Kek Zaman Dulu

Assalamualaikum.
Alhamdulillah untuk tiap nikmat Allah. Malaysia tewas dalam permainan bola sepak malam tadi. Kata kawan kawan digroup whatsapp , biarlah Thailand ambil emas ,Malaysia dapat perak. Kalau Thailand ambil perak , orang Perak nak duduk mana? Hehehe pandai diaorang bergurau ya . Semata mata nak legakan hati untuk kekalahan semalam.

Anda suka buat kek? Pernah tak masak kek tapi tak memuaskan hati anda? Contohnya kek maq masak haritu. Tengok gambar.


Kek naik tinggi ditengah dan merekah. Puncanya ialah tepung terlebih. Macamana cara nak sukat tepung untuk adunan kek?

Guna sudu , cedok satu persatu sudu untuk dimasukan dalam sukatan cawan. JANGAN tuang tepung masuk kedalam cawan , nanti tepung yang masuk tu terlalu padat. Dan hasilnya nanti macam kek kat atas tu.

Kek apa tu ? Itu kek resepi lama. Maq jumpa dalam buku resepi lama maq. Nak cuba ?

Bahan bahan :

Tepung kek 2cawan ( dah siap penaik )
Gula 1 cawan
Marjerin 1 cawan
Esen vanila 1 sudu makan
Telur 3 biji
Ovellet 1 sudu makan
Pewarna ikut suka

Cara : blend semua bahan kecuali pewarna dan tepung kek. Ayak tepung kek. Masukan bahan siap diblend kedalam mangkuk adunan dan masukan tepung kek sikit demi sedikit. Bila dah siap , bahagikan untuk beberapa warna yang anda kehendaki.  Tuang adunan ke dalam loyang yang sudah disapu dengan marjerin berselang seli sampai habis. Okey , Sedia untuk dibakar.

Maq guna loyang 5"
Oven 160 darjah
Tempuhmasa 35minit




Makan dengan aiskrim sedap ,makan macam tu jek pun dah sedap. Resepi yang sangat senangkan? Cubalah buat !

Comments

Popular posts from this blog

Kad kena telan mesin Atm

Tanjung Hill, Batu Pahat ,Johor

Melepaskan rindu dalam kereta

Cara Tukar Nama Pada Geran Tanah Yang Pemiliknya Dah Meninggal

Susu sejat ganti santan kelapa

Pesanan SMS dari MKN

Kek Susu ( bakar )

Pantai Perpat, Rengit, pantai semulajadi yang tenang

Senarai Doa yang boleh kita selitkan dihari arafah

Pesanan MKN