Perkongsian tentang emas.


Assalamualaikum.

Entri kali ini Maq kongsi untuk kita sama sama dapat ilmu yang mana boleh kita guna pakai dalam kehidupan dan  dimasa akan datang sebagai seorang muslim. Sejujurnya maq pun baru tahu tentang hal ini. Dan persoalan tersebut telah pun dibincangkan oleh sahabat sahabat    bersama Ustaz dikelas muslimah Taman Bukit Perdana . Anda mampu menilaikannya selepas  membaca entri ini. Kan? Mudah mudahan , inn shaAllah .

 Sebagai hiasan



SOALAN.

( Baru tahu haram trade in emas dan tambah duit trade in beli emas baru, hukumnya haram ada syubhah riba,  klu nak beli emas baru kena jual dulu, dan pegang dulu duit emas yang dijual tadi dan baru boleh beli emas baru. Hukumnya haram trade in emas ambik emas baru tambah duit sebab ada riba dekat situ. Terima kasih yang  berkongsi ilmu ).

Betul tak kenyataan ini ? Mohon ustaz bagi pencerahan, jazakumullahukhaira ...

JAWAPAN

بسم الله، والحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه، أما بعد.

1. Perlu kita tahu bahawa Emas termasuk dalam perkara ribawi.

Perkara ribawi ialah benda yang boleh terjadi riba pada transaksi pertukaran dan jual-belinya.

Ada tiga syarat yang mesti dipatuhi dalam pertukaran emas dengan emas supaya tidak terjadi riba :

[1] Mesti sama berat timbanganya.
[2] Mesti secara tunai, Tidak boleh secara berhutang.
[3] Diserahkan dan diterima dalam satu masa, maka tidak dibenarkan menangguh masa penyerahan.

Ini berdasarkan kepada hadis :

الذَّهبُ بالذَّهبِ والفضَّةُ بالفِضَّةِ والبُرُّ بالبُرِّ والشعِيرُ بالشعِيرِ والتمْرُ بالتمْرِ والمِلحُ بالمِلحِ مِثْلًا بِمِثْلٍ سوَاءً بِسَواءٍ يدًا بِيَدٍ، فإذَا اخْتَلَفَت هذهِ الأصْنَافُ ، فبيعوا كيفَ شئْتُمْ ، إذَا كانَ يدًا بِيَدٍ.

" Emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, bali dengan bali, tamar dengan tamar, garam dengan garam, mesti SAMA BANYAK ( timbangan atau sukatan ) serta TANGAN KE TANGAN (tunai dan saling menerima dalam majlis). Apabila berlainan jenis maka juallah mengikut apa yang kamu kehendak, selama ia dilakukan dari tangan ke tangan ”.

[ HR Muslim ]

Dalam hadis lain riwayat Muslim, Nabi saw bersabda :

فَمَنْ زَادَ، أَوِ اسْتَزَادَ، فَقَدْ أَرْبَى، الْآخِذُ وَالْمُعْطِي فِيهِ سَوَاءٌ.

" Barangsiapa menambah atau meminta tambahan, maka ia telah berbuat riba. Orang yang mengambil tambahan tersebut dan orang yang memberinya sama-sama berada dalam dosa riba ".

2. Pertukaran emas dengan emas, sekiranya tidak sama berat timbangannya maka berlakulah RIBA AL-FADHL.

Adapun jika tidak tunai, maka berlakulah RIBA NASIAH.

Manakala jika tidak berlaku saling menerima dalam majlis, maka berlakulah RIBA AL-YAD.

3. Untuk mengelak daripada berlaku riba dalam pertukaran emas dengan emas adalah melalui cara pembeli menyerahkan emas lama dan penjual menyerahkan emas baru yang sama berat pada ketika itu tanpa ada bayaran tambahan daripada pembeli kepada penjual.

4. Jika emas baharu lebih mahal daripada emas lama maka tidak boleh dilakukan pertukaran dengan cara membuat penetapan ada bayaran tambahan daripada pembeli kepada penjual. Cara pertukaran begini adalah dilarang oleh agama. Hukumnya adalah haram.

Kata Syekh Wahbah Az,Zuhaily didalam kitab الفقه الإسلامي وأدلته :

يلاحظ أيضاً أن جيد مال الربا ورديئه سواء، فلا يجوز بيع الجيد بالرديء مما فيه الربا إلا مثلاً بمثل؛ لأن الجودة ساقطة في الأموال الربوية، للقاعدة الشرعية: جيدها ورديئها سواء.

" Perlu diperhatikan juga bahawa harta riba yang elok dan harta riba yang buruk adalah sama. Maka tidak boleh jual harta riba yang elok dengan harta yang buruk melainkan dengan sama banyak, kerana sesungguhnya sifat buruk itu gugur dalam harta-harta ribawiy. Kerana Kaedah syara' " Harta riba yang elok dan yang tidak elok adalah sama".

5. Untuk mengelak daripada berlaku riba dalam melakukan trade in emas lama dengan emas baru yang lebih mahal harganya, adalah dengan cara si pembeli menjual emasnya dahulu, kemudian, di ambil duit hasil dari jualan emas tadi dan kemudian si pembeli membeli barang kemas yang baharu itu. Cara ini sebenarnya diajar oleh Nabi saw kepada sebahagian sahabatnya.

  عن أبي سَعِيدٍ الخُدْرِيَّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: جَاءَ بِلاَلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِتَمْرٍ بَرْنِيٍّ، فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : «مِنْ أَيْنَ هَذَا؟»، قَالَ بِلاَلٌ: كَانَ عِنْدَنَا تَمْرٌ رَدِيٌّ، فَبِعْتُ مِنْهُ صَاعَيْنِ بِصَاعٍ، لِنُطْعِمَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِنْدَ ذَلِكَ: «أَوَّهْ أَوَّهْ، عَيْنُ الرِّبَا عَيْنُ الرِّبَا، لاَ تَفْعَلْ، وَلَكِنْ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَشْتَرِيَ فَبِعِ التَّمْرَ بِبَيْعٍ آخَرَ، ثُمَّ اشْتَرِهِ».

" Daripada Abi sa'id Al-Khudri Ra berkata ; Bilal datang kepada Nabi saw dengan membawa tamar barni, lalu Nabi bertanya kepadanya ; dari manakah tamar ini ?. Bilal menjawab : kami mempunyai tamar yang buruk, lalu kami menjualnya (menukarkannya) dua gantang dengan satu gantang tamar barni, agar kami dapat memberi makan kepada Nabi saw , lalu Nabi saw bersabda pada saat itu ; aduh, aduh, itulah riba, itulah riba. janganlah engkau melakukan ini. akan tetapi jika engkau ingin membeli (kurma yang terbaik) maka juallah kurmamu dengan penjualan yang lain, kemudian belilah kurma yang terbaik dengan hasil penjualanmu itu."

[ HR al-Bukhari dan Muslim ]

KESIMPULAN

Kenyataan yang diatas adalah betul. Itulah cara yang mesti dilakukan untuk mengelak daripada dosa riba.

والله أعلم بالصواب

أبو أسامة محمد حنفية بن الحاج حسين

مدير مركز الدراسات الإسلامية ببوكيت كيجغ كماسيك كمامن ترنجانو

Copypaste Dari group whatsapp Biro wanita Bukit Perdana.

Popular Posts