bulu jagung

Assalammualaikum

dulu pernah satu hari ketika balik kampung nenek  . ketika tu ada majlis kesyukuran . sedang majlis berlangsung tiba tiba maq terpandang seorang budak dalam umur 2-3 tahun  . dia perempuan  , kulit macam orang melayu , tapi rambut dia mak oii ! perang gitu cik Peah oii ~

maq tanya makcik maq yang duduk disebelah

maqnie : anak mat salih mana tu mak uda?

mak uda : anak si sal ,jiran  depan rumah nenek tu lah

maqnie : sal kawin dengan mat salih ke ?

mak uda : eee...taklah ,orang melayu jugak macam kita

maqnie : tapi kenapa rambut anak dia macam tu ? dia warnakan ke?

mak uda : haa..nanti ani tanya dia la ,macamana rambut anak dia warna macam tu .

peh ,memang tak sabar tunggu majlis yasinan tu selesai sebabnya siap dengan doa selamat dan tahlil lagi ,ambil masa dalam 1 jam lebih dan hampir ke 2 jam gitu . bila semua selesai ,maq pun pergi cari perempuan yang bernama 'sal' tu .

maqnie : sal ! ni anak ko ke  ?

sal : ha ah la ,kenapa ? hehe  anak ko mana ?

maqnie : anak aku ada tu tengah makan   ... ni aku nak tanya ni sal ,macamana ko boleh bersalinkan si minah salih ni ? sambil maq pegang rambut anak si sal tu .

sal : haaa ...ni petuanya  ....
ketika aku mengandungkan dia ,aku memang suka makan bulu jagung yg dalam buah jagung tu . yang warna keperangan tu lah . tak kira lah jagung rebus ke ,sayur jagung ke ,sop jagung ke ,aku mesti akan makan rerambutnya  . entah macam sedap , macam manis je gitu . start aku mula mengandung sampai nak bersalin ,kalau jumpa benda tu memang aku makan . tup tup lahir jadi macam ni la ..

maqnie : hah ??? ko biar betul ??

sal : betul laa ....tipu ? aku dapat apanya  ...kalau tak percaya,nanti bila kau mengandung ,kau try la makan bulu jagung tu ,kalau Allah izinkan ,insya allah .

maqnie : err...aku memang tengah mengandung gak ni ,yang ketiga , tapi dah nak masuk 4 bulan dah . boleh ke  ?

sal : ala ko cuba je lah.... mana tau rezeki anak ko .

maqnie : ok la ,aku try nanti makan  .

sal : hehee ( senyum lebar dia )

dan maq pun mula la mengamalkan makan bulu jagung pada tiap kali beli jagung ,jagung bakar ke ,jangung rebus ke , jagung sayur ke ,bedal je . dan akhirnya  ..bila anak ke tiga maq lahir pada 24.7 .2002 . rambut dia .....
ni hasilnya ,ramai tanya bagaimana rambut aida
boleh keperang-perangan ?
haa ..nilah yang maq amalkan semasa mengandungkan dia
nak try ?? 



rupanya bulu jagung juga baik untuk buah pinggang ( ginjal ) kerana ia melawaskan pembuangan air kencing . nak tahu lebih lanjut search google *bulu jagung*

Comments

Favourite post ❤

Mee Kuning Halal Toyyiban

Susu sejat ganti santan kelapa

Tips Pilih Bendi

Rambut Gugur Ketika Ihram?

Jangan Bimbang Bila Jadi Bahan Gossip

Tidak Berkerja Tapi Nak Buat Buku Simpanan di Bank?

Sebab Allah Masih Sayang Kita

Sabar Itu Indah

Done beraya