rm 2.20 / liter

assalammualaikum semua . .
panas ! . .panas ! . belum pun isu 20sen sejuk  , kini kita digegarkan dengan kenaikan 10 sen lagi ! ianya berkuat kuasa malam ini  . . . lahai ramai kawan-kawan maqnie dah mula bersunggut berkenaan isu ini . kata mereka sedangkan  naik 20 sen je tangki penuh diisi untuk keretanya sudah membelanjakan rm 70  . . apatah lagi jika minyak naik lagi 10 sen ? mau - mau  rm 90 dalam tangan dah kan . .  tu  diguna kan untuk lima hari berkerja   dalam jarak  20 minit setiap satu perjalanan .! wow terasa berat juga lah kan .

bagaimana pula yg perjalanan ke tempat kerjanya yg memakan masa 30 minit ? 1 jam ? yg kerjanya 6 hari seminggu , yg memang bergantung pada kenderaan disepanjang tugas hariannya  . .  alangkah terasa beratnya kan . . . Allah huakbar ~

tapi apa yg dapat di katakan lagi , memang itulah kenyataannya . . maka sebagai pengguna dan rakyat yg bijak .  .marilah kita  menggunakan apa yg kita ada dengan merujuk kepada kemampuan diri .  . adjustlah cara berbelanja  , cara kita menguruskan hasil titik peluh kita tu , agar kita tak rasa terbeban atas perubahan harga ini . .  yg penting minyak ada didalam tangki ketika hendak pergi mencari rezeki nanti . . .

semestinya kita sedar bahawa kita hanya semut kecil sedang kan mereka itu kerengga  . . . moga-moga  tiap yg berlaku ini ada hikmah yang memberi manafaat pada semua orang  . . amin . .  .

mohon Allah permudahkan urusan kita  didunia dan  di akhirat juga , jangan nanti hanya kerana kenaikan tambah 10 sen , semua amalan kita hilang kerana asik dok bersunggut menyesali nasib ! maqnie pun redha je ni . . insya Allah

Water color Hummingbird
bebaskanlah aku
dari dibelenggu . . 

Comments

Popular posts from this blog

Kad kena telan mesin Atm

Tanjung Hill, Batu Pahat ,Johor

Melepaskan rindu dalam kereta

Cara Tukar Nama Pada Geran Tanah Yang Pemiliknya Dah Meninggal

Susu sejat ganti santan kelapa

Pesanan SMS dari MKN

Kek Susu ( bakar )

Pantai Perpat, Rengit, pantai semulajadi yang tenang

Senarai Doa yang boleh kita selitkan dihari arafah

Pesanan MKN