hati emakbapak mana yang tak risau kan.

Sejak dari rumah ,berbakul bakul pesanan dah diberitahu kat anak ,silap gaya budak tu boleh lupa semua sebab terlalu banyak benda yang dipesan ,😂.

Kepada ibubapa yang mana anak baru bersekolah ,Maq ada tips yang ingin dikongsikan dalam blog maq ini. Baca bawah ni ya.


" jika lepaskan anak kesekolah , lepaskan semua! Maksud maq ,jangan lah rajin rajin nak fikir apa jadi kat dia masa disekolah tu. "connnection" ibubapa dan anak sangat kuat. Bila anda risau , bimbangkan dia , automatik naluri dia di sekolah akan jadi tak keruan. Tak selesa dengan semua keadaan. Takut, cemas , senang kata hati anak kita bakal jadi tak tentu rasa. Makanya ...bila anak sudah kesekolah tu.  Tahanlah sebak tu sikit, tarik nafas panjang ,hembus perlahan lahan , doa semuga anak dipermudahkan urusannya disekolah nanti. Kemudian teruskan buat kerja harian kita. Dan apa yang hari hari kita kena ingat , ALLAH KAN ADA. so , mohon Allah beri sebaik baik perlindungan kat anak kita ,pergi dan balik sekolah. Buangkan sikit rasa risau tu. Dan zikirlah "ya Latif hu ya Latif " bagi hati lembut dan tenang.. "

Ini yang maq amalkan ketika ketiga tiga anak maq pergi sekolah. Hinggalah  kehari ini sebetulnya kerisauan tu masih ada biarpun sibungsu dah form 5.  Maq teruskan aja berdoa sama seperti dia darjah satu dulu. Doalah  yang baik baik, inshaallah semuanya akan baik baik aja..

Comments

Favourite post ❤

Mee Kuning Halal Toyyiban

Susu sejat ganti santan kelapa

Tips Pilih Bendi

Rambut Gugur Ketika Ihram?

Jangan Bimbang Bila Jadi Bahan Gossip

Tidak Berkerja Tapi Nak Buat Buku Simpanan di Bank?

Sebab Allah Masih Sayang Kita

Sabar Itu Indah

Done beraya