Skip to main content

Ibadah yang dilupakan

Assalamualaikum..



TANYALAH USTAZ TV9
(Ustaz Shamsuddin Maner)

Tajuk : lBADAH YG DILUPAKAN.
.......................................
Tajuk berkaitan dgn ibadah2 sunat yg sering kita tak buat. Ibadah Sunnah adalah satu ajaran dari Rasulullah. Ibadah Sunat pula ibadah yg bila kita buat dapat pahala dan bila tak buat tidak berdosa.

APAKAH IBADAH SUNAT YG RINGAN TETAPI BESAR PAHALANYA?Contohnya pergi masjid.Adab masuk masjid sebelum duduk kita disunatkan solat sunat tayahtul masjid. Rugi jika dah masuk masjid berbual~bual dulu.Sepatutnya sebelum kita duduk,sunatnya adalah terus solat tahayatul masjid.

AMALAN SUNAT MASUK TANDAS ADAKAH PERLU NIAT? Tidak perlu berniat secara formal.Kita masuk tandas kaki kiri dan keluar kaki kanan ini sahaja sudah dapat pahala. Sebelum masuk tandas.. baca doa masuk tandas.Tidak perlu dilafaskan cukup sekadar dalam hati.

Rasulullah tidak pernah tinggal solat sunat sebelum dan selepas solat wajib(Solat sunat ini sangat dituntut)

Dua rakaat sebelum subuh
Dua rakaat sebelum zohor
Dua rakaat selepas zohor
Dua rakaat selepas maghrib
Dua rakaat selepas isyak

SOLAT2 SUNAT INI TIDAK PERNAH RASULULLAH TINGGALKAN.

APAKAH MENJADI AMALAN YG BAIK,JIKA SOLAT WITIR SEBELUM TIDUR? SOLAT WITIR..adalah solat penutup.Witir adalah solat sunat yg ganjil.Selesaikan witir dulu sebelum tidur tapi kalau kita yakin boleh bangun malam,bolehlah kita buat selepas terjaga dari tidur.Jika tidak yakin boleh bangun malam,adalah lebih baik solat witir dulu sebelum tidur.

APAKAH BERSIWAK BOLEH GUNAKAN JARI SAHAJA?BOLEH...Ini juga dikira sebagai amalan membersihkan gigi. Sudah dikira bersugi jika gunakan berus gigi.Jika tidak menjadi keberatan,Nabi seolah~olah nak wajibkan sebelum solat mesti bersugi.

KETIKA SAYA SAMPAI MASJID,IMAM SUDAH BACA KUTBAH,APAKAH PERLU SAYA SOLAT SUNAT TAHAYATUL MASJID?DENGAR KUTBAH DULU. Hari jumaat digalakan pergi awal ke masjid.Mendengar kutbah adalah rukun solat jumaat.

MENJADI KEWAJIBAN BAGI SEORANG PESAKIT UTK SOLAT WALAUPUN DALAM KEADAAN BERBARING. KITA YG SIHAT KENA INGATKAN YG SAKIT DAN JIKA TERTINGGAL WAJIB QADA.

DULU MASA SIHAT SAYA BUAT SOLAT2 SUNAT,SEKARANG SAYA DAH TAK MAMPU,BAGAIMANA USTAZ? Solat2 sunat boleh buat secara DUDUK. Yang penting kita berusaha utk buat solat2 sunat yg Rasulullah tidak tinggalkan.

BOLEHKAH SAYA SOLAT SUNAT TAYAHTUL MASJID JIKA SUDAH TERDUDUK TERLEBIH DULU KETIKA MASUK MASJID?
Boleh...Boleh bangun semula dan boleh buat solat tahyatul masjid.

BOLEHKAH HANYA BACA AL~FATIHAH JIKA TIDAK BACA SURAH2 LAZIM KETIKA SOLAT QADA?Kalau boleh buatlah secara sempurna walaupun dgn membaca surah2 ringkas.
Tidak menjadi kesalahan jika tidak membaca surah2 lazim selepas Al~Fatihah. Solat tetap sah cuma lebih baik kita menjaga adab kita dgn Allah.

BAGAIMANA NAK JADIKAN SOLAT2 SUNAT INI,TIDAK HANYA DIBUAT SECARA BERMUSIM? Cara nak istiqamah...lazimkan buat solat sunat di rumah. Rasulullah buat solat2 sunat di rumah. Walaupun solat di masjid dan buat juga solat sunat di rumah.

BOLEHKAN SOLAT SUNAT MALAM PUKUL 5 PAGI DAN BAGAIMANA DGN IBU YG NYANYUK,WAJIBKAH LAGI SOLAT?
Yg pentingnya solat malam ini selepas isyak. Boleh dibuat pada pukul 12 dan sebelum masuk subuh. Tapi yg afdal adalah sepertiga malam. Bila doktor telah sahkan dia nyanyuk maka dia sudah tidak wajib lagi buat ibadat2.

Dan bangunlah sebahagian malam serta kerjakanlah solat tahajjud semoga Allah bangkitkan kita dalam keadaan yg mulia.
Ibadah yg dituntut adalah solat malam..  Rasulullah buat solat tahajjud 6rakaat dan witir 3rakaat.Selepas solat2 fardu.Solat yg lebih afdal adalah solat tahajjud.

Sesungguhnya solat malam,jika dilakukan akan membersihkan sifat takbur,riak dll. Sebab bila bangun malam hanya kita dan Allah sahaja yg tahu kita solat malam.

BOLEHKAH SOLAT SUNAT ZOHOR BILA SUDAH TERLAMBAT?Contoh zohor masuk pukul 1,tapi kita solat pukul 2,masih boleh lagi buat solat sunat sebelum zohor.

APA PANDANGAN USTAZ,KENAPA SOLAT FARDU TIDAK SERAMAI SOLAT TERAWIH? Ini kerana kita rasa bulan Ramadhan ada kelebihan.Ini satu kebaikan dan berusaha juga utk meramaikan solat fardu dihari~hari biasa.

KELEBIHAN SOLAT SUNAT DHUHA.Solat sunat dhuha 2rakaat dari 8.30pagi hingga sebelum zohor.Hadis dari Abu Hurairah Rasulullah mengingatkan:

1)Berpuasa 3hari dalam sebulan
2)Solat dhuha
3)Solat Witir


Rasulullah menggalakkan kita solat sunat dhuha.Mohon pada Allah dipermudahkan urusan kita,diberi rezeki dan kesihatan yg baik. Org yg sedang menoreh juga boleh menunaikan solat sunat dhuha walaupun hanya pakai baju yg sudah terkena susu getah.
Susu getah itu tidak najis dan pastikan pakaian itu tidak terkena najis serta masih dalam wuduk.Boleh tunaikan dimana sahaja dan boleh buat secara duduk.

BOLEHKAH BUAT SOLAT ISTIHARAH UTK TUJUAN LAIN SELAIN UTK MENCARI JODOH? Solat istiharah bukan hanya utk mencari jodoh sahaja.Apa sahaja pekerjaan yg kita nak buat dan ingin petunjuk dari Allah,boleh buat solat istiharah.

BOLEHKAH SOLAT FARDU DGN CARA DUDUK BAGI YG SAKIT KAKI? Solat fardu mesti dgn syarat berdiri.Seboleh~bolehnya semasa mengangkat takbir hendaklah berdiri.Jika langsung tidak boleh berdiri sebab lumpuh. Bolehlah duduk.

SELAIN SOLAT DHUHA,BOLEHKAH SOLAT TAUBAT DAN HAJAT DIWAKTU PAGI?Boleh.

BOLEHKAH MENGIKUT IMAM DARI RUMAH YG BERDEKATAN MASJID DGN SEBAB UZUR(lumpur)? Tidak boleh mengikut imam yg terpisah dari masjid walaupun kita dengar bacaan imam kecuali di Masjidi Haram. Kerana di Masjidi Haram walaupun kita solat dikaki lima tetap dikira berjemaah.

BILAKAH WAKTU YG BAIK UTK SOLAT TAUBAT? Boleh dibuat bila2 masa dan tidak semestinya kita dah buat dosa baru nak buat solat taubat. Boleh juga buat waktu malam sebelum solat tahajjud.

KENAKAH QADA SOLAT YG TELAH LAMA TERTINGGAL ya...Wajib qada ! Qada disetiap selesai solat fardu.

SESIBUK MANA SEKALI PUN,BUATLAH IBADAH2 SUNAT. SUPAYA DAPAT MENAMPUNG KEKURANGAN IBADAH2 WAJIB...

Waallah hualam..



Nota larut malam  : perkongsian dari seorang sahabat dari group pengetahuan alQuran. Beliau berkongsi , maq panjangkan perkongsiannya, semoga kita sama sama dapat kebaikan dalam perkongsian ini.  Selamat beramal ..

Comments

  1. terima kasih atas perkongsian ini..moga memberi manfaat kepada yang lain2 jugak

    ReplyDelete
  2. Sama sama. semoga Allah permudahkan semua urusan dunia dan urusan akhirat sesama kita , inshaa Allah ..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Jalan Jalan 22hb Ogos 2026

  Bismillah, Semalam encik suami bawa Maq dan Aida pergi makan dekat Pekan Rengit,Batu Pahat,Johor. Jaraknya ambil masa 15-20 minit jugak dari Bandar Penggaram nak ke Rengit.Apa yang istimewanya kedai makan kat Rengit tu?  Nama kedai makan ini Santai Rengit Station. Kedai ni baru je beroperasi pada awal bulan Ogos tahun ini. Untuk menarik pelanggan kenal kedai makannya,pemilik kedai telah buat jualan buffet untuk pelanggan. Promosi bermula pada 15hb Ogos hingga 28 Ogos 2026 sahaja. Jika ada rezeki lagi owner akan sambung lagi buffet RM9.90 ini ke bulan seterusnya ,kata hostnya di tiktok Live. ❤Makan pagi : seawal 7.00 pagi sudah bermula. Menu : nasi lemak,nasi kerabu,soto,mee goreng & makanan goreng goreng & Air - caj RM9.90 ❤Makan tengahari : seawal 11.00 pagi hingga 5.00 petang.Hampir 50 jenis lauk pauk disediakan.Air minuman panas & sejuk.Ada juga buah disediakan.Makanlah semampu yang korang boleh makan - Caj RM9.90 Korang rasa berbaloi? Maq rasa sangat berbaloi...

Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom

Assalamualaikum. Maq join giveaway mama pipie pula kalini.  Anda yang berminat, boleh lah turut serta. Sorry to mama pipie sebab maq tak dapat nak follow fb page mama,  sebabnya fb maq dah deactive. Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom. Dah lama mama tak buat giveaway memang teringin nak buat tapi tak berkesempatan pula. So, sempena hari lahir mama yang jatuh pada 1 January yakni Tahun Baru yakni Hari ni, maka mama nak lancarkan  Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom . Jemput sama-sama meriahkan. Sebelum tu mama nak ucapkan selamat tahun baru 2020 kepada semua. Sekejapan aje kita dah di era 2020. Tetiba teringat pula Wawasan 2020 yang dilancarkan masa sekolah dulu. Macam tak percaya kita dah sampai ke tahun itu.. Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom Syarat-syarat Penyertaan Giveaway Tahun Baru 2020 Mamapipiedotcom Terbuka buat blogger yang menetap di Malaysia bagi memudahkan urusan pos. Sorry buat blogger negara jiran kalau mama buat se...

Pantai Perpat, Rengit, pantai semulajadi yang tenang

Assalamualaikum. Alhamdulillah, untuk pertamakalinya maq  dan family  kesini . Ke Pantai Perpat , Rengit, Batu Pahat, Johor. Wah bagi alamat penuh tu. Kalau  dari luar anda takkan tahu kat kampung Perpat laut tu ada pantai secantik ini. Anda lihatlah sendiri. Maha suci Allah, indahnya.. Tanpa edit* Gadisku tak ketinggalan berposing Nak keluar ke tak ek?  Keluar ke tak?  Hehe masing masing malas nak berjemur tengah panas Cuma tinjau jek lepas tu masuk kereta semula sebab  cuaca panas, kanda tak tahan bahangnya. 😂 haishh.. Dia pun nak begambau jugak tu  Bendera Johor berkibar megah disitu Teka teki : ada berapa ekor monyet dalam gambar ini? Siapa betul jawab maq bagi menang.  Waktu kami kesini adalah selepas solat asar tapi dia punya panas,  amat menduga sanubari.. Apa yang menarik disini pada pandangan mata  tua maq : - kawasan nelayan yang bersih, indah dan tenang - pantainya semulajadi ...

Sedekah yang sia sia

Assalamualaikum. Ada pun sedekah jariah  yang diberikan dengan ikhlas semata mata kerana Allah merupakan salah satu saham akhirat. Pahalanya akan terus mengalir biarpun pemberi sedekah telah kembali menemui Allah SWT. Kekayaan sebenar bukanlah memiliki tetapi kerana banyak memberi. Tapi hati hatilah bila bersedekah. Dikhuatiri semuanya hanya sia sia. Semoga contoh atas tu bukan kita..

Giveaway Wang Tunai Rm1000 by Mamapipie & Friends

Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends . Ini adalah sticky post sehingga 29 February 2020 nanti. So sehingga itu, entry terbaru mama ada di bawah post ini ye. Jom ramai-ramai join  Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends. Giveaway Wang Tunai RM 1000 Mamapipie & Friends Syarat-syarat Penyertaan Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends Terbuka kepada blogger yang menetap di Malaysia bagi memudahkan urusan bank in wang tunai Buat satu blog post bertajuk " Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends ". Tepek banner di atas beserta link ke post ini.  Boleh copy code html yang mama dah sediakan di bawah post ni bagi memudahkan kerja korang. Tag 3 rakan  Wajib Follow Youtube ibusyurga: Klik Sini -> Youtube ibusyurga Wajib Follow & Letak Blog di bawah ke dalam Bloglist korang Ibusyurga.blogspot.com   Sukamakanjalan.blogspot.com   www.dawaibesi.com www.guamansyarie.com http...

Dato Maszlee Malik letak jawatan di KPM

Assalamualaikum... Harini hari ke 2 dalam tahun  2020. Negara harini dikejutkan  dengan perletakkan jawatan oleh Menteri Pendidikan Malaysia ( Dato Maszlee Malik ) setelah 20 bulan beliau berkhidmat. Antara yang telah beliau usahakan. Ye, walaupun berat,kena reda dengan kenyataan ini.   Dan  kabar angin juga mengatakan jawatan Dato Maszlee bakal diganti oleh YB Teo Nie Ching? Betul atau tidak,kita lihat je nanti.. Tahniahlah jika ianya benar. Kepada semua pelajar. Tak kira sekolah tadika kah, sekolah rendah kah,Menengah kah,pusat pengajian tinggi kah, belajarlah dengan jayanya.  Rezeki kalian itu hak Allah. Jangan jemu menuntut ilmu. Bangsa akan dipandang hina bila kurang ilmunya. Nanti apabila sudah jadi orang bijak yang berjaya, kalian cuma perlu ingat,ilmu itu untuk dimanfaati, bukan untuk menghianati. Malaysia telah banyak berubah bila terlalu ramai orang bijak. Mungkin inilah yang dinamakan Wawasan 2020 ? Maaf, ini cuma pendapat ...

Cara Tukar Nama Pada Geran Tanah Yang Pemiliknya Dah Meninggal

Assalamualaikum. Harini maq terpanggil untuk search permasalahan orang ramai. Terdapat ramai pewaris yang keliru nak buat macamana bila tanah pusaka mereka belum ditukar nama lagi tetapi pemilik asal sudah meninggal dunia? Pejabat tanah Batu Pahat. Sekadar hiasan. Baru baru ini maq ada terjumpa perbualan yang berkaitan dengan permasalahan ini. Tapi kes ini bukan berlaku dinegeri Johor tapi di Selangor Masalah yang dihadapi ialah : Masalah diatas telah mendapat respond dari beberapa orang netizen. Kes ini melibatkan tanah  pusaka dikawasan negeri Selangor. Maka mereka cadangkan pergi ke pejabat  dialamat dibawah ini. Dan bawah ini antara netizen yang dah selesaikan masalahnya melalui proses diatas. Ini respond beliau. Okey.Dari pemerhatian  dan pemahaman maq ,untuk kes tukar  nama pada geran yang mana pemilik asalnya dah meninggal. Apa yang perlu dibuat ialah : - mula mula buat perbincangan keluarga, tentukan dahulu siapa yang layak memi...

Ainul Mardhiah 2 Tahun 6 Bulan

 Assalamualaikum.  Lama tak kongsi cerita pasal Baby A. M.Siapa baby A. M?Pastinya Ainul Mardhiah, cucu pertama maq tu. Pejam celik pejam celik, sekarang Ainul dah berusia 2 tahun setengah. Kejap je masa berlalu. Alhamdulillah  sudah semakin cerdik sekarang ni. Biarpun dah lebih setahun dia telah dijaga oleh mamanya sepenuh masa, namun bila mama ada urusan yang terpaksa tinggalkan Ainul dengan tokmaknya,Ainul tak meragam pun.Malah dia pernah pesan kat maq,  " kejap eah tok, mama kua jap, atok wait eah.. " Haish..tak tau la siapa yang jaga siapa sekarang ni. Tapi Alhamdulillah,Ainul budak yang mudah dididik.Insyaallah. Nak lihat telatah alainul Mardhiah diusia 2 tahun ni? Bawah ada beberapa gambar terbaru beliau.    Antara reaksi wajahnya bila ajak selfie.Dah reti malu tengok muka sendiri kat skrin fon.Tapi bila ajak bergambar di tempat yang dia seronok tu,kemain lagi dia beraksiiiii...  Kemain lagi dia bergaya. Suka meniru gelagat orang di sekeliling....

Tanjung Hill 2021

 Assalamualaikum. Semalam encik suami bawa maq beriadah ke Tanjung Hill selepas hampir 2tahun tak kesitu kerana PKP C19. Tanjung Hill ( Bukit Tanjung ) memang lah macam tu jek ,tak berubah.Cuma kalini maq dan encik suami beranikan diri untuk jelajah kesemua kawasan dibukit tersebut. Aamiin yaa Allah..

Bagaimana kalau hari ini adalah hari terakhir bagi aku?

Assalamualaikum. Maq pernah terbaca pada satu kenyataan. Kalau nak tengok kebaikan sesaorang tu, lihatlah pada kehadiran orang lain pada hari terakhir beliau didunia. Maknanya jumlah tetamu yang datang ziarah pada hari kematian kita. Terpegun maq petang semalam bila tonton live sebuah page di facebook dimana pengkebumian awrah Abam Bocey berlangsung. SubhanAllah... Semua golongan manusia dari berbagai latar belakang hidup ada menemani jenazah dari pagi hinggalah ke proses pengkebumian selesai. Allahhuakhbar.. Allah bayar cash. Walaupun kesedihan itu ada tapi rasa syukur tetap memanjat minda. Anak yang baik terhadap keluarga terutama ibu, inilah balasan Allah untuknya. Allahhu.. Hati perempuan maq terus jadi sayu* Sejak kahwin, maq belum pernah berkesempatan jaga ibu abah. Sampai ke harini kami masih terpisah atas sebab komitmen masing masing. Maq masih tak mampu lagi nak hulur duit belanja ratusan ringgit kat mereka. Maq sendiri pun hidup ditanggung oleh suami. Pern...