Jelatah epal


Assalamualaikum

Anda pernah makan nasi minyak? Nasi baryani ? Selain lauk kambing , ayam atau lembu . Nasi itu akan dilayan dengan kuah dalca serta jelatah ( rojak nenas ) kan? Menu rojak nenas tu hanya sebagai pembuka selera. Selalunya orang tak makan banyak. Buat ada ada jek atas pinggan.

Kekurangan rojak nenas ni bila dihidangkan dimajlis majlis, kalau kita makan masa baru lepas dibuat tu memang sedap tapi bila dah petang nanti , sayuran dan buah yang dicampur dalam rojak tersebut akan benyek ,lembik dan penuh dengan air . Mungkin dari air timun dan nenas. Dan silap gaya akan rasa masam dan tak sesuai dimakan lagi. Membazir..

Baru baru ni maq ada menonton video live  seorang chef. Beliau tunjukan rojak /jelatah itu dibuat guna buah epal hijau. Maq pun tengok terliur. Dan bila buah epal memang ada dalam peti ais dan nenas pun ada dalam stock ,maq pun cuba buat. Selain tahan lama , rojak / jelatah tersebut tidak berair sangat. Epalnya masih rangup , Ya , sedap sangat!

Anda nak buat? Ikut langkah langkah bawah ni,

*Epal ikut banyak mana nak buat.

*Nenas pun ikut kemahuan anda.

*Bawang besar ikut suka.

*Cili padi ,lebihkan kalau nak pedas berapi.

*Garam ,ikut selera anda.

*Gula , letak lebih sedap kot sebab nak seimbangkan dengan cili api berapi tu.

Potong semua bahan basah tu. Masukan garam,gula dan gaul rata. Kalau nak makan tengahari, buatlah awal sikit,lepastu simpan dalam peti sejuk. Maq buat tahan 3 hari tau ! Haa layan dengan ayam masak merah ,nasi serai ,itu pun apa jadikat anak anak ,maq  dah tak berganjak dari meja makan, syoik punya pasal ,😂

Nak tengok gambar?


Nota maq : Lepasni abaikan jek timun bila nak buat rojak/jelatah ni. Timun tu lagi baik anda blend, buat mask kat muka atau potong potong dan letak kat mata jek ,rasanya itu lagi sesuai. Selamat mencuba !

Comments