Perangai kita hak kita


Assalamualaikum...

Pagi minggu yang lemau bagi maq. Dah dua hari demam selsema. Haaa banyak buat dosa lew tew , 😆. Mestilah, nama pun dunia akhir zaman, mana ada manusia yang sempurna,yang terlepas dari buat dosa. Sebab tu kata ustaz ,bila sedih atau sedang kecewa ,jangan sesekali cakap:

 " ya Tuhan , apalah dosa aku semua nya jadi macamni "

Haaa rupanya cakap macam tu pun dosa tau! Hello , kau fikir kau malaikat? Takda buat dosa? Tak payah tanya lah apa dosa kau ,cukuplah kau terima apa je dugaan yang datang dengan redho.

Kalau maq pulak , bila maq diduga dengan dugaan dugaan kecil ,maq akan kata dalam hati.

" ya Allah ,kalau yang datang ini adalah yg terbaik dari Mu untuk aku, aku redha ya Allah.. 😭 "

 Lepas tu mestilah meleleh airmata sayu, air mata keinsafan ,air hidung , air mata air , lahai jiwa makin sentimental sekarang ni hehe.

Dulu ! Ya dulu maq seorang yang sangat sangat nakal! Sejak dari zaman kanak kanak, remaja hingga lah dah beranak pinak ! Haaa kau ingat apaa ??? Hehehe tapi siapa boleh ubah perangai kita kalau bukan diri kita sendiri. Perangai kita hak kita. Kalau kita nak perangai elok, cakaplah yang elok elok, buatlah kerja yang elok, fikirlah hal yang elok , kalau nak perangai yang sebaliknya? Terserah padamu , cewah hehe.

Sekarang maq dah baik ke? Haishh mana ada ! Kalau maq orang baik ,takkan maq masih nak membebel dalam ni. Sibuk perati perangai jiranlah , masyarakatlah ,pemerintahlah, anaklah , suamilah ,padahal diri maq sendiri banyak lagi yang perlu diperbaiki !

Bukan jadi baik tapi fokus je pada perkara yang baik baik , lepastu doa kat Allah semoga diterima semua amalan dan perbuatan itu sebagai pahala.

Ingat ya , maq buat entri ni bukan sebab maq rasa maq dah baik! Nahe ! Nahe ! 😂

Ya, tegurlah aku..
Eh! Mana boleh cakap aku!
Tak baikkkk.. !
😂

Comments