Susu sejat ganti santan kelapa

Assalamua'laikum ..
Berkongsi kita sekali lagi . Kalini maq nak beritahu ,hampir 2 tahun dah maq tukar santan kelapa dengan susu cair. Susu dalam tin tulah . Harga dalam anggaran rm 2.60 setin. Yang biasanya orang guna untuk buat koktail , buat ABC , buat kek , puding dan bagai lagi . Semua jenama boleh guna , asal anda mampu beli . Maq biasa guna jenama ini.



Okey Maq ada beberapa soalan yang perlu dijawab.

💜Boleh ke maq kalau dibuat masak untuk gantikan santan ?

Jawapan maq : semua jawapan ada padamu.. - lirik lagu Aiman Tino pulak 🙊- haha ya , memang boleh sangat sangat. Maq masak kari guna susu ni , masak lomak cili api guna susu ni ,sambal goreng ,pechel , masak sayur goreng pun guna susu ini . Hasilnya ? Maq makan nasi dan bertambah nasinya,  Awesome !!

💜Yakin ke hebat rasanya maq ?

Jawapan maq  : selera maq selera dinosour , sedap je 😂 tapi selera cerewet encik suami pun boleh layan kot , so , memang masuk lah citarasanya .

💜Kenapa maq pilih susu ni sebagai ganti santan kelapa?

Jawapan maq : maq tak reti drive kereta , tak reti bawa motor , tak ada basikal untuk dikayuh . Dan bila maq perlukan santan kelapa untuk masak , takda siapa nak tolong pergi kekedai untuk beli. Jalan mudah , maq akan beli susu sejat ini , kemudian buat stock . Bila perlu kan bahan , maq cuma perlu buka pintu kabinet dan bahannya sudah tersedia !!  Maq boleh lah memasak dengan penuh kasih sayang ,sebab bahan dah cukup !

💜Apa kelebihan susu ini gantikan santan ea maq ?

Jawapan maq :
1 , santan cepat masam , susu ni kalau guna separuh , baki boleh simpan dalam petiais  ( diruang chill kat pintu petiais tu ) tak perlu dibekukan dan boleh tahan selama 3,4 hari ! Jimat kan ?

2 , santan mahal kok , sekilo santan kalau kat BP dah rm 7.00 /8.00 . Susu ini harganya hanya sekitar rm 2.60 / rm 2.80 setin . Kadang santan kotak pun berbau tengik ,hapak , tapi susu ni tak berbau dan less kolestrol . Jimat ? Selamat tak duit ?

3 , rasa masakan sama je kalau guna susu ni . Kari akan rasa kari ,masak lomak cili api akan rasa api , eh 😂  akan rasa yang serupa lah.  Masak sayur peria goreng , curahkan susu ni , sayur tetap akan rasa peria . Tapi ingat ,jangan letak telur kalau dah letak susu ,nanti sayur peria anda takda kuah. Sebab telur tu dah serap susu .

💜Soalan akhir ,kalau masak nasik lemak ,boleh letak susu ni ke ganti santan ?

Jawapan maq  :  no you kennot ! Letak lah minyak ,macam maq  ajar masak nasi lemak asal boleh hari tu . Huh ! Letak susu nanti jadi bubur kacang tau lah.



Nota susu sejat :
Masak je apa yang anda rasa anda nak masak. Asalkan rasanya sedap , dalam masa yang sama anda dapat jimat duit belanja dapur , anak dan suami makan selera dari hasil air tangan anda . Elakkan kerap makan kat luar sebab kita tak tahu tahap kebersihan masakan tersebut. Lagi pun zaman serba serbi naik ni , tukang masak perlu bijak ,perlu kreatif . Janji jangan terjebak 🙈 ! Haha  Sekali sekala tak apa la !

Comments

cormai.deso said…
nk tanye, between nespray, everyday ngn fern leaf, susu tepung mane yg really sesuai utk dijadikan krimer dgn milo or ovaltine?
MaQnie Rokani said…
Ikut pengalaman maq , nespray sangat sesuai , jangan kata utk milo dan ovaltine ,untuk nestcafe pun sedap 👍 , cubalah nanti

Favourite post ❤

Mee Kuning Halal Toyyiban

Tips Pilih Bendi

Rambut Gugur Ketika Ihram?

Jangan Bimbang Bila Jadi Bahan Gossip

Tidak Berkerja Tapi Nak Buat Buku Simpanan di Bank?

Sebab Allah Masih Sayang Kita

Sabar Itu Indah

Done beraya