orang zaman moden

Assalammualaikum ..

minggu ni masuk la kita ke minggu pertama dalam bulan jun pada tahun 2014 ini . masih banyak yang perlu diperbaiki dalam mengejar masa yang berlari pantas . selain berusaha untuk maju kan diri , kita kena mengikuti  peredaran zaman yang makin lama semakin berubah.

apa yang menarik sekarang di Malaysia ini  , semakin maju negara ,rakyat semakin mundur . bukan mundur pada taraf hidup tetapi pada pegangan hidupnya ,ianya sama seperti kehidupan manusia di zaman batu dulu . kenapa maq cakap macam tu ?

lihat je dikaca tv , remaja berkelahi ! seakan-akan sama seperti orang dulu-dulu menyabung ayam  atau seperti pertarungan antara pahlawan di mana siapa menang dialah akan diambil raja sebagai panglima !

kita baca di akhbar , orang buang bayi ! ianya lebih buruk dari membuang sampah ! sedang sampah pun orang kutip untuk di kitar semula ! bayi dilempar kesana sini ,kepala pecah ,badan hancur ,patah riuk tubuh yang masih merah itu diinaya ! mana perasaannya ? mana belas kasihannya? mana akalnya ? haiwan yang tak berakal pun tau jaga anak !! nauzubillah .

di laman sosial ,ramai orang heboh pasal remaja merosakkan remaja yang lain ! nak salahkan lelaki pun tak boleh jugak kalau dah sah-sah si gadis  yang gedik nak ikut teman lelakinya kehulu -kehilir . dan bila dah dikerjakan ,salah kan lelaki pulak  ! lelaki jahat ! lelaki itu ! lelaki ini ! padahal siapa suruh berlonggok dirumah kosong  tanpa ikatan yang sah. nak salahkan siapa ??  salah ketua kampung ? penggali kubur ? atau salah orang masjid ?? mana mak bapak mereka ? ahh terlalu manja budak-budak ni . entah-entah cuit pun tak dibagi , tu yang berani bertindak sesuka hati !

selisih ...mintak dijauhkan dari anak-anak dan ahli keluarga kita .

di sekeliling rumah maq nie je  ,tak pandang lain . jiran tak langsung menghormati harta jiran . jangan nak bertegur sapa , pandang pun dah tak mau ! jeling tu tahu pulak ! kalau bisu boleh dimaafkan lagi tapi dia bukan OKU pun . kenapa susah sangat nak senyum ? yang pelik tu dengan bangla peramah pulak ! alahai ... paling teruk ,parking kereta macam dia duduk kat jalan tu sorang ! tak pernah nak fikir masalah jiran lain yang nak keluar masuk waktu kecemasan . seronok sangatkah menyusahkan orang  ? adeh , ada otak letak di tapak kaki ,fikir tak nak  , malahan dipijak nya lagi !! insaflah jiran-jiranku .

ok ... membebel bukan tabiat maq tapi bila dah mula ,memang payah nak berhenti hahaha .

sebagai insan yang sudah kealam senja ni ,pengalaman telah mengajar maq erti   MARUAH DIRI ,HORMAT HAK ORANG ,HORMAT  HAK SENDIRI . dan HAK UNTUK  BERSYUKUR !

serious maq cakap :

orang sekarang makin mundur mindanya ,bertindak tak mengikut akal tapi ikut perasaan . tak reti jaga budi bahasa . tak tahu menilai erti terima kasih  dan tak reti bersyukur pada apa yang dimiliki . kenapa maq cakap macam ni ? sebab maq nak buat peringatan ini pada diri maq sendiri agar tidak lupa pada asal usul maq dulu-dulu .


#Maqnie - nasib ada blog ,tak payah la nak tunjuk terror kat orang -orang kat keliling tu yang maq nie ini terror membebel , dia orang bukan ada blog pun  ( eh ! macam riak jek ) hehhe

Comments

Popular posts from this blog

Kad kena telan mesin Atm

Tanjung Hill, Batu Pahat ,Johor

Melepaskan rindu dalam kereta

Cara Tukar Nama Pada Geran Tanah Yang Pemiliknya Dah Meninggal

Susu sejat ganti santan kelapa

Pesanan SMS dari MKN

Kek Susu ( bakar )

Pantai Perpat, Rengit, pantai semulajadi yang tenang

Senarai Doa yang boleh kita selitkan dihari arafah

Pesanan MKN