Skip to main content

Kenangan ILKKM Konvo 2018

Assalamualaikum.
Ahad , 28 haribulan Oktober 2018 , maq berpeluang ke Kolej Sains Kesihatan Bersekutu,Sultan Azlan Shah, di Ipoh,Perak. Dengan tujuan utama untuk menghadiri majlis konvokesyen anak kedua maq ,Ety. Lokasi yang mudah dicari tetapi sukar nak sampai disebabkan kesesakkan jalanraya pada masa itu.



Sehari sebelum itu ( hari Sabtu) pendaftaran telah dibuat ditempat yang sama. Semua para graduan telah diberi taklimat dan mengambil jubah. Ety telah kami hantar kesana seawal 7.15am  dari Sungai Siput ( malam tu kami  bermalam dikediaman pak tam) pak tam jugalah orang yang bersusah payah berusaha bawa kami ke kolej tu. Pak tam merupakan ayah saudara maq sebelah ibu. Terima kasih pak tam kerana banyak membantu kami semasa kami berada di Perak. Allah je mampu balas jasa baik pak tam sekeluarga.

Kawasan parking yang sesak

Siap sedia nak pergi daftar

Pas masuk untuk ibubapa

Pada hari konvo , Ety kena pada sidang petang ( sidang ke 4 ) seramai 1200 graduan akan menerima anugerah mereka mengikut bidang masing masing. Ibu bapa diarah masuk kedewan pada pukul 1.15 petang . Sementara para graduan diarah berkumpul pada pukul 11.00pagi .Anda tahu pukul berapa majlis bermula ? Haha setelah menanti hampir 2jam , kerana menunggu kehadiran VIP , akhirnya pukul 3lebih baru majlis dilangsungkan. Pada maq , ianya sangat membazir masa lebih lagi bagi kami yang duduk jauh dari negeri Perak. Ada parent yang maq jumpa , beliau dari Sarawak dan akan naik kapalterbang pada malam selepas konvo tu, Allah hu tidakkah menyusahkan namanya.


 Ada betulnya kata kata beliau ni.


Semoga lepas ni kejadian serupa tidak berulang lagi. Maq bersimpati ,ada sesetengah ibubapa yang dah tua ,kena tahan lapar dahaga berjam jam semata mata.nak meraikan anak mereka.  Anda bayangkan seramai 1200 orang akan naik atas pentas dan majlis berlangsung selepas pukul 3. Tanpa dibenarkan makan minum. Simpati sangat sangat . Dan majlis akhirnya berakhir pada pukul 6.46petang. Dan kami gerak keluar dari kawasan konvo pada pukul 7.15malam. Bawah ni antara kenangan semasa hari konvo Ety.

Kami pergi bertiga je pagi tu sebab terpaksa keluar seawal 10.00pagi untuk ety berkumpul dengan para graduan yang lain 

Kesesakkan dalam kawasan kolej. Kereta dihadapan ada yang parking double,jadi laluan hanya untuk sebuah kereta sahaja. Memanglah jem ! Allah hu , paling menyedihkan takda seorang petugas pun kawal kesesakkan ini . Waktu ini Ety dan beberapa orang pelajar terpaksa jalan kaki ke tempat mereka dikumpulkan kerana sudah lambat 20minit. Dan maq serta encik suami masih menanti dalam kereta kerana kesesakkan. Dapat parking pukul 12.30 tengahari ! 😅

Pukul 1.00petang dah beratur untuk masuk kedewan.

Menanti kehadiran mereka yang diraikan.

Menanti VIP  datang .

Ety ! Hehe

Muka ibubapa yang keletihan melayan kesesakan jalanraya 2jam , yang kesejukan dan  yang kelaparan .

Akhirnya , alhamdulillah,semua dugaan dapat kami hadapi hanya dengan tahap kesabaran yang kukuh. Tapi mulut maq ni tetap membebel tak reti diam,haha .
 tahniah Ety !!😘🌹


Kenapa maq tak ajak family lain untuk sama sama meraikan?

Selain masalah kesesakkan jalan raya yang  berlaku dimana mana. Maq  tak sanggup nak buat mereka ternanti nanti hingga  majlis tamat. Sidang yang berlangsung 2 sidang dalam satu hari juga antara punca kolej dipenuhi lautan manusia. Pada maq ,susah senang kami dalam dugaan konvo ini ,biar kami saja yang alami sendiri.


Antara sebahagian sudut lautan manusia pada hari konvo tersebut ( dihadapan dewan) belum lagi di kawasan surau , toilet ,cafe,kawasan jual jambanagan bunga ,kawasan parking . Full house !!

Okeylah , semua ini kenangan paling berharga bagi diri maq secara peribadi. Hampir 35tahun maq tak datang ke negeri Perak Darul Ridzwan ini , meraikan Ety akhirnya maq kembali. Dan kehadiran maq juga telah memberi aura kepada kemenangan team pasukan bola negeri Perak pada malam Ahad lalu ! Tahniah yeop ! Kome memang boleh !! 👍👍

Terima kasih keluarga pak tam ,keluarga pak lang yang banyak membantu. Terima kasih pihak Kolej yang dah buat yang terbaik mampu. Terima kasih semua yang telah banyak beri pengalaman. Dan terima kasih Allah yang telah mempermudahkan semua urusan kami berjalan lancar dan sempurna.

Dan selepas majlis konvo ,kami gerak balik ke Batu Pahat pada pukul 9.00 malam dan sampai di Batu Pahat pada pukul 5.00 pagi. Alamak , highway pun tak boleh lari rupanya , dihighway Sungkai jek kereta gerak 60km/jam , heheheh cobaaaannnnn.. 😭😭😭

Comments

Popular posts from this blog

Jalan Jalan 22hb Ogos 2026

  Bismillah, Semalam encik suami bawa Maq dan Aida pergi makan dekat Pekan Rengit,Batu Pahat,Johor. Jaraknya ambil masa 15-20 minit jugak dari Bandar Penggaram nak ke Rengit.Apa yang istimewanya kedai makan kat Rengit tu?  Nama kedai makan ini Santai Rengit Station. Kedai ni baru je beroperasi pada awal bulan Ogos tahun ini. Untuk menarik pelanggan kenal kedai makannya,pemilik kedai telah buat jualan buffet untuk pelanggan. Promosi bermula pada 15hb Ogos hingga 28 Ogos 2026 sahaja. Jika ada rezeki lagi owner akan sambung lagi buffet RM9.90 ini ke bulan seterusnya ,kata hostnya di tiktok Live. ❤Makan pagi : seawal 7.00 pagi sudah bermula. Menu : nasi lemak,nasi kerabu,soto,mee goreng & makanan goreng goreng & Air - caj RM9.90 ❤Makan tengahari : seawal 11.00 pagi hingga 5.00 petang.Hampir 50 jenis lauk pauk disediakan.Air minuman panas & sejuk.Ada juga buah disediakan.Makanlah semampu yang korang boleh makan - Caj RM9.90 Korang rasa berbaloi? Maq rasa sangat berbaloi...

Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom

Assalamualaikum. Maq join giveaway mama pipie pula kalini.  Anda yang berminat, boleh lah turut serta. Sorry to mama pipie sebab maq tak dapat nak follow fb page mama,  sebabnya fb maq dah deactive. Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom. Dah lama mama tak buat giveaway memang teringin nak buat tapi tak berkesempatan pula. So, sempena hari lahir mama yang jatuh pada 1 January yakni Tahun Baru yakni Hari ni, maka mama nak lancarkan  Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom . Jemput sama-sama meriahkan. Sebelum tu mama nak ucapkan selamat tahun baru 2020 kepada semua. Sekejapan aje kita dah di era 2020. Tetiba teringat pula Wawasan 2020 yang dilancarkan masa sekolah dulu. Macam tak percaya kita dah sampai ke tahun itu.. Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom Syarat-syarat Penyertaan Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom Terbuka buat blogger yang menetap di Malaysia bagi memudahkan urusan pos. Sorry buat blogger negara jiran kalau mama buat se...

Pantai Perpat, Rengit, pantai semulajadi yang tenang

Assalamualaikum. Alhamdulillah, untuk pertamakalinya maq  dan family  kesini . Ke Pantai Perpat , Rengit, Batu Pahat, Johor. Wah bagi alamat penuh tu. Kalau  dari luar anda takkan tahu kat kampung Perpat laut tu ada pantai secantik ini. Anda lihatlah sendiri. Maha suci Allah, indahnya.. Tanpa edit* Gadisku tak ketinggalan berposing Nak keluar ke tak ek?  Keluar ke tak?  Hehe masing masing malas nak berjemur tengah panas Cuma tinjau jek lepas tu masuk kereta semula sebab  cuaca panas, kanda tak tahan bahangnya. 😂 haishh.. Dia pun nak begambau jugak tu  Bendera Johor berkibar megah disitu Teka teki : ada berapa ekor monyet dalam gambar ini? Siapa betul jawab maq bagi menang.  Waktu kami kesini adalah selepas solat asar tapi dia punya panas,  amat menduga sanubari.. Apa yang menarik disini pada pandangan mata  tua maq : - kawasan nelayan yang bersih, indah dan tenang - pantainya semulajadi ...

Sedekah yang sia sia

Assalamualaikum. Ada pun sedekah jariah  yang diberikan dengan ikhlas semata mata kerana Allah merupakan salah satu saham akhirat. Pahalanya akan terus mengalir biarpun pemberi sedekah telah kembali menemui Allah SWT. Kekayaan sebenar bukanlah memiliki tetapi kerana banyak memberi. Tapi hati hatilah bila bersedekah. Dikhuatiri semuanya hanya sia sia. Semoga contoh atas tu bukan kita..

Giveaway Wang Tunai Rm1000 by Mamapipie & Friends

Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends . Ini adalah sticky post sehingga 29 February 2020 nanti. So sehingga itu, entry terbaru mama ada di bawah post ini ye. Jom ramai-ramai join  Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends. Giveaway Wang Tunai RM 1000 Mamapipie & Friends Syarat-syarat Penyertaan Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends Terbuka kepada blogger yang menetap di Malaysia bagi memudahkan urusan bank in wang tunai Buat satu blog post bertajuk " Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends ". Tepek banner di atas beserta link ke post ini.  Boleh copy code html yang mama dah sediakan di bawah post ni bagi memudahkan kerja korang. Tag 3 rakan  Wajib Follow Youtube ibusyurga: Klik Sini -> Youtube ibusyurga Wajib Follow & Letak Blog di bawah ke dalam Bloglist korang Ibusyurga.blogspot.com   Sukamakanjalan.blogspot.com   www.dawaibesi.com www.guamansyarie.com http...

Ainul Mardhiah 2 Tahun 6 Bulan

 Assalamualaikum.  Lama tak kongsi cerita pasal Baby A. M.Siapa baby A. M?Pastinya Ainul Mardhiah, cucu pertama maq tu. Pejam celik pejam celik, sekarang Ainul dah berusia 2 tahun setengah. Kejap je masa berlalu. Alhamdulillah  sudah semakin cerdik sekarang ni. Biarpun dah lebih setahun dia telah dijaga oleh mamanya sepenuh masa, namun bila mama ada urusan yang terpaksa tinggalkan Ainul dengan tokmaknya,Ainul tak meragam pun.Malah dia pernah pesan kat maq,  " kejap eah tok, mama kua jap, atok wait eah.. " Haish..tak tau la siapa yang jaga siapa sekarang ni. Tapi Alhamdulillah,Ainul budak yang mudah dididik.Insyaallah. Nak lihat telatah alainul Mardhiah diusia 2 tahun ni? Bawah ada beberapa gambar terbaru beliau.    Antara reaksi wajahnya bila ajak selfie.Dah reti malu tengok muka sendiri kat skrin fon.Tapi bila ajak bergambar di tempat yang dia seronok tu,kemain lagi dia beraksiiiii...  Kemain lagi dia bergaya. Suka meniru gelagat orang di sekeliling....

Bagaimana kalau hari ini adalah hari terakhir bagi aku?

Assalamualaikum. Maq pernah terbaca pada satu kenyataan. Kalau nak tengok kebaikan sesaorang tu, lihatlah pada kehadiran orang lain pada hari terakhir beliau didunia. Maknanya jumlah tetamu yang datang ziarah pada hari kematian kita. Terpegun maq petang semalam bila tonton live sebuah page di facebook dimana pengkebumian awrah Abam Bocey berlangsung. SubhanAllah... Semua golongan manusia dari berbagai latar belakang hidup ada menemani jenazah dari pagi hinggalah ke proses pengkebumian selesai. Allahhuakhbar.. Allah bayar cash. Walaupun kesedihan itu ada tapi rasa syukur tetap memanjat minda. Anak yang baik terhadap keluarga terutama ibu, inilah balasan Allah untuknya. Allahhu.. Hati perempuan maq terus jadi sayu* Sejak kahwin, maq belum pernah berkesempatan jaga ibu abah. Sampai ke harini kami masih terpisah atas sebab komitmen masing masing. Maq masih tak mampu lagi nak hulur duit belanja ratusan ringgit kat mereka. Maq sendiri pun hidup ditanggung oleh suami. Pern...

Tukar je status isteri dia

  Assalamualaikum.  Busy sejak beberapa harini. Biasalah urusan dunia mana pernah habis kan. Yang penting urusan akhirat tu jangan terabai, sudahlah.  Hari hari bisik kat Allah..  Jadikanlah aku jutawan dunia dan jutawan akhirat ya Allah..Aamiin.  Istajib doa ana ya Allah.. Harini free sikit, jarini tergerak nak sembang pasal cerita seorang sahabat sekolah. Tapi dia level adik adik la pada maq. Jauh jugak jarak usia kami, tapi pernah lah kerja satu department di Mitsumi SDN BHD kat Pontian dulu. ( kisah tahun 1993 ) dah kira sejarah ke ek?   Kawan ni ditakdirkan Allah telah menjadi ibu tunggal beberapa tahun lepas. Anak 4 orang dan masih bersekolah rendah. Allahhuakhbar ,berat dugaan ini. Tapi beliau redha. Kata beliau,  " inilah jalan hidup saya, kak ".. Alhamdulillah  rezeki beliau,  dapat penempatan ditanah kepunyaan bonda  tercinta, biarpun hanya mampu mendiami sebuah rumah yang dibina atas sumbangan orang ramai ketika pemergian...

Cara Pagar Rumah

Assalamualaikum. Dengan izin Allah ,harini maq dapat satu cara  bagaimana nak pagar rumah. Maksud pagar ini ialah kita beri perlindungan kepada persekitaran rumah kita dan seisinya. Sesungguhnya ianya tak pernah terfikir oleh maq selama ini tapi kata dari Pengamal perubatan Ruqyah , inilah cara paling power diamalkan. Dan sangat simple tapi berkesan. Apakah ia? Baca pada gambar dibawah ini. Nasihat maq : Kalau gambar tak jelas ,sila klik kat gambar tersebut. Nah..ternyata bacaan Bismillah yang setiap kali dibaca  kalau kita nak masuk rumah ,nak makan ,nak masak dan nak buat apa kerja sekali pun ,itulah pendinding bagi diri kita dan seisi rumah kita. Alhamdulillah.. Semoga perkongsian kali ini dapat memberi manfaat buat kita semua. InshaAllah. Lepasni jangan lupa baca Bismillah setiap kali nak masuk ke rumah dan ketika hendak makan.. Gambar sekadar hiasan. Sumber dari :  Facebook Encik Suami 😁

Produk Saji

Assalamualaikum. Selamat pagi.  Salam dingin dari Johor Darul Takzim. Musim tengkujuh pada tahun ini melibatkan banyak daerah di negeri Johor mengalami banjir. Dia punya tinggi air banjir tu naik hinggakan Kota yang tinggi  pun boleh tenggelam. ( beberapa orang warganet buat lawak dipage facebok) - nak bergurau pulak kau ya.. Sebenarnya memanglah nama Kota Tinggi tapi kawasannya masih rendah. Apatah lagi dengan pembangunan pesat di Kota Tinggi,  banjir kilat mudah berlaku. Gambar atas kawasan terbaru yang ditengelami air didaerah Kota Tinggi. Selain Kota Tinggi, Segamat,  Muar, Batu Pahat, Mersing, Kluang juga turut mengalami  banjir kali ini. Tanah runtuh dan pokok tumbang sering berlaku bila musim hujan macamni. Kepada mangsa banjir, pesan maq, jaga diri.  Jaga keselamatan.  Jaga apa sahaja yang berharga milik anda kerana air datang tidak akan beri salam,  persediaan awal itu perlu. Dan pagi ni langit Batu Pahat ma...