Posts

Showing posts from November, 2013

Muar 22/11/2013

assalammualaikum
sempena cuti birthday sultan tadi maqnie dan family sempat la meraikannya .lokasinya tak lain tak bukan di dataran tanjung agas muar ,bandar maharani .

rupanya banyak acara yg menarik berlangsung dalam masa 3hari ini . bermula dari  hari ini 22hb november hinggalah 24hb november. meriah sungguh !

hari ni saja maqnie berpeluang melihat  pemain -pemain JDT beraksi bersama pemain muda di padang di depan kediaman rasmi baginda sultan. dan  baru pertama kali jugak maqnie melihat TMJ dari jarak dekat !

yg paling respek kat baginda ialah walaupun baginda anak sultan ,namun baginda masih sudi duduk di bangku plastik di tepi jalan raya yg berhampiran dgn padang bola tu,bukan didalam khemah yg disediakan.

dan bila matahari memancarkan teriknya kearah barat , -nak masuk waktu asar- baginda mengangkat sendiri kerusi baginda ketepi kenderaan yg berada ditepi jalan itu juga ! sedangkan waktu itu pengawal peribadi baginda ada ramai dikeliling baginda  . amboi . .  memang  tabik spri…

kisahnya ,baru tahu

assalammalaikum malaysia  . .
hari ni orang johor cuti sebab hari ni hari ni birthday sultan kami . . . so hari ni juga taska kecil maqnie tak buka pintunya ..yes cuti jugakk !! pepagi lagi maqnie dah  layan blog? sebenarnya baru  lepas masak menu permintaan my mr castelo iaitu  . ...*nasi impit , sambal kacang dan ayam kari*  ....


mengidam kot haha entah le dia ..ok settle dah atas dapur tu so jejalan kejap kat dunia siber pulak . apa yg maqnie jumpa pagi ni berita yg sungguh mengejutkan yg selama ini kita anggap tak pe rupanya menyebabkan kecacatan pada kanak-kanak ! info yg dikatakan itu ialah...



[menurut sebuah kajian kesihatan dari Amerika Syarikat menunjukkan bahawa penggunaan iPad atau tablet untuk jangka masa panjang oleh kanak-kanak  boleh melemahkan otot jari dan tangan kanak-kanak yang diperlukan untuk menulis.Disamping itu, disarankan agar kanak-kanak dihadkan penggunaan iPad atau tablet tidak lebih daripada dua jam sehari. Bagi kanak-kanak dibawah umur dua tahun pula lebih…

benda mudah yg tak kita nampak

assalamualaikum
nampak tak keceriaan di blog maqnie kali ni ? amboi sempat lagi tu tukar-tukar background dalam suasana line yg tengah lambat macam siput ...sesungguhnya sabar itu satu jalan menuju kejayaan hehe  #perasan macam doktor fadzilah hj kamsah pulak maqnie kan.

dalam suasana sejuk dik musim hujan yg semakin melebarkan sayap nya ini .  agak tidak keterlaluan jika kita dapati manusia yg kurang vitamin akan mudah diserang selsema ! terutama kanak-kanak !

di taska kecil maqnie sekarang ni boleh dikatakan kesemuanya di jangkiti selsema ! ianya sungguh menyedihkan kerana kanak-kanak akan kelihatan comot ! hehehe

memang la kata orang sakit itu penghapus dosa tapi untuk kanak-kanak sekecil mereka , dosa apakah yg mereka dah lakukan ?? hahaha tak masuk akal ! sebenarnya kebersihan itu penting dalam aktiviti seharian kita selain itu , biasakan kanak-kanak ini mencuci tangannya apa bila selesai melakukan apa juag aktiviti  walaupun selepas memegang permainan .

dan yg lebih penting maka…

bila akhir tahun

assalammualaikum...
bila akhir tahun macam ni ,selepas habis musim peperiksaan budak-budak yg bersekolah ,  timbul pula musim orang kawin kan anak bujang *musim pengantin* kemudian datang pula musim durian ? ahha betul ke bohong ni ?

bila juga akhir tahun ,akan datang musim hujan  , musim orang pergi melancung dan akan tiba musim orang kumpul duit sebab tahun baru akan muncul tak berapa lama je lagi ! anak nak naik sekolah !!

bila dah akhir tahun ,musim orang tenguk kot-kot ada hutang yg tak dijelaskan lagi , musim orang tambah hutang baru , musim orang cari pasal untuk bayar hutang hehehe ini memang betul !

konon-kononnya nanti raya senang semua dah siap sedia ,padahal bila nak raya ada je yg tak cukup ! shopping ! shopping dan shopping ! betul kan.... hehehe jangan tipu la Peah  oii ....

bila tiba akhir tahun , ramai orang akan risau sebab umur akan bertambah lagi ditahun baru sedangkan amalan belum lagi ditambah-tambah dan dosa belum lagi dikurangkan .... astagfirullah halazim...




Anakku,anakmu

Image
assalammualaikum
kecoh ! tulah yg terjadi dinegara kita . kecoh pasal  pendatang asing ! semua nak di periksa  ,nak disoal siasat , semua nak ditangkap ! kenapa sekarang ? kenapa bila ada kes yg menakutkan baru nak bertindak ? setahu maqnie kehadiran pendatang asing bukan baru-baru ni tetapi puluhan tahun dahulu . dulu masa maqnie kecik-kecik pun orang indonesia dah masuk ke malaysia dengan jalan yg tidak sah! buktinya ramai yg guna jalan laut di kawasan kampung maq ! masa tu umur maq baru dalam 8-9 tahun gitu . .sekarang maqnie dah 44 tahun ! wow bayangknalah berapa lama kah jangka masa tu !

masa tu takde bangladesh lagi ,yg ada hanya pakistan , indonesia  dan warga kemboja ! masa tu kenapa tiada tindakan ekk ?? si kemboja jual baju ! si pakistan jual karpet ! si indonesia buat kerja dikebun kepala ,kebun koko , kebun sawit  dan jugak getah ! dan ada juga yg buat rumah ! kenapa tiada tindakan langsung? mereka tu dah beranak pinak dah sekarang , kebanyakkan mereka berkawin dengan warg…

harapan

Image
assalammualaikum
hari cuti adalah hari untuk bersama keluarga ! kali ni maqnie dan family berkunjung 2 hari ke rumah ibu mertua ku 'datin khatijah' hehe kerana cucu datin melangsungkan perkawinannya !beliau ialah anak kak ngah suami maqnie !*haraf anda dapat paham kedudukan dia disitu *senang cakap anak buah suami yg kawin la ni...hahaha kalau tak paham abaikan je lah ye ekk..

semalam ketika selesai akad nikah dimana anak buah tu melafaskan nya hanya sekali lafas ,maka termaktub dia menjadi suami orang yg sah ! alhamdulillah .

tiba-tiba maqnie jadi sebak kerana bermula disini,dia menjadi milik orang lain juga ! dimana kalau dulu dia hanya berkongsi kasih sayang dengan mak dan bapak dia tapi sekarang tanggung jawapnya  terbahagi dua ! untuk keluarga dia dan keluarga isteri dia ! huhu sedih  .... *maklum air mata otai ni memang sensitif sikit *

sebagai makcik dia walaupun makcik ipar ..eh.! ada ke gelaran makcik ipar??? hah bedal je lah ... maqnie pun seakan rasa dia akan jauh d…