Kalsium jadi buruan


Assalamualaikum

Bila  encik suami kerap sangat mengalami 'cramp ' dibahagian otot . Seperti betis , peha dan tangan ,maq sarankan beliau pergi buat pemeriksaan di klinik .



Klinik yang biasa maq pergi ialah klinik Iwani . Kenapa ? Mestilah sebab ubatnya yang serasi ,layanan doktor  (perempuan ) sangat memuaskan . Harga ubat pun berpatutan.


Apa kata dokor bila suami mengadu kerap cramp pada otot?kata doktor ,selalunya perempuan pregnant je cramp otot .  Awak mengandung ? Hehehe doktor buat lawak ye? Yang sebenarnya kata doktor ,jika kurang kalsium  dan suasana sejuk melampau , manusia  akan mengalami cramp otot - orang melayu cakap - simpul biawak -  kat mana bersimpulnya maq pun tak paham.  Tapi kitakan tahu ,orang melayu dulu memang hebat bila bagi ayat dan perkataan dalam kehidupan sehariannya. Kasihan la kat biawak yang tidak berdosa .

Dan apa tindakan maq selepas ni , ye ,maq akan pastikan  suami kena berkongsi suppliment serupa maq makan , yang selama ini beliau kata "membazir je yang beli mahal mahal "  eheheh . Sejujurnya , maq  bukan suka suka nak bazirkan duit untuk beli suppliment . Kerana makin usia dimamah waktu , semakin itulah kita kena jaga pemakanan kita .





Produk ni maq dah guna sejak remaja lagi . Cumanya kalsium megnesium  ni lepas bersalin anak ke tiga baru maq ambil ,sebab pemakanan agak  tidak seimbang lepas ekonomi makin serba serbi mahal  dan tidak ikut keperluan sejajar dengan usia .


Untuk orang muda pula , maq nasihat sikit ye , jagalah cara  pemakanan anda tu , sebab apa yg anda makan sekarang bakal menentukan kesihatan anda pada 10-15 tahun lagi .

Ingat , duit berjuta sekali pun tak  akan  dapat beli 'sihat ' .



Comments

Popular posts from this blog

Kad kena telan mesin Atm

Tanjung Hill, Batu Pahat ,Johor

Melepaskan rindu dalam kereta

Cara Tukar Nama Pada Geran Tanah Yang Pemiliknya Dah Meninggal

Susu sejat ganti santan kelapa

Pesanan SMS dari MKN

Kek Susu ( bakar )

Pantai Perpat, Rengit, pantai semulajadi yang tenang

Senarai Doa yang boleh kita selitkan dihari arafah

Tips Kurus