Diam bukan sombong


Assalamualaikum.

SubhanAllah,
Alhamdulillah,
La ilahaillah,
Allah huakhbar.


Maq dah ambil masa anda. Pembaca yang dirahmati Allah. Terima kasih kerana anda senantiasa peka dengan penulisan maq. Yang mana semua hasil idea ini bukan maq dapat dari mana mana pusat pengajian tinggi atau buku buku rujukan terpilih tetapi maq perolehi dari pengalaman dan dari pemerhatian seharian maq sahaja. Maq akan berkongsi selagi hayat ini masih ada. Insha Allah.

Allah hu Robbi , rasa berdebar bila fikir tentang hayat. Sebab kematian datang tidak beritahu kita. Dan bila sehari umur bertambah , sehari jugak kematian kian menghampiri kepada kita. Maha suci Allah..

Kebanyakan manusia takut mati. Betul ke bohong ? Semuanya tertakluk pada diri masing masing. Bila sesaorang dah puas berusaha ikut semua suruhan Allah tanpa mengeluh sedikit pun , dia bersedia menanti hari matinya. SubhaAllah..

Tetapi bila manusia menganggap dia masih muda , dia kena bekerja keras untuk kehidupan dunianya , dia takut bila orang bercakap pasal  mati. Bila sebut pasal mati , dia pasti akan kata

" mati ko jangan memain Pe'ah ,masin mulot ko nanti " ,

Allah huakhbar, apa dia fikir mulut yang masin tu yang akan ambil nyawa dia?

Nahe .. Inspektor sahab , nahe !

Sedarkah kita bahawa mati dan kehadirannya adalah pasti dan mengingat mati tu adalah wajib.

Apakah bekalan untuk mati? Banyak sebenarnya boleh dibawa tapi tak semuanya mampu kita buat. Kata ustaz ,Nabi kata ,orang perempuan ni mudah je bila dah mati lepastu nak masuk syurga.

-jaga solat
-berpuasa ramadhan
-jaga faraj
-taat pada suami

Lakukan semua yang diatas tu ,inshaAllah takpayah nak risau lagi dah. Pintu syurga mana nak masuk,masuklah.

Waallah hu a'alam

 Satu hal kita kena ingat, dalam kumpulan masyarakat ada banyak jenis orang. Bila ada manusia yang hanya berdiam diri sedangkan hakikatnya dia memang wujud dalam kelompok itu. Haa ,kita harus tahu bahawa  sebenarnya dia tu bukanlah seorang yang sombong , tetapi dia diam sebab dia takut .Ya , dia takut bila dia dah mati ,banyak kesilapan yang dia dah buat . Sebab kata orang  , bila banyak bercakap ,banyak jugak salahnya. Jadi ,jalan pintas berdiam diri adalah lebih baik .

Allah huakhbar ..

Nota maq : Ternyata diam itu bukanlah sebab sombong tetapi diam itu lebih mengelak diri dari menambah dosa yang dah sedia ada. 😭

Astagfirullahalazim..

Comments