Terapi hati



Assalamualaikum.

Bagaimana kita nak belajar cara berfikiran positif? Terutama terhadap orang yang sering cari salah pada diri kita? Maq ada beberapa amalan yang maq rasa sangat mudah dan inshaaallah berjaya. Ianya ialah..


-  Anggaplah tukang gosip tu tak tahu cerita yang sebenar  tentang kita dan kita mohon Allah ampun kan mereka. Dalam masa yang sama, mohon ampun kat Allah sebab  cara kita dah timbulkan fitnah dimata orang lain.

- Dugaan Allah datangkan melalui mereka. Oleh itu cakap kat Allah.. " aku terima dugaan ini dengan redha ya Allah "

- sentiasa bersangka baik dengan Allah.

- sentiasa hargai apa yang dimiliki.

- anggap je  hari ni mungkin merupakan hari terakhir kita hidup kat dunia ini,maafkan mereka laju laju. Jangan dendam!

- banyakkan istigfar.

Lain lain cara sama seperti dalam gambar dibawah.



Ini cara maq. Cara anda mungkin berbeza..

Comments