Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2014

dugaan kecil

Assalammualaikum  readers,


minggu ni maq diduga dengan perbagai dugaan kecil dari Allah , namun maq redha sebab katanya Allah menduga pada hamba  yg DIA sayang ..betul kan ? so jangan jeles ok . . hehehe

anda mungkin ada baca entri pasal simanja maqnie yg demam terkejut tu ,( tengok  older post ) kalau anda nak tau ,selepas aida di jangkiti demam ,my mr Castelo pulak ambil part . 2 hari dia tak ke tempat kerja sebab badannya sakit-sakit , sangka maq janganlah denggi punya angkara ..nauzubillahhiminzaliq~

tak lama kemudian ,anak maq yg nombor dua pulak mengadu tak sedap badan , makanya dia pun pergi ke klinik dan memang sah dia demam jugak .dan bukan sahaja dia dapat cuti sakit selama sehari ,malahan dia memang tak berdaya untuk bangun kesekolah pada hari keduanya sebab seluruh badanya sakit-sakit , sehinggalah dia aktif semula pada hari ini 11.1.2014..alhamdulillah ,walaupun tinggal batuk dan selsema nya yg masih ada tu .

kemudian disusuli olen anak asuhan maq iaitu si Auf dan Cik Pu…

Aida si manja Maqnie

Assalamualaikum ...

simanja maqnie buat kejutan  , pulang sekolah dengan wajah yang murung , airmatanya mengalir dipipi , maqnie terkejut  ! kenapa ?? dia hanya mampu merenung maq dalam linangan airmatanya tanpa bersuara . di tunjukkan jari ke hidung  ?? kenapa  ? hidung berdarah  ??? dia menggelengkan kepala , susah nafas ?? jawapnya perlahan .. sebab apa  ?? selsema  ...dia jawap perlahan dan air mata nya masih menitis-nitis di pipi jatuh ke karpet rumah maq ..

demam ea? maq soal dia lagi ... a'ah ..tadi masa kat perhimpunan , badan aida tetibe sakit ,lepas tu terus rasa sejuk macam nak demam  .. so ni demam ke ?? maq banyak tanya ...

dia mengganggukkan kepala sambil menangis . dah pergilah tidur ,petang tak payah la sekolah agama ,nanti maq SMS kat orang van. pergi tukar baju tu dulu ..dia terus menyalin baju sekolahnya dan tidur ..

petang selepas suami maq pulang dari menziarah ibunya dikampung ,maq bawa si bungsu ke poliklinik berhampiran , nak pergi kelinik swasta nanti ken…

penjaga hati

assalammualaikum ..

bila bercakap soal hati , kadang kala kita lupa  pada sebuah kenyataan ! dimana kata orang luka ditangan nampk  berdarah ,  tapi luka dihati , tak ada siapa pun tahu ? terluka atau dilukai bukan lagi perkara asing bagi  kita .

antara tugas dan tanggung jawap pula , kadang-kadang kita tersepit diantaranya  . antara kasih dan kasihan  dan antara akur dan janji . semuanya melibatkan hati dan perasaan .

sebagai wanita dewasa , maqnie sedaya upaya nak kan yang terbaik dari  diri maqnie sendiri  , namun kadang-kadang kita saja yang kena jaga hati orang , buat baik  pada semua orang , sedang kan hati kita tak ada siapa yang tahu , tiada siapa yang kisah  ...



pujuk hati sendiri la jawapnya.....

privacy itu perlu

Asalammualaikum
selamat bertemu kembali di tengah malam yang dingin , hujan diluar rumah , nyamuk banyak didalam rumah . harini permulaan murid-murid sekolah melalui  alam persekolahannya pada hari ahad ! sejarah kini berulang...

rasanya keadaan biasa-biasa aja . tapi pada diri maqnie yang berkerja sendiri , dan suami maqnie yang mempunyai cuti pada hari ahad , anak sekolah bukan alasan untuk kami suami isteri beristirehat  dihari minggu .

dengan keadaan berkerja dirumah , maqnie terpaksa mengambil keputusan untuk seragamkan semua anak-anak asuhan untuk tidak dihantar kerumah maqnie pada hari minggu ( hari ahad )

ini kerana :
pada hari ahad , maqnie kena kemas rumah yang selama seminggu berkerja hanya pakai baling-baling je barang-barang tersebut ! ini berlaku sebab mengasuh anak orang bukan sama dengan membela anak kucing . mereka perlu dijaga rapi , di kawal agar tiada apa-apa juga calar  atau lebam dibadannya ! tidak kembung pada baby , tidak luka pada yg sudah pandai berlari . ti…