Ayam goreng rangup



Assalamualaikum

Seminggu dua ni harga ayam muda agak rendah berbanding  harga pasaran yang sebelum ini . Agaknya kuantiti melebihi permintaan , tu yang harga jadi rendah , menurut kata suami sekilogram cuma RM 4.00. Takpalah  asal dapat meringankan beban rakyat yang telah sedia terbeban. Syukur Alhamdulillah . Jawabnya hari harilah berlauk kan ayam. Memandangkan harga ikan pun boleh tahan mahalnya sekarang.

Masakan kegemaran anak anak maq kalau disebut 'ayam' ialah ayam goreng ! Betul ..betul ..betul !


Ok .. Kalini maq nak kongsi bagaimana cara nak dapatkan ayam goreng yg sedap dan rangup . Tips ni maq dapat dari adik ipar perempuan maq . Beliau merupakan seorang isteri yang memang rajin didapur .. huhhu jom tengok caranya !
Mungkin ada yg dah tahu  tapi pada yg tak tahu ? Yok  cuba

Lepas basuh bersih bersih  ayam yang hendak digoreng , gaulkan ayam dengan GARAM +KUNYIT + TEPUNG +MINYAK MASAK . gaul sebati . Kemudian sedia untuk digoreng !




Setelah digaul hasilnya nanti macam gambar kat atas  . Untuk 1 kg ayam anda perlukan 3 sudu makan minyak masak dan 5 sudu makan tepung gandum . Untuk garam dan kunyit tu secukup rasa anda la . Kalau guna tepung goreng ayam lagi sedap rasanya . Maq guna tepung goreng ayam yang orang jual pakai timbang tu . Kalau kat Batu Pahat ,kat jalan ke pasar ada kedai yang jual barangan masakan pakai timbang / ceduk ** ! Orang BP tau la kedai tu kat mana .

Selamat mencuba !



Comments

Popular posts from this blog

Cara Tukar Nama Pada Geran Tanah Yang Pemiliknya Dah Meninggal

Kad kena telan mesin Atm

Tanjung Hill, Batu Pahat ,Johor

Result pemeriksaan darah sangat mengejutkan

Susu sejat ganti santan kelapa

Pantai Perpat, Rengit, pantai semulajadi yang tenang

Doa Amalan Neelofa

Melepaskan rindu dalam kereta

Pesanan SMS dari MKN

Mimpi Orang yang dah tak ada.