Skip to main content

Berpesan pesan


Assalamualaikum.

Ramadhan ke 15. Masya Allah , pejam celik masa berjalan. Lagi dua minggu ramadhan akan pergi meninggalkan kita. Pantasnya masa berlalu. Kehebatan ramadhan yang datang sebulan dalam setahun ini tak pernah nak tunggu kita. Siapa cepat manfaatinya , dialah yang akan dapat lebih. Semoga Allah terima semua amalan kita dibulan mulia ini. Aamiin ya Allah.

Baca tajuk entri kali ini ! Okey sebagai orang lama yang dah nikah hampir 24 tahun pada tahun ni. Maq nak pesan pesan lah sikit.

Pertama pasal isu nikah diusia muda. Ramai orang cakap , kahwin awal ( bernikah dalam usia muda ) adalah tidak wajar.  Kerana masing masing belum puas nak rasa enjoy. Masih punya citarasa dan naluri remaja di usia itu. Nanti keluarga terabai dan mereka lebih fokus kat kawan kawan , betul ke?

Pada maq , semuanya bergantung pada kebijaksanaan pasangan itu sendiri. Bila mereka rasa , selepas nikah mereka dah ada penambahan tanggungjawab baru , secara automatik mereka akan kurangkan naluri nak "enjoy" tu sedikit demi sedikit. Fokus mereka lebih pada anak  ,pasangan dan rumahtangga.

Kita tidak boleh kata masaalah yang timbul itu disebabkan kesilapan . Apakah salah pilih pasangan itu kesilapan ? Nahe ,nahe !!

Yang sebenarnya itu antara dugaan dalam rumahtangga dan mereka kena lebih tahan sabar. Setiap hambaNya memang akan diduga untuk jadi manusia yang lebih matang dan lebih rasa bersyukur. Sebab seawal usia tersebut ,mereka sudah dihalalkan oleh ikatan pernikahan . Serba serbi dah jadi halal oleh Allah s.w.t

SubhanAllah..

Kalau nak kata pasangan orang kahwin awal ni suka buat perangai , lihat je keliling kita , ada yang dah bercucu tu pun ada hati nak buat perangai. Ada yang dah bermenantu pun masih berani nak cari pasal.

Orang zaman dulu , mereka pun bernikah awal , umur 15 ,16 , 17 tahun dah dukung anak.  Umur 30 tahun dah bercucu. Tetapi rumahtangga mereka kekal bahagia. Sebabnya ? Ya ,sebabnya orang dulu kurang berinteraksi dengan dunia luar. Yang mereka kenal cuma jiran jiran dan saudara mara mereka. Risiko curang rendah. Bukan maknanya takda kes seperti itu tapi "kurang" .

Gaduh kecil itu adat lah kan. Mustahil orang suami isteri tak selisih faham. Sedang adik beradik yang duduk dalam perut ibu yang sama pun bergaduh. Inikan pulak anak orang yang serba serbinya berbeza dari kehidupan kita. Kenalah ambil masa untuk proses penyesuaian dan memahami nya.

Biasanya orang perempuan lebih cepat matang , sebab tu mereka boleh berfikir 20 tahun kehadapan. Sedangkan orang lelaki pick upnya  perlahan sedikit.

" Apa yang dah ada tu , sudahlah .."

Haaa  itu lah ayat yang mereka selalu guna. Orang perempuan ? Dah ada rumah nak perabut. Dah ada perabut nak kereta baru , dah ada kereta baru nak perhiasan baru ,barang kemas baru , baju baru , pokok bunga baru , langsir baru , pinggan mangkok baru , sehinggakan memaksa mereka terpaksa buat kerja lebih untuk dapatkan semuanya tu. Tu yang kadang , anak anak dan rumahtangga terabai sebab mereka lebih utama kan fokus cari duit lebih. Semuanya nak sama dengan orang lain , lagi dasyat , kalau boleh nak lebih dari orang lain. Haaa hebatkan orang perempuan ni . Lagi lagi nak tibanya hari raya. 4-5 bulan dah standby memfokusnya hahaha (ayat baru "memfokus" ).

Orang lelaki ? Sehelai baju boleh pakai 20 tahun ! Kereta selagi tak meragam , cukuplah sebuah , perabut selagi tak kopak , isilah apa jek barang dalam tu , asalkan muat dan tersusun. Hiasan tak payahlah banyak , nanti nyamok buat sarang pulak dalam rumah . Eah boleh kata , mereka ada jek alasan untuk elakkan pembaziran untuk beli dan beli . Hehehe pembaziran ? Pendekutan a.k.a kedekut adalah.

Makanya jadi seorang isteri jangan banyak minta itu ini. Nanti pembaziran berlaku. Kalau hajat ditunaikan mungkin hati lega tapi andai suami tak mampu? Kecik punya hal boleh jadi gaduh besar.

Pada maq , kalau tak mampu buatlah cara apa yang ada jek. Kalau kita nak 100% sama dengan orang lain , baik nikah je dengan suami orang tu ,haa habis cerita . Sebab bila dah nikah boleh lah kongsi semua yang dia ada , nanti dapatlah semua yang sama macam dia ada tu ,hahaha.

Sis , suami kita adalah suami kita. Jangan samakan dengan suami orang lain. Kebaikan suami orang memang boleh je kita nampak , tapi belum tentu dia sebaik suami kita yang setia dan sanggup layan karenah kita yang macam macam .

Kesimpulannya , nikah awal atau lambat , bukan punca titik perpisahan. Jika jumpa masaalah , selesaikan cepat ,jangan pulak cari punca . Silap gaya puncanya adalah diri kita sendiri haaa .. Mana nak letak muka? Malu dengan manusia kejap je , 2-3 tahun hilang dah diaorang ngata , tapi malu dengan Allah ? Sampai kiamat hidup tak tenang. Nanti kat akhirat bakal ditanya , apa kah yang sudah kamu lakukan terhadap pasangan kamu dan anak anak kamu kat dunia dulu ? Nak jawab apa ???



Nota maq : jangan hapuskan nikmat akhirat hanya untuk nikmat dunia yang sekejap je ni. Yok sama sama kita berusaha pertingkatkan diri dengan kehidupan yang positif dan diredhai Allah s.w.t. Banyakkan bersabar.

Selamat beramal. Selamat berpuasa.Dengan pertanyaan : baju raya berapa helai dah buat untuk aidil fitri kali ini ?  jangan membazir ,itu amalan shaiton .. Huhu


Comments

Popular posts from this blog

Jalan Jalan 22hb Ogos 2026

  Bismillah, Semalam encik suami bawa Maq dan Aida pergi makan dekat Pekan Rengit,Batu Pahat,Johor. Jaraknya ambil masa 15-20 minit jugak dari Bandar Penggaram nak ke Rengit.Apa yang istimewanya kedai makan kat Rengit tu?  Nama kedai makan ini Santai Rengit Station. Kedai ni baru je beroperasi pada awal bulan Ogos tahun ini. Untuk menarik pelanggan kenal kedai makannya,pemilik kedai telah buat jualan buffet untuk pelanggan. Promosi bermula pada 15hb Ogos hingga 28 Ogos 2026 sahaja. Jika ada rezeki lagi owner akan sambung lagi buffet RM9.90 ini ke bulan seterusnya ,kata hostnya di tiktok Live. ❤Makan pagi : seawal 7.00 pagi sudah bermula. Menu : nasi lemak,nasi kerabu,soto,mee goreng & makanan goreng goreng & Air - caj RM9.90 ❤Makan tengahari : seawal 11.00 pagi hingga 5.00 petang.Hampir 50 jenis lauk pauk disediakan.Air minuman panas & sejuk.Ada juga buah disediakan.Makanlah semampu yang korang boleh makan - Caj RM9.90 Korang rasa berbaloi? Maq rasa sangat berbaloi...

Pantai Perpat, Rengit, pantai semulajadi yang tenang

Assalamualaikum. Alhamdulillah, untuk pertamakalinya maq  dan family  kesini . Ke Pantai Perpat , Rengit, Batu Pahat, Johor. Wah bagi alamat penuh tu. Kalau  dari luar anda takkan tahu kat kampung Perpat laut tu ada pantai secantik ini. Anda lihatlah sendiri. Maha suci Allah, indahnya.. Tanpa edit* Gadisku tak ketinggalan berposing Nak keluar ke tak ek?  Keluar ke tak?  Hehe masing masing malas nak berjemur tengah panas Cuma tinjau jek lepas tu masuk kereta semula sebab  cuaca panas, kanda tak tahan bahangnya. 😂 haishh.. Dia pun nak begambau jugak tu  Bendera Johor berkibar megah disitu Teka teki : ada berapa ekor monyet dalam gambar ini? Siapa betul jawab maq bagi menang.  Waktu kami kesini adalah selepas solat asar tapi dia punya panas,  amat menduga sanubari.. Apa yang menarik disini pada pandangan mata  tua maq : - kawasan nelayan yang bersih, indah dan tenang - pantainya semulajadi ...

Sedekah yang sia sia

Assalamualaikum. Ada pun sedekah jariah  yang diberikan dengan ikhlas semata mata kerana Allah merupakan salah satu saham akhirat. Pahalanya akan terus mengalir biarpun pemberi sedekah telah kembali menemui Allah SWT. Kekayaan sebenar bukanlah memiliki tetapi kerana banyak memberi. Tapi hati hatilah bila bersedekah. Dikhuatiri semuanya hanya sia sia. Semoga contoh atas tu bukan kita..

Giveaway Wang Tunai Rm1000 by Mamapipie & Friends

Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends . Ini adalah sticky post sehingga 29 February 2020 nanti. So sehingga itu, entry terbaru mama ada di bawah post ini ye. Jom ramai-ramai join  Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends. Giveaway Wang Tunai RM 1000 Mamapipie & Friends Syarat-syarat Penyertaan Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends Terbuka kepada blogger yang menetap di Malaysia bagi memudahkan urusan bank in wang tunai Buat satu blog post bertajuk " Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends ". Tepek banner di atas beserta link ke post ini.  Boleh copy code html yang mama dah sediakan di bawah post ni bagi memudahkan kerja korang. Tag 3 rakan  Wajib Follow Youtube ibusyurga: Klik Sini -> Youtube ibusyurga Wajib Follow & Letak Blog di bawah ke dalam Bloglist korang Ibusyurga.blogspot.com   Sukamakanjalan.blogspot.com   www.dawaibesi.com www.guamansyarie.com http...

Tukar je status isteri dia

  Assalamualaikum.  Busy sejak beberapa harini. Biasalah urusan dunia mana pernah habis kan. Yang penting urusan akhirat tu jangan terabai, sudahlah.  Hari hari bisik kat Allah..  Jadikanlah aku jutawan dunia dan jutawan akhirat ya Allah..Aamiin.  Istajib doa ana ya Allah.. Harini free sikit, jarini tergerak nak sembang pasal cerita seorang sahabat sekolah. Tapi dia level adik adik la pada maq. Jauh jugak jarak usia kami, tapi pernah lah kerja satu department di Mitsumi SDN BHD kat Pontian dulu. ( kisah tahun 1993 ) dah kira sejarah ke ek?   Kawan ni ditakdirkan Allah telah menjadi ibu tunggal beberapa tahun lepas. Anak 4 orang dan masih bersekolah rendah. Allahhuakhbar ,berat dugaan ini. Tapi beliau redha. Kata beliau,  " inilah jalan hidup saya, kak ".. Alhamdulillah  rezeki beliau,  dapat penempatan ditanah kepunyaan bonda  tercinta, biarpun hanya mampu mendiami sebuah rumah yang dibina atas sumbangan orang ramai ketika pemergian...

Ainul Mardhiah 2 Tahun 6 Bulan

 Assalamualaikum.  Lama tak kongsi cerita pasal Baby A. M.Siapa baby A. M?Pastinya Ainul Mardhiah, cucu pertama maq tu. Pejam celik pejam celik, sekarang Ainul dah berusia 2 tahun setengah. Kejap je masa berlalu. Alhamdulillah  sudah semakin cerdik sekarang ni. Biarpun dah lebih setahun dia telah dijaga oleh mamanya sepenuh masa, namun bila mama ada urusan yang terpaksa tinggalkan Ainul dengan tokmaknya,Ainul tak meragam pun.Malah dia pernah pesan kat maq,  " kejap eah tok, mama kua jap, atok wait eah.. " Haish..tak tau la siapa yang jaga siapa sekarang ni. Tapi Alhamdulillah,Ainul budak yang mudah dididik.Insyaallah. Nak lihat telatah alainul Mardhiah diusia 2 tahun ni? Bawah ada beberapa gambar terbaru beliau.    Antara reaksi wajahnya bila ajak selfie.Dah reti malu tengok muka sendiri kat skrin fon.Tapi bila ajak bergambar di tempat yang dia seronok tu,kemain lagi dia beraksiiiii...  Kemain lagi dia bergaya. Suka meniru gelagat orang di sekeliling....

Cara Pagar Rumah

Assalamualaikum. Dengan izin Allah ,harini maq dapat satu cara  bagaimana nak pagar rumah. Maksud pagar ini ialah kita beri perlindungan kepada persekitaran rumah kita dan seisinya. Sesungguhnya ianya tak pernah terfikir oleh maq selama ini tapi kata dari Pengamal perubatan Ruqyah , inilah cara paling power diamalkan. Dan sangat simple tapi berkesan. Apakah ia? Baca pada gambar dibawah ini. Nasihat maq : Kalau gambar tak jelas ,sila klik kat gambar tersebut. Nah..ternyata bacaan Bismillah yang setiap kali dibaca  kalau kita nak masuk rumah ,nak makan ,nak masak dan nak buat apa kerja sekali pun ,itulah pendinding bagi diri kita dan seisi rumah kita. Alhamdulillah.. Semoga perkongsian kali ini dapat memberi manfaat buat kita semua. InshaAllah. Lepasni jangan lupa baca Bismillah setiap kali nak masuk ke rumah dan ketika hendak makan.. Gambar sekadar hiasan. Sumber dari :  Facebook Encik Suami 😁

Nasihat Doktor Mengenai Coronavirus

Assalamualaikum. Kes pertama coronavirus di Malaysia. Sumber : Astro Awani online Sedikit info dan nasihat mengenai virus Corona yang maq dah baca dari perkongsian seorang sahabat. Nasihat doktor mengenai coronavirus: 1. Saiznya agak besar (sel kira-kira 400-500nm diameter), jadi mana-mana topeng biasa (bukan hanya ciri N95) harus dapat menyaringnya. Walau bagaimanapun, apabila seseorang yang bersin bersin di hadapan anda, ia akan mengambil 3 meter (lebih kurang 10 kaki) sebelum ia jatuh ke tanah dan tidak lagi di udara. 2. Apabila virus jatuh pada permukaan logam, ia akan hidup selama sekurang-kurangnya 12 jam. Jadi, ingat jika anda bersentuhan dengan permukaan logam, basuhlah tangan dengan sabun dengan teliti. 3. Virus ini boleh kekal aktif pada kain selama 6-12 jam. Detergen pakaian biasa harus membunuh virus. Untuk pakaian musim sejuk yang tidak memerlukan mencuci harian, anda boleh meletakkannya di bawah matahari untuk membunuh virus. Mengenai simptom p...

Apa Usaha Kita Akan Datang?

  Bismillah, Terkejut dan hampir tak percaya bila maq dapat tahu tentang harga sayur bakal naik 3 kali ganda?! Biar betul? Tapi nak cakap apa kalau itu benar benar belaku. Suka tak suka memang kena hadap jugak. Zaman Madani harga barang naik bukan benda pelik.Yang pelik naik selalu turun tak pernah dan ianya memang mustahil berlaku sekarang ini. Maq selalu dok mikir ,bagaimanakah struggle ibubapa muda yang sedang nak besarkan anak zaman sekarang lah kan. Zaman dulu ,memang gaji kami kecil tapi rakyat sering dibantu dengan subsidi dan peruntukkan lain oleh kerajaan yang datangnya dari berbagai sudut. Berbeza zaman sekarang,bantuan semakin kurang malah satu persatu kemudahan rakyat mahren ditarik dan dimansuhkan.Tak cukup dengan tu,harga barang keperluan hampir setiap bulan ada je kenaikannya. Lepas satu ,satu barang keperluan naik harga. Maq dah plan satu usaha untuk cover masaalah harga sayuran bakal naik 3 kali ganda tu nanti. Sis,apakata kita gantikan hobi menanam pokok pokok bun...

Kebaikan Zikir

Assalamualaikum. Tidak ada satu pekerjaan yang lebih melegakan hati dan lebih besar pahalanya, selain berzikir kepada Allah. Berzikir adalah syurga Allah di bumiNya. Maka, siapa yang tak pernah memasukinya, maka ia tidak akan dapat memasuki syurgaNya di akhirat kelak. Berzikir kepada Allah merupakan penyelamat jiwa dari pelbagai kerisauan, kegundahan, kekesalan dan guncangan. Berzikir kepada Allah merupakan ubat, penyembuhan, kesenangan dan kehidupan. Zikir merupakan jalan paling mudah untuk meraih kemenangan dan kebahagiaan hakiki. Dengan berzikir kepada Allah, awan ketakutan, kecemasan dan kesedihan akan hilang. Dengan berzikir kepada Allah, segunung tumpukan beban dan permasalahan hidup akan runtuh dengan sendirinya. Sumber dari whatsapp* ❤ Motivasi minda buat hambaNya yang makin hari semakin lena..