Hargai masa dengan anak anak



Assalamualaikum.. Terfikirkah kita. Dunia kita sendiri sudah semakin laju meninggalkan diri kita sendiri. Kita kerja siang dan malam. Kita berusaha nak majukan kehidupan kita. Kita  bahagi bahagikan masa kita dengan anak anak kepada banyak ruang.

Kadang kadang masa mereka memang dengan kita ,kadang kadang masa mereka dengan cikgunya ,kadang kadang masa mereka dengan kawan kawan ,tapi kadang kadang juga mereka  hidup sendirian melayan diri. Sebab ? Sebab kita sedang sibuk berusaha nak hidup lebih selesa.

Dan seterusnya kita masih berusaha dan terus terusan berusaha nak majukan kehidupan kita, supaya hidup kita serupa dengan hidup orang lain dan kalau ada rezeki , kita nak hidup "lebih" sikit dari orang lain. Tanpa sedikit rasa letih . Bila rasa letihnya? Letih kita cuma bila balik rumah , bila lihat anak anak.

Betul?

Pasti!

Tak disangkalkan lagi  tujuan utama kita nak puaskan hati anak anak , kita nak ajar mereka bagaimana nak hidup senang kat dunia ini. Bagaimana cara susah payahnya kita nak kumpul duit demi kehidupan yang lebih selesa dan nak hidup "lebih" sikit dari orang lain.

Kadang bila mereka tak ambil peduli tentang penat lelah kita berusaha , kita marah ! Kita tinggi kan suara kat mereka ! Kita kata  " tahu tak kami (ibu/ayah) balik kerja ni dah letih ! Kami kerja untuk awak! Untuk  kesenangan hidup awak? Cari duit semua ni hanya untuk awak !?!

Paling kasihannya , Si kecil yang belum kenal erti kesenangan hidup tu terpaksa pura pura paham maksud kita . Mereka pun tak tahu apa makna " nak hidup senang dan nak hidup "lebih" sikit dari orang lain tu.  Mereka hanya perlukan kita setiap masa. Mereka perlukan belaian ,didikan, dan tempat bermanja. Namun disebabkan Mereka taknak kena marah ,mereka taknak kena tengking ,mereka tak nak menangis selalu. Mereka "terpaksa" buat buat paham . Walau hakikatnya  mereka masih kosong tentang makna hidup .. .


Tolong mengerti itu ... 😭 anak anak tak tahu apa apa !

Kejap ...

Pandang wajah anak anak , tanya pada diri sendiri ,berapa banyak masa kita sudah dihabiskan bersama mereka ? Dan tanya lagi pada diri , berapa banyak masa kita utk hp ? berapa banyak masa untuk usaha kita nak hidup "lebih" sikit dari orang lain?  berapa banyak masa kita sudah habis untuk  kawan kawan ? Untuk diri sendiri ? dan berapa banyak masa dah habis untuk bekal mati nanti ?

Allah .. Tunjukkanlah jalan.. 😭

Masih ingat pesan ustaz ,Bila kita dah dalam tanah nanti , doa dari anak anak yg soleh dan solehah lah yang Allah akan terima dahulu. Lepas doa mereka ,barulah doa sahabat sejati , doa adik beradik dan doa dari semua org yg sudi berdoa utk kita. Andai kata harini kita abaikan masa untuk anak anak , rasanya adakah doa doa untuk kita lepas kita mati nanti?

Nota Maq : Masih ada masa .. Masih ada peluang selagi masih ada anak anak didepan mata . Ini luahan hati seorang ibu yang rasa, banyak sudah masanya dihabiskan dengan sia sia.

 Astagfirullah a'lazim 😭

Comments

Favourite post ❤

Mee Kuning Halal Toyyiban

Susu sejat ganti santan kelapa

Tips Pilih Bendi

Rambut Gugur Ketika Ihram?

Jangan Bimbang Bila Jadi Bahan Gossip

Tidak Berkerja Tapi Nak Buat Buku Simpanan di Bank?

Sebab Allah Masih Sayang Kita

Sabar Itu Indah

Done beraya