Khasiat Lobak putih

Assalamua'laikum..

Selamat tengahari. Alhamdulillah selesai sudah acara rutin maq iaitu aktiviti  masak memasak untuk harini. Harapan tukang masak , masakan kali ini menepati selera tukang makan. Siapa itu tukang makan ? Pastinya encik suami dan anak anak.

Anda tahu lobak putih ? Sepupu kepada karot ? Cucu kepada kentang holand dan suku sakat keledek ? Kalau tak tahu mari lihat gambar dibawah yang maq ambil dari google .


Itulah lobak putih. Maq biasa makan sayuran ini hanya  ketika dalam pantang. Ya , katanya lobak putih boleh menyebabkan air susu banyak.  Maq tak nak complain banyak , tapi air susu maq ketika masa dalam pantang ,memang banyak ! Makanya berkesan tak hasil kerja lobak putih ? Ha , jangan fikir banyak ,nanti macam macam terbayang diminda anda itu ..๐Ÿ™Š

Harini sekali lagi , maq masak lobak putih . Selepas hampir 15 tahun tidak berpantang .  Eh !! Apakah maq dalam pantang sekarang ni ? Aip..aip ..no way man ๐Ÿ˜ . Semua itu dusta !

Kali ini maq masak lobak ini atas khasiatnya yang lain pulak . Katanya lobak putih boleh melawaskan pembuangan 'urine' kita . Apa itu urine ? Pastinya air kencing . Orang yang sudah berusia macam maq , (ceh , tetiba ngaku tua ๐Ÿ˜‚) kadang kala mengalami masaalah kencing tak lawas . Ini boleh memudaratkan pundi kencing  kerana penyakit batu karang berpunca dari air kencing yang terperam lama dalam pundinya . Nak tahu lebih lanjut? Sila search google ๐Ÿ˜Š.

Perpatah berkata , cegah itu lebih baik dari mengubati , jadinya sekarang ni , untuk mengelakkan sebarang penyakit berkaitan , maq pun jadikan lobak putih antara sayur  yang wajib di masak dalam seminggu . Ha, seminggu sekali pun sudah memadai kot. Hari hari nanti , muka pun dah macam lobak . Ha , sumpah tak comel lah !

Menu hari ini :

"Lobak putih masak lemak persis cinta si pari pari". Ha , menangis nak sebut nama masakan nya , tu belum rasa lagi haha.  Bahan bahan  sama macam dalam gambar bawah ini.
*lobak putih 1 biji
*bawang besar 1 biji
*cili padi pedas berdenting 4 biji
*bawang putih 3 ulas
*susu sejat setengah tin


Caranya : tumbuk semua bahan ,kecuali lobak putih dan susu sejat . Letakkan 2 sudu makan minyak masak dalam kuali. Tumis bahan tumbuk , agak dah garing ,masukkan lobak , susu dan  balik balikkan . Bila dah  3suku masak , lobak dah empok , masukkan garam  dan sesuaikan rasanya . Siap !
Dan hasilnya lihat gambar dibawah . Maq tambah sedikit air sebab nak sayur berkuah lebih . Mudah kan ?



Nota lobak :
memasaklah dengan penuh kasih sayang . Tak perlu lauk yang mahal dan mewah . Lauk murah murah pun akan buat nasi seperiuk habis jika masakan menepati citarasa si tukang makan. Yang penting , perut kenyang , kesihatan terjaga dan badan sihat cergas . Hari hari boleh senyum ๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š

Selamat mencuba !

Comments

Favourite post ❤

Mee Kuning Halal Toyyiban

Susu sejat ganti santan kelapa

Tips Pilih Bendi

Rambut Gugur Ketika Ihram?

Jangan Bimbang Bila Jadi Bahan Gossip

Tidak Berkerja Tapi Nak Buat Buku Simpanan di Bank?

Sebab Allah Masih Sayang Kita

Sabar Itu Indah

Done beraya