Kenanglah jasa orang

Assalammualaikum

bila ada yang call maq untuk tanya pasal mengasuh , maq akan cakap :

untuk baby yg dihantar  dari  pukul 7am lebih hingga 5pm lebih  atau 6pm , maq ambil rm 200-250 dan yang lebih 12 jam maq ambil rm 250-300 . 

tapi apa kesan dari kata kata maq tu ? dia orang akan sepi dan diam membisu hehe .

alright maq nak tanya lah kan kalau anda seorang yg tahu menilai letih menjaga seorang anak kecil . agak agak andalah kan tinggi sangat ke nilai yg maq beri tu ? 12jam dan lebih untuk memerhatikan seorang anak ! bagaimana kalau dalam rumah maq ada 8-9 orang termasuk ahli keluarga maq sendiri? tidak ke anda fikir tanggungjawab yg berbaris baris dalam tangan maq ini ? so mahal sangat kah jika di charge  rm 300 untuk masa 12 jam itu ? cubalah dibahagikan , jom buat soalan matematik kejap :

rm 200 bahagi 26 hari ~ rm 9.6
rm 9.6 bahagi 10jam ~ rm o.96

rm300 bahagi  26 hari ~  rm 11.50
rm11.50 bahagi 12 jam ~ rm 0.96

so hasilnya 1 jam bersamaan tak sampai rm1 ! berbaloi ke?

bagi penjagaan harga sebuah nyawa tu ? ni belum masuk makan minum  ,  berak kencing , muntah atau apa apa je yg biasa budak budak buat dan pengasuh kena settlekan itu .

cuba bawa rm 1.00 ke mall ,apa yg anda dapat ?

maq bukan suka suka nak bersungut tapi maq kesian kat kawan kawan maq yg dok mengeluh jaga budak sampai 12 jam tapi masih dibayar rm 200 sahaja sebulan . hantar lepas subuh ambil lepas magrib . pengasuh pun ada tanggung jawab lain yg mereka kena buat dirumah tu ,mereka ada tanggungjawab kepada keluarga mereka jugak  , mereka perlu buat amal ibadah kepada tuhannya ,bukan nak mengadap anak anda seorang je yg ibu ibu ,bapak bapak nya . sila lah ambil perhatian sikit tentang ini !

pesanan maqnie :  kalau  harga penjagaan itu anda rasa mahal , sila jaga anak anda sendiri ,itu lebih berbaloi baloi . insya allah . dan alhamdulillah ...majikan majikan maq yg ada setakat ni masih lagi tahu bagaimana menilai letih kerja maq seharian . apa taknya kalau agak agak tak kenang jasa orang ,memang awal awal maq dah undur diri hehe so yg ada nilah yg terpilih ,sebab mereka yg terhebat setakat ni ! syukuran~





Comments

Popular posts from this blog

Kad kena telan mesin Atm

Tanjung Hill, Batu Pahat ,Johor

Melepaskan rindu dalam kereta

Cara Tukar Nama Pada Geran Tanah Yang Pemiliknya Dah Meninggal

Susu sejat ganti santan kelapa

Pesanan SMS dari MKN

Kek Susu ( bakar )

Pantai Perpat, Rengit, pantai semulajadi yang tenang

Senarai Doa yang boleh kita selitkan dihari arafah

Pesanan MKN