Skip to main content

Kenangan Awal Persekolahan.

Assalamualaikum.


 Peringatan : jika anda terjumpa aksi aksi seperti diatas dalam 2/3 hari ini , jangan panik atau pelik. Ini tidak bersangkutan dengan kes culik. - pesanan dari khidmat nasihat group whatsapp.


Awal tahun , sesi persekolahan murid baru memang mencuit hati. Nangis , seronok , takut takut atau blur ,itu perasaan yang lumrah bagi anak anak yang baru menjejaki alam sekolah. Jika sekolah tadika mungkin tak sangat terasa ,tapi bila dah masuk darjah satu , dan ada lima darjah lagi selepas tu , tentu saja kehadiran murid murid yang sangat ramai tu boleh menimbulkan 1001 perasaan kepada murid darjah satu.

Kadang tu , si anak tu tak apa apa , tapi ibubapa pulak yang risau semacam. Lebih lagi dengan persekitaran yang macam macam benda ada kat sekolah tu kan. Padang ,kelas bertangga ,kantin ,murid murid ramai , longkang , tandas yang jauh dari kelas , semua ini adalah pengalaman baru bagi seorang murid darjah satu. Hati emakbapak mana yang tak risau kan.

Sejak dari rumah ,berbakul bakul pesanan dah diberitahu kat anak ,silap gaya budak tu boleh lupa semua sebab terlalu banyak benda yang dipesan ,😂.

Kepada ibubapa yang mana anak baru bersekolah ,Maq ada tips yang ingin dikongsikan dalam blog maq ini. Baca bawah ni ya.


" jika lepaskan anak kesekolah , lepaskan semua! Maksud maq ,jangan lah rajin rajin nak fikir apa jadi kat dia masa disekolah tu. "connnection" ibubapa dan anak sangat kuat. Bila anda risau , bimbangkan dia , automatik naluri dia di sekolah akan jadi tak keruan. Tak selesa dengan semua keadaan. Takut, cemas , senang kata hati anak kita bakal jadi tak tentu rasa. Makanya ...bila anak sudah kesekolah tu.  Tahanlah sebak tu sikit, tarik nafas panjang ,hembus perlahan lahan , doa semuga anak dipermudahkan urusannya disekolah nanti. Kemudian teruskan buat kerja harian kita. Dan apa yang hari hari kita kena ingat , ALLAH KAN ADA. so , mohon Allah beri sebaik baik perlindungan kat anak kita ,pergi dan balik sekolah. Buangkan sikit rasa risau tu. Dan zikirlah "ya Latif hu ya Latif " bagi hati lembut dan tenang.. "

Ini yang maq amalkan ketika ketiga tiga anak maq pergi sekolah. Hinggalah  kehari ini sebetulnya kerisauan tu masih ada biarpun sibungsu dah form 5.  Maq teruskan aja berdoa sama seperti dia darjah satu dulu. Doalah  yang baik baik, inshaallah semuanya akan baik baik aja..

Comments

Favourite posts ❤

Pray For Pasir Gudang

Assalamualaikum. Semalam dan hari ini tular di aplikasi whatsapp dan semua media social mengenai tragedi pencemaran udara di kawasan Pasir Gudang ,Johor.

Ramai yang maq kenali merupakan penduduk tetap di Pasir Gudang ,termasuklah kawan kawan sekolah dan adik perempuan maq sendiri. Bila sahabat sekolah menceritakan serba sedikit situasi disana, hati tua ni jadi bimbang. Anak anak buah maq masih lagi bersekolah disana. Semoga Allah beri sebaik baik pelindungan buat mereka semua.

Sedih bila tengok kekejaman yang mereka lakukan. Macam bukan buat benda salah je!






Hmmm..Keuntungan pada satu pihak tapi kerugian bagi banyak pihak. Persoalannya selama beroperasi dimanakah sisa toksid tu dibuang??? Apakah agenda mereka kalini dengan sewenang sewenangnya membuang  sisa sisa tu disitu? #MakcikkaunirasaMusykil 😩

Bawah ini jumlah mangsa setakat hari ini ( Rabu 13-3-2019) yang maq copypaste dari group whatsapp.

*Assalamualaikum dan salam sejahtera Datuk / Dato' / Tuan / Puan,*


*LAPORAN SEMASA J…

Jaga Nama Baik Kaum Sendiri

Assalamualaikum..

Alhamdulillah , segala puji bagi Allah yang telah beri peluang untuk sehari lagi hak pinjaman kepada kita.


Bila Encik Suami dah hampir sebulan kerja shif siang sahaja. Pukul 6.30 pagi keluar rumah  dan pukul 7 .30 malam pula baru sampai ke rumah , maq teringat pada satu lirik lagu Tan Sri P.Ramlee.



Kanda pergi kerja jauh dikota
Dinda jaga rumah
Jangan main mata
Nanti petang kanda pulang
Kita sembang panjang panjang..


Haaa. Tu pukul 3pagi zaman P.Ramlee. Bagaimana pula pukul 3pagi zaman sekarang? Kanda dimana? Dinda dah terpele'ot badan jaga rumah,jaga anak, jaga diri sebagai isteri kanda ,jaga semuanya milik kanda tapi kanda dimana?


Sempat juga malam semalam maq skodeng makcik pakcik  bawang buat operasi. Bermula di twitter , bersambung diinstagram dan nasib baiklah maq takda facebook ,kalau tidak ,memang tak tidurlah satu malam makcik engkau ni. Dok leka mengintai. Astaghfirullah hal azim.. Shaiton memang suka kalau kita buat benda benda yang melekakan ,kan?

#rasaber…

Mula Buat Pilihan

Assalamualaikum.

Malaysia  itu Negaraku. Tak banyak nak sembang pasal Malaysia hari ini. Sebagai warganegara yang telah disah taraf , maq hari hari doakan supaya Malaysia dan semua bangsa yang ada didalam lingkungannya dilindungi  dengan sebaik baik perlindungan dari Allah swt. Inshaa Allah..

Eh itu bukan point entri maq kali ini lah.


 Harini nak beritahu ,kalau nak support bangsa sendiri. Nak gunakan produk tanpa rasa was was dan kalau nak makan masakkan yang menyelerakan. Trylah hasil keluaran bangsa sendiri.

Bak kata mat mat motor :

" support member lah bossku.."

Okey , maq done support lah ni !

Tukar bahan masakan popular  maq dengan produk Faiza ! Ni baru permulaan. Selain serbuk kari ikan dan daging ,tepung gandum ,beehoon pun dari keluaran yang sama. Kesemua yang maq guna setakat ni alhamdulillah ,tidak menghampakan setiap kali memasak.

" sedap tak bang kari ikan tu ?"- pertanyaan tidak berbayar dari maq untuk encik suami.

" fuh. Sedap gilaaaa .."…

Budak Zaman Sekarang Terlajak Manja

Assalamualaikum.

Maaf kalau tajuk kalini keterlaluan. Tapi itu yang maq nampak. Mungkin tak perlu pandang anak jiran , perhati je anak sendiri didepan mata.



Ketika diusia 5-12 tahun. Bila emak bapa minta tolong ,mereka menganggap diri mereka terlalu kecil untuk buat itu dan ini. Kalau buat pun kadang tu siap package ' dengan upah' . Anak yang paling manja biasanya anak anak yang mana ibunya surirumah sepenuh masa. Betul ? Celik mata sarapan dah tersedia! Pakaian sudah dicuci , sinki sudah bersih dari pinggan kotor , agaknya kalau disuruh..

 " tolong buangkan sampah tu keluar.."

Pukul berapakah sampah sampah itu akan ada ditong sampah diluar?

 Kalau dalam masa 5minit tu , syukur, alhamdulillah. Tapi kalau dah masuk 5jam tunggu ,sampah sampah tu tidak terusik pun? Something wrong dan ianya perlu diperbaiki.

Anak lelaki ,anak perempuan , dua dua ada tanggung jawab .

Anak yang ibunya berkerja ke atau tidak bekerja ,mereka masih wajib belajar untuk bantu orangtuanya urus…

Hak Pewaris Dan Hak Penama

Assalamualaikum.

Terbaca satu tajuk yang menarik di berita harian online semalam.


Pada pandangan maq , bagus juga dibuat sistem  Faraid ni.  Selain mengelak dosa ,secara tak langsung penama tahu setiap ahli keluarga tu semasa hidupnya  dan selepas matinya ,mereka tetap ada hak sesama sendiri. Hak sebagai ahli keluarga terdekat !

Janganlah kita abaikan adik beradik kita ,anak anak kita bila hidup kita lebih senang dari mereka. Kerana sesetengah keluarga yang maq sendiri jumpa ,mereka sering anggap adik beradik yang hidup susah itu sebagai satu  bebanan bagi keluarga. Takda fungsi apa apa. Bila mereka ada buat satu satu keputusan pun tiada langsung berbincang atau memaklumkan dengan saudara yang tidak berharta  itu , sedangkan mereka bersaudara atau dengan nama lain mereka adalah darah daging. Alasannya ?

" Ala , dia bukan ada duit , buat apa bincang dengan dia? bukan boleh bantu apa pun.."


Bilakah  waktu yang tidak berada tu akan dicari ? Ye , bila hidup adik beradik lain di…

Calon SPM 2019

Assalamualaikum.



Aida anak bongsu maq. Tahun ni beliau akan menduduki SPM. Pejam celik ,pejam celik , sekejapnya masa berlalu. Rasanya baru je semalam Aida menangis taknak pergi sekolah tadika. Merengek depan cikgu ,kononnya rindu kat emak dia dirumah , nak balik ,nak jumpa emak dia ,sayang sangat dekat emak dia. Tup tup  2019 dah nak ambil SPM. Besar sudah anak makcik !

Alhamdulillah ,Terima kasih Allah. Tak terasa letih pun membesarkan Aida. Dia ni jenis anak yang tak banyak bantah cakap orang tuanya.

Kalini, SPM Aida tak sama macam kakak kakak dia dulu. Along dulu masuk kelas Sains dan Ety pulak ICT . Sedang aida pula kelas akaun & perniagaan.  Dengan sistem pembelajaran yang baru dinaik taraf sekarang ni , maq langsung tak dapat nak membantu.  Serba serbi aida handle sendiri. Kerja sekolah ,nota , kerja krusus , kerja itu ,kerja ini , memang semua dia buat sendiri. Antara sebabnya juga,maq dulu pun masuk kelas sains, tu yang maq tak dapat nak bantu aida apa pun pada subjek ak…

Pasir Gudang 14March 2019

Assalamualaikum.

Apakah berita selanjutnya tentang pencemaran udara di Pasir Gudang?  Alhamdulillah ,harini 14hb Mac 2019 -

Pasukan elite ATM (Pusat Nuklear, Biological & Bahan Kimia Tentera Darat) telah sampai Di Pasir Gudang bagi sumbang kepakaran.

First respon dari Tim CBRNe Tentera Darat. Akhirnya bantuan kepakaran Tentera Darat telah tiba di Bilik Gerakan.

Pasukan awal CBRNe dari 12 Skn RAJD tengah mengadakan perbincangan dengan pasukan Hazmat & CBRNe Bomba bagi melakukan tinjauan awal.

Untuk maklumam semua, pasukan utama CBRNe Tentera Darat akan tiba dari Kuala Lumpur untuk menyelaraskan operasi bersepadu bersama bomba hari ini. -  Malaysia Military Power






Antara yang terlibat sudah ambil bahagian. Semoga semua usaha mereka dipermudahkan dan mereka dilindungi dari hal yang tidak diingini. Keselamatan diutamakan !


Bagaimana dengan anak anak serta pesakit lain yang sedang dirawat dihospital?


Mereka harini telah menerima kunjungan dari hambaAllah yang sentiasa ambil berat t…