Skip to main content

Masa Berlalu ,kita makin tua

 Assalamualaikum.

Sehari demi sehari umur bertambah. Bermakna sehari demi sehari peluang kita duduk kat bumi Allah ni semakin berkurang.

** cucu dulu sorang ,kini dah dua.




Sekarang jam terasa laju berputar.

Duduk kejap layan Facebook dah pukul 10+..

Duduk kejap layan instagram dah nak maghrib.

Duduk kejap layan tv ,dah nak  masuk tidur.

Itulah rutin seharian yang bila dikira ,dihimpun dan congak semula, terlalu banyak masa dibazirkan untuk dunia berbanding akhirat. Kata ustaz Somad,





waallahua'lam.. 


p/s : maq sekarang layan tiktok untuk tambah ilmu sambil berniaga 🤭

Comments

norhidana said…
apa akak punya id tiktok, dana nak follow nnati follow dana semula ye kak hehehe...
id dana... norhidanamiswan
Madam Maq said…
done follow Dana di tt..💕

POST PALING POPULAR BLOG MADAM MAQ

Kad kena telan mesin Atm

Assalamualaikum. Alhamdulillah , hari ini hari Jumaat , dan maq cuti? Ya, pastinya cuti.  Johorean dan Jumaat diserikan dengan cuti. Alhamdulillah.. Tapi awal pagi ni encik suami dah berkerut dahi sebab kad bank beliau kena telan dengan mesin atm. Okey ,nak jadikan cerita , pukul 9pagi kami (maq dan encik suami) pergilah ke bank yang nakal itu. Rupanya bukan kad encik suami jek kena telan, kad dia , dia , dia pun kena . Maq kira kira dalam 5/6 orang dah terima nasib yang sama pagi ni . Huhu tragedi Jumaat betul lah. Untuk selesaikan masaalah ini , pertama , encik suami ke kaunter nombor 8 . Bila aduan dibuat , maq tengok jam , tengok pegawai bank tu , tengok jam lagi , tengok encik suami , akhirnya dalam 15 minit selesai. Kes wife over thinking kah ini ? Maq : dapat ke ambil kad dalam mesin tu, bang ? Encik suami : kalau nak tunggu orang yang bertanggungjawab buka mesin tu , mahu mahu minggu depan abang baru dapat kad tu. Maq : dah tu abang  nak buat apa? Encik s

Susu sejat ganti santan kelapa

Assalamua'laikum .. Berkongsi kita sekali lagi . Kalini maq nak beritahu ,hampir 2 tahun dah maq tukar santan kelapa dengan susu cair. Susu dalam tin tulah . Harga dalam anggaran rm 2.60 setin. Yang biasanya orang guna untuk buat koktail , buat ABC , buat kek , puding dan bagai lagi . Semua jenama boleh guna , asal anda mampu beli . Maq biasa guna jenama ini. Okey Maq ada beberapa soalan yang perlu dijawab. 💜Boleh ke maq kalau dibuat masak untuk gantikan santan ? Jawapan maq : semua jawapan ada padamu.. - lirik lagu Aiman Tino pulak 🙊- haha ya , memang boleh sangat sangat. Maq masak kari guna susu ni , masak lomak cili api guna susu ni ,sambal goreng ,pechel , masak sayur goreng pun guna susu ini . Hasilnya ? Maq makan nasi dan bertambah nasinya,  Awesome !! 💜Yakin ke hebat rasanya maq ? Jawapan maq  : selera maq selera dinasour , sedap je 😂 tapi selera cerewet encik suami pun boleh layan kot , so , memang masuk lah citarasanya . 💜Kenapa maq pilih susu ni

Cara Tukar Nama Pada Geran Tanah Yang Pemiliknya Dah Meninggal

Assalamualaikum. Harini maq terpanggil untuk search permasalahan orang ramai. Terdapat ramai pewaris yang keliru nak buat macamana bila tanah pusaka mereka belum ditukar nama lagi tetapi pemilik asal sudah meninggal dunia? Pejabat tanah Batu Pahat. Sekadar hiasan. Baru baru ini maq ada terjumpa perbualan yang berkaitan dengan permasalahan ini. Tapi kes ini bukan berlaku dinegeri Johor tapi di Selangor Masalah yang dihadapi ialah : Masalah diatas telah mendapat respond dari beberapa orang netizen. Kes ini melibatkan tanah  pusaka dikawasan negeri Selangor. Maka mereka cadangkan pergi ke pejabat  dialamat dibawah ini. Dan bawah ini antara netizen yang dah selesaikan masalahnya melalui proses diatas. Ini respond beliau. Okey ,dari pemerhatian  dan pemahaman maq ,Untuk kes tukar  nama pada geran yang mana pemilik asalnya dah meninggal. Apa yang perlu dibuat ialah : - mula mula buat perbincangan keluarga, tentukan dahulu siapa yang layak memiliki tanah t

Rambut Gugur Ketika Ihram?

Gambar sekadar hiasan. Assalamualaikum. Ketika berada dalam keadaan berihram , ada pantang larang yang  mana para jemaah perlu ingat. Kalau melanggar larangan ini ,jemaah akan dikenakan denda. Ianya ialah , *memakai pakaian yang bercantum ( berjahit ) bagi lelaki *memakai capal / kasut yang menutup jari jari kaki bagi lelaki *menutup kepala dengan serban ,songkok ,kopiah atau apa pun bagi lelaki *memakai wangian bagi lelaki dan perempuan *memotong ,mencabut atau mencukur  rambut  yang ada pada tubuh termasuk kuku *membunuh haiwan *nikah atau menikahkan *mencaci ,mencerca ,berkata kata dengan perkataan yang kotor atau bertengkar *bersetubuh / bercumbu cumbuan *merosakkan tumbuhan yang hidup diseluruh kawasan Tanah Haram Soalannya : Apakah kena dam kalau rambut saya gugur ketika saya dalam ihram ? Sebab rambut saya memang mudah gugur. Kata ustaz :  Dalam ihram , yang dilarang gunting rambut ,cabut rambut atau dengan kata lain kita buat dengan sengaja bagi

Tanjung Hill, Batu Pahat ,Johor

Assalamualaikum. Banyak kawasan istirehat di daerah Batu Pahat ni tapi ada beberapa tempat yang maq belum pergi. Antaranya Bukit Tanjung ( Tanjung Hill ). Kenapa maq tak pernah pergi sedangkan kawasan tu terletak hanya 1kilometer dari kampung halaman maq ( Pekan Koris) 1- kawasan tanjung ni jauh jaraknya dari jalanraya utama.  Untuk kesini kena naik motosikal atau kereta. Zaman maq muda muda mana ada kereta dan motosikal, basikal pun tak punya. Yang ku punya hanya cinta.. Huhu melalut sudah.. 2-  Dulu dulu, disini merupakan kawasan tentera tentera buat latihan,jadi agak mustahil ibubapa maq nak lepaskan anak dara sulung dia kesini.  Bahaya! 3 - ada kawasan perkuburan lama kat sini.  Bila sebut kawasan kubur, sebagai remaja masa tu, kami lebih kepada seram.  Padahal kuburlah tempat terakhir kita disemadikan nanti. Semalam sempat maq cari lokasi tersebut.  Tanjung Hill atau Bukit Tanjung. Tapi maq tak naik pun atas bukit tu sebab keadaan terlalu sunyi, cuma ada, 2/3 orang

ILTIQA’ SAKINAIN

-Apabila Tanwin bertemu Hamzah Wasol Assalamualaikum. Sedikit perkongsian tajwid dalam Al Quran. Sebenarnya ramai orang akan terus baca ayat yang dibuat tu tanpa sedar bahawa sebenarnya bacaan tu perlu ditambah 'nun baris bawah'. Contoh bagi  Tanwin ( baris 2 bawah pada huruf zal) Hamzah wasol ( tanda bulatan diatas huruf alif)  "Apabila Tanwin bertemu dengan Hamzah Wasol, maka Tanwin tadi dibaca dengan satu baris dan ditambah Nun Baris Bawah." Kalau kita perasan, nak bunyikan ayat dalam bulatan tu pun agak janggal. Tapi, kalau takde ilmu, kita main hentam jelah. Ada 34 tempat di dalam Al Quran yang perlu ditambah dengan 'nun baris bawah'. Ambik pen tanda sendiri tau: Muka Surat 27 Surah Al Baqorah Ayat 180 Muka Surat 151 Surah Al A’raf Ayat 8 Muka Surat 170 Surah Al A’raf Ayat 158 Muka Surat 172 Surah Al A’raf Ayat 164 Muka Surat 173 Surah Al A’raf Ayat 177 Muka Surat 190 Surah At Taubah Ayat 24 Muka Surat 191 Surah At Taubah

Doa Amalan Neelofa

Assalamualaikum. Maq jumpa doa atas ni kat twitter. Budak budak twitter seronok mengedit doa ini. Macam macam pattern mereka edit doa panjang ini. Mereka kata Lofa amalkan doa ini , siapa yang tak percaya , diaorang suruh masuk instagram  naurashares.   . Dan , ye memang  betul ada! Ok , benda baik tak salah dikongsi... Nota maq : berdoalah yang baik baik kerana itu  sesuatu yang sangat baik. Kerana apa yang kita dapat dalam hidup ini  datangnya dari doa doa kita dan doa dari orang lain untuk kita. Inshaallah ❤

Pantai Perpat, Rengit, pantai semulajadi yang tenang

Assalamualaikum. Alhamdulillah, untuk pertamakalinya maq  dan family  kesini . Ke Pantai Perpat , Rengit, Batu Pahat, Johor. Wah bagi alamat penuh tu. Kalau  dari luar anda takkan tahu kat kampung Perpat laut tu ada pantai secantik ini. Anda lihatlah sendiri. Maha suci Allah, indahnya.. Tanpa edit* Gadisku tak ketinggalan berposing Nak keluar ke tak ek?  Keluar ke tak?  Hehe masing masing malas nak berjemur tengah panas Cuma tinjau jek lepas tu masuk kereta semula sebab  cuaca panas, kanda tak tahan bahangnya. 😂 haishh.. Dia pun nak begambau jugak tu  Bendera Johor berkibar megah disitu Teka teki : ada berapa ekor monyet dalam gambar ini? Siapa betul jawab maq bagi menang.  Waktu kami kesini adalah selepas solat asar tapi dia punya panas,  amat menduga sanubari.. Apa yang menarik disini pada pandangan mata  tua maq : - kawasan nelayan yang bersih, indah dan tenang - pantainya semulajadi - ada sebuah warung untuk para pengunjung  dan 

Kek Susu ( bakar )

Assalamualaikum. Teringin nak masak kek susu bakar. Pernah masak kek susu tapi masak dengan cara kukus. Rasa sedap tapi agak kurang sikit kegebuan keknya. Jumpa di youtube resepi kek susu bakar ni. Makanya maq olah resepi dengan bahan bahan yang ada dalam stock maq. Bahan bahan kek susu. 5 biji telur gred B 1 cawan tepung kek ½ cawan tepung jagung ½ cawan susu tepung ¾ cawan gula pasir ¼ cawan susu fresh 40 gram ovelet 90 gram margerin ( dicairkan ) ❤Sebelum mengadun,pastikan oven telah dipanaskan . Suhu 150' / selama 10 minit. (oven maq ,oven anda ikut pada suhu yang biasa anda guna je ) Cara buat, ❤Campurkan kesemua bahan kecuali margerin cair. Kacau guna mixer sampai adunan jadi putih dan gebu. Masukan margerin yang telah cair tu sikit sikit. Pastikan margerin tu dah betul betul sejuk ye. Kacau dengan spitula. Kaup balikan supaya adunan sekata. Tuang dalam acuan. **jangan lupa sapukan margerin kat loyang sebelum tuang adunan . ❤Nak hias kek? Ambil sediki

Bapa tiri dan anak perempuan tiri

Assalamualaikum, Alhamdulillah , kali  ini maq nak kongsikan pada anda , tentang apa yang maq belajar dikelas Muslimah diTaman Bukit Perdana , petang Jumaat lepas. gambar sekadar hiasan.Tiada kaitan dengan entri blog. Bila Ustaz diajukan "boleh ke seorang bapa tiri menikah anak  perempuan tirinya? Ini jawapan ustaz : jika lelaki tersebut menikahi seorang perempuan yang punya anak perempuan ( janda yang ada anak perempuan ) dan lelaki tersebut sudah pun "bersama" dengan isterinya itu ,makanya HARAM dia menikahi anak tirinya. Biarpun setelah mereka bercerai. Ini menunjukkan " TIDAK BATAL " whuduknya dengan anak perempuan tirinya sampai bila bila. Mereka adalah mahram . Tetapi jika dia menikahi janda tersebut dan belum sempat "bersama" lagi dengan isterinya itu dan kemudian dia menceraikannya lalu menikahi anak perempuan tirinya pula , dalam keadaan begini pernikahannya adalah SAH. Dan whuduk adalah batal bila tersentuh kulit. Ustaz merujuk pa