Ziarah Maktok Di Perak

 

Cerita awal bulan Ogos haritu,baru harini ada masa nak share.Bukan apa,sekadar nak simpan kenangan peribadi maq bersama keluarga.


Bismillah,

3 & 4 Ogos 2024,Alhamdulillah, maq dan encik suami bersama ibu serta adik beradik maq, diberi rezeki masa untuk ke negeri Perak .Kami pergi selama 2 hari 1malam.


Tujuan utama adalah untuk ziarah maktok kami yang diuji ,patah tulang peha.Masa kami ziarah tu, maktok dah hampir sebulan terlantar sakit.


Ada perkembangan positif bagi kesihatan maktok, cumanya maktok masih belum mampu duduk dengan sempurna dan maktok masih mengharapkan bantuan ahli keluarga untuk semua hal peribadinya.


Ipoh dan gunung batu kapur berpisah tiada.





Gambar atas : sinilah tempat maktok kami sekarang.Dirumah pak lang di Ipoh.Berpunca dari maktok kebas kaki dan tak dapat melangkah,akhirnya terjatuh di bilik air ,akibatnya tulang peha maktok pecah dan patah.

Mengikut kata doktor dengan usia maktok sekarang ,tiada apa apa pembedahan mampu dilakukan.So selama rawatan belum habis ,maktok kena tinggal dirumah pak lang.Terima kasih mak lang ( anak menantu perempuan maktok) dan anak anak yang sanggup nak tolong uruskan semua hal berkaitan maktok disana.

Terima kasih jugak anak anak ,cucu cucu ,cicit cicit maktok yang sentiasa beri sokongan dan beri doa untuk maktok .Semoga maktok cepat sembuh dan boleh balik Batu Pahat sampai masanya nanti.

Gambar bawah : Kenangan bersama maktok sebelum kami beransur pulang ke selatan.


Gambar atas : Doktor datang buat injection untuk masalah darah maktok yang katanya pekat.So maktok kena cairkan darah.Setiap hari Sabtu doktor akan buat suntikan dengan kadar bayaran rm90/sekali suntik. 


Gais..zaman now semua adalah WANG.Tapi jangan lupa doa pun senjata bagi kita umat Muhammad.Yang tak mampu bantu dari sumber wang, inshaallah mereka mampu himpunkan doa doa yang baik.Okey jangan putus doa ye.


Pukul 9.00am ,4 Ogos 2024 ,Kami gerak balik ke selatan tanah air.Katanya orang Batu Pahat dah rindu kena tinggal satu malam.Tapi sebelum balik , kami dibawa singgah ke menara condong di Telok Intan.Ini pertamakali maq kesitu.









Sengaja maq ambil gambar pada bahagian tak condong,biar ada kelainannya sikit.

Rupanya punca condong tu adalah tapak menara waktu proses pembuatannya dulu , ada satu bahagian tiangnya telah tenggelam dan hanya sebahagian je tau.

Laaa ye ke...baru ku tahu....

Tapi Maq dan encik suami tak puasati,so kami pun ambil masa untuk kira bahagian yang disebuatkan tu. ( kurang kerja agaknya haha)

Ye gais.yang condong tu ada 15 keping batu bata pada tiang warna merah ,manakala yang tak condong tu batu batanya ada 17 keping. So 2 keping batu bata telah tenggelam.Dengan kuasa Allah hingga kini menara tersebut masih kukuh dan stabil.

Maq tak masuk pun dalam menara sebab kami kejar masa nak balik Batu Pahat.Alhamdulillah ,waktu azan Maghrib berkumandang ,maq dah tiba di Batu Pahat.

Terima kasih Adik adik sudi bawa kami ziarah maktok.Allah je mampu balas semua kebaikan kalian.Inshaallah ,Aamiin.



Gambar atas : Bersama ibu maq.Semoga beliau terus diberi kesihatan baik yang berkekalan.

Gambar atas : Memori sewaktu maktok diberi rawatan dihospital hampir 2 minggu.


Terima kasih pihak hospital atas layanan baik untuk maktok kami sewaktu beliau dirawat disana. Usaha kalian memang Terbaik!

Comments

POPULAR POST

Tanjung Hill, Batu Pahat ,Johor

Bergurau Dengan Scammer

2024 Tahun Pergi Pantai

Selesaikan semuanya didunia

Kes Covid 19 Apa cerita?

Tarikh Lahir Tahun Hijriah

Pantai Puteri ,Melaka

Tanda Ikan Sudah Masak

Kisah Sejadah Kecil