Benda Kecil Boleh Menjadi Beban

Bismillah,

Sengaja kongsi untuk jadikan panduan kepada kita semua. Kadang kadang benda yang dianggap hal kecil,rupanya menjadi "beban" kepada kita didunia dan diakhirat .

Contohnya sampah puntung rokok ini.Nampak je simple.Sampah kecil je kan. Tapi tahu kah korang apa kesannya untuk si pembuang puntung rokok tu untuk jangka masa yang panjang?

Meh kita baca dan fahamkan soal jawab dibawah ni.

Sumber : facebook


Soalan : ustaz apa hukum jika kita membuang sampah merata sedangkan sudah di sediakan tong sampah?adakah berdosa?

Jawapan nya : ia adalah berdosa sebab islam mengajarkan kita tentang kebersihan dan apabila sudah di sediakan kemudahan tapi kita tetap pilih untuk buang merata,sedangkan kekotoran adalah kesukaan iblis dan syaitan!

Firman Allah SWT bermaksud: 

“Dan apa juga yang menimpa kamu daripada sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (daripada perbuatan yang salah dan berdosa) dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar daripada dosa-dosa kamu.” -Surah Asy Syura ayat 30.

Dan paling menakutkan bila sampah yang kita buang tu masih kekal di situ tanpa di kutip dan di letak kan di tempat sepatut nya.

Ia merupakan dosa kecil yang terus mengalir selagi sampah itu tak di alihkan ke tempat sepatut nya atau ia mereput ,kecuali sisa makanan yang masih boleh di makan oleh haiwan lain seperti burung, kucing dan anjing.

Dan yang paling menakutkan lagi kalau kalau doa kita susah nak dimakbulkan Allah hanya disebabkan tabiat kita tu.

Nampak macam hal remeh je kan tapi tak mustahil ia menjadi salah satu punca.

Maka ,jika musibah banjir kerap sangat belaku sekarang ni,kita dah boleh tahu ianya salah satu berpunca dari tabiat buruk dari kita sendiri.

Ini salah satu masaalah kejiranan maq,bila ada jiran tetangga sudah berpindah rumah ,tapi sampah mereka dibiarkan mereput kat laluan tepi rumah kami.Maq nak buat tindakan apa?

"Maq doakan moga Allah beri mereka hidayah"


Comments

POST PALING POPULAR

Tanda Ikan Sudah Masak

Keturunan Rasulullah ada di Batu Pahat

Tanjung Hill, Batu Pahat ,Johor

Cara Tukar Nama Pada Geran Tanah Yang Pemiliknya Dah Meninggal

Mata Pelajaran Baru Dikelas Dhuha

Perawat bagi sakit sakit di anggota badan

Rambut Gugur Ketika Ihram?

Biskut 3 Bahan

Iltiqa' Sakinain