bayi tersedak ,tips pelik ??

Assalammualaikum

Harini maq nak kongsikan satu lagi tips ...nampak pelik tapi bila maq buat  memang menjadi !


anda ada bayi ? apa anda buat bila bayi anda tersedak ? ada orang cakap tiup muka dia . ish...terpisat-pisat budak tu nanti sebab kita hembus nafas kita kat muka dia . kesian . kalau ikut cara rawatan  pakar , bayi akan ditelungkupkan kemudian ditepuk belakangnya
. Jadi apa kah yang maq selalu buat bila ada bayi yang tersedak ?

Pertama , maq akan tarik ibu jari kaki dia perlahan-lahan seakan-akan seperti mengurut tapi cara  ini macam kasar sikit la sebab ianya 'ditarik' ...dan ...alhamdulillah bayi tu akan berhenti tersedak . Maq bukan saintis jadi  maq tak tau apa punca tarik ibu jari kaki dia boleh berhentikan tersedak bayi . tapi kerja ini selalu berhasil ...tak tahu la  tarik gaya mana , tapi jangan tercabut ibu jari kaki  budak kecik  tu sudah la .

kalau anda nak tau lagi tersedak boleh bawa maut kepada bayi yang masih kecil.  air termasuk ke lubang hidung dan  paru-parunya . paru-paru yang dimasuki air kerana tersedak boleh menyebabkan jangkitan kuman. ini sangat lah merbahaya ! hati- hati la ye ketika memberi susu kepada bayi anda . anda mampu mengubahnya...( ceh... hehe  )

#maqnie~ membebel atas pengalaman maq .








Comments

Popular posts from this blog

Cara Tukar Nama Pada Geran Tanah Yang Pemiliknya Dah Meninggal

Kad kena telan mesin Atm

Tanjung Hill, Batu Pahat ,Johor

Result pemeriksaan darah sangat mengejutkan

Susu sejat ganti santan kelapa

Pantai Perpat, Rengit, pantai semulajadi yang tenang

Doa Amalan Neelofa

Melepaskan rindu dalam kereta

Pesanan SMS dari MKN

Mimpi Orang yang dah tak ada.