Kerana nila setitik ,rosak kerjaya kami


Assalamualaikum.

Yok makan kuih raya yang masih berbaki ni. Karang tak dimakan ,lemau pulak dia dalam balang tu. Sambil tu kita borak borak pasal masyarakat sekeliling kita okey ?

Kuih raya keras keras jek ni


Sejak kebelakangan ini , kerap pulak kita dengar kes dera yang disebabkan oleh pengasuh. Baru baru ni melibatkan kes kematian , Nauzubillahiminzaliq..

Bukan mudah sebenarnya menjadi seorang pengasuh jika kita tidak kuat mental dan fizikal. Anak anak kelahiran dunia akhir ini sangat menduga. Jika kita ni jenis orang yang kurang tahap kesabarannya , janganlah bercita cita nak jadi pengasuh. Itu pesan maq.

Zaman serba serbi nak bersaing ,ramai ibubapa muda yang nak berkerja dan meletakkan anak kecil mereka dirumah pengasuh.

Ada beberapa panduan yang nak maq kongsikan sebagai langkah keselamatan anak anak.

- wajib kenali siapa bakal pengasuh anda itu. Latar belakang dia. Siapa ahli keluarga mereka. Kerana anak kecil tidak sesuai membesar dirumah yang bermasalah. Risiko sangat tinggi !

- cari pengasuh yang usianya jangan terlalu muda ,carilah yang berusia 40an keatas kerana usia sebegini panas barannya kurang dah sikit ,kadang takada langsung ..( macam saya ) 😅

- kalau dah tahu dirumah pengasuh ada ramai kanak kanak dan bayi , padamkan niat nak suruh dia jaga anak awak tu kerana anak kecil perlukan perhatian. Takut anak awak terabai pulak nanti.

- pastikan  ikut semua kehendak pengasuh kerana arahan dan peraturan nya  itu mungkin kerana dia punya sebab tertentu dalam kerjanya. Hal yang masuk akal ,ikut jek. Kalau tak munasabah jangan ikut tapi bawak berbincang.

- jika parents tak jumpa jenis jenis pengasuh yang maq cadangkan tu , baik jangan kerja dulu. Besarkan je anak sendiri. Cukuplah apa yang ada tu dulu. Ingat ,nyawa anak anda paling utama. Jangan kerana nak sama taraf dengan jiran sebelah atau nak samakan life dengan adik beradik lain , awak korbankan keselamatan anak. Rezeki tu datang dari Allah .

- Jika terpaksa juga , elakkan masa yang terlalu panjang anak anak dirumah pengasuh kerana jagaan yang melebihi 10jam untuk anak kecil akan menyebabkan tekanan pada pengasuh.

- buatlah kerja seperti dropship ,atau kerja dirumah contoh jual kuih , jahit baju ,atau apa je yang boleh buat kita dapat pantau anak kita 24jam sampai dia membesar. Masatu kalau nak jadi tarzan pun jadilah ,pedulik apa kan , anak awak sendiri kot..


Bagi pengasuh pulak ada sedikit kata kata yang maq nak kongsikan berdasarkan pengalaman maq.

- kalau dah takda pengalaman ,jangan nak main cuba cuba jaga budak ramai ramai. Anda sedang bergelut dengan masalah sebenarnya.

- jangan tamak . Mengasuhlah sekadar yang mampu , sebab makin ramai anda jaga ,semakin banyak ragam anda kena hadap ,makin banyak perangai parents ,perangai anak anak yang anda kena lalui , kesihatan anda juga perlu dijaga. Jika anda sakit , anda tak dapat nak ambil mc sebab jadi pengasuh memang tak ada cuti sakit , anual leave atau  EPF.

- kalau dapat anak asuhan yang hiper aktif atau anda memang tak larat nak kawal , sila berterus terang dengan ibubapa anak itu. Dan jangan takut duit bulanan anda kurang jika anda tolak tugasan yang diamanahkan. Sebab rezeki tak pernah salah alamat.

- sesuaikan kerja anda dengan tugasan sebagai suri rumah ,kerana kerjaya sebagai babysitter ini akan menggangu  sedikit tugas anda sebagai seorang isteri dan seorang ibu. Jangan leka melayan anak orang , anak sendiri dan suami kelaparan atau duduk dalam longgokan kain baju. Seimbangkan !

- jika anda seorang pengasuh yang berdaftar ,tolong janganlah demand sangat. Letak harga yang tak masuk akal. Parents yang berkerja tu asalnya dia takda banyak duit , sebab tulah dia cari pengasuh. Kalau dia berduit tentu dia dah cari orang gaji kan?


Maq kongsikan semua ni bukan bermakna maq dah sempurna sangat jadi pengasuh. Ada jugak buat silap masa baru baru menceburi bidang ni. Tapi kerana kesilapan lampaulah yang dah buat maq jadi seorang pengasuh yang dipercayai hingga kehari ini. Inshaallah nak pencen dah dua tiga tahun lagi.


Yang pasti selepas kes kes yang tidak diingini kerap sangat belaku , apakah akan berteruskan kerjaya taska dirumah dinegara kita ini atau mungkinkah kerajaan akan perketatkan aktivitinya ?

 Kita tunggu aja lah ya.. Apa yang diharapkan , semuga semuanya baik baik aja. Pada yang baik buatlah  tauladan , yang buruk kita buat je sempadan.

True..

Comments