Sembang kosong


Assalamualaikum.
Selamat Petang semua. Blog orang tua memang macam ni ya. Dua tiga hari baru update entri? Lain lain hanya bunyi cengkerik. Hehehe " i am me ! "

Sejak dua menjak kebelakangan ini , kita dapat lihat macam macam kes rumahtangga sudah terpapar dilaman social tanah air. Tak kira retis atau tidak semuanya melihatkan rumahtangga dan permasaalahan.

Kalau maq terbaca kisah rumahtangga yang bermasaalah , pertama kali maq akan lihat tempoh perkahwinan mereka. Dan rata rata masih baru lagi mendirikan rumahtangga . Ada yang setahun , ada dua tahun , ada yang belum setahun pun lagi dah bermasaalah.  Mesti orang keliling akan cari salahnya siapa . Suami dia kena kecam , isteri dia kena kecam ,orang ketiga dah pastilah kena hentam !

Sejujurnya maq katakan disini , penyesuaian itu bukan ambil masa 2/3 bulan , bukan juga 2/3 tahun ,malahan kadang kadang dah bermenantu pun masih takda kesefahaman.  Jadi kalau tak sefahaman kena berpisah lah ya? Hahaha silapnya disitu. Permasaalahan datang disebabkan oleh rasa tak mahu mengalah kedua belah pihak. Dua dua ego dan pentingkan diri masing masing.

Isteri tak pandai urus rumahtangga ?


Itukah masaalahnya? Okey , sebagai suami anda layak beri tunjuk ajar , atau buat contoh kat isteri anda bahawa rumah yang bersih akan buat penghuninya rasa selesa didalamnya. So nak tunggu apa lagi ? Anda suami dia kan , anda kemaskanlah , rumah isteri anda pun rumah anda jugak. Ajar dia susun atur rumah supaya tak macam pusat beli belah selepas buat diskaun. Buat kerja pembersihan hari hari , tak dapat hari hari , buat 3/4 hari seminggu atau mungkin seminggu sekali.  Ajak dia , ajak anak anak turun padang. Cakap kat dia , abaikan handfon sekejap . Sebab kawan dalam facebook atau dalam instagram bukan boleh datang tolong kemaskan rumah anda !
Hahaha itu pun susah sangat ke ? Janganlah bila isteri anda melengko atas sofa main handfon , anda pun layan drama melayu yang berepisod episod tu . Jawabnya anak terberak dalam pampers sampai kering najis pun anda berdua tak perasan . Ahha bukan tak boleh bersocial tapi pandai pandailah bahagi masa untuk reality dan maya tu.

Ada pulak kes dapat suami pemalas , pengotor . Dari badan, rambut, sampai kuku berbau rokok. Hahaha ni apa kes pulak? Okey bila dapat suami pemalas  ,isteri pulak kena ajak suami jadi 'perajin' hehehe contohnya ,

" bang , saya tak kesah abang tak belikan emas permata atau intan berlian untuk saya . Asalkan abang  jaga kebersihan diri abang , abang sihat hari hari , itu pun dah cukup buat saya happy dan bersyukur"

Hehe maq tak boleh complain banyak banyak ,nanti orang cakap ,

"sibok suruh orang buat , dia fikir dia tu betul lah sangat "

 Huhu maq #terasa #hatiorangtua #mudataklama #iamme

Eah ,berhastag lah pulak hehe

Comments