Skip to main content

Posts

Showing posts from November, 2012

apakah sebenarnya yang sedang berlaku...

02.12.12 kami ada temujanji dengan mak abah disini mungkin akan memetik buah lagi la tu hehehe mak..abah..terima kasih untuk semua ni.. anni rindu semua ...sebakk datang lagi adehhh..

bila malam menjelma...

assalamualaikum
angin malam datang lagi.. rumah kami jadi sepi semula..yg ada cuma suami..anak-anak yg masing-masing buat hal masing. aku? tah la tak tahu nak buat apa lagi... nak tidur awal lagi.. nak makan dah makan. nak menuntun tv , cerita tah pape. tetiba ternampak Nfone..yes!!! my partime is coming...tralala~

apa lagi...














bila anak-anak dah besar waktu macam ni masing-masing dah pandai urus diri sendiri.mak ayah dok diruang tamu tak tau nak kerja apa lagi. ayah layan cerita kegemaran dia..mak pulak amek gambar hahaha..lantak le ... kejap lagi tidur la tu haishhhh.... pukul 10 malam lampu satu rumah dah padam lalala... :p

dia datang lagi

assalamualaikum
kalau dilangit  musim hujan
disekolah pulak musim exam..tetapi di kebun pulak dah musim durian
tak beli orang sedekah , takde orang sedekah orang belikan pulak..
hahahah sama je ek...

bila tiba musim durian banyak lah yg kondem..
musim demam, selsema, batuk dan bagai-bagai musim pun datang
aku dan family belum ada beli lagi tapi orang bagi tu ada lah..alhamdulillah
maklom la pokok durian aku belum besar lagi di belakang rumah tu hehe
agak-agak nanti umur berapa lah dia baru berbuah kan hurm kesian kan..
so sekarang ni kalau nak makan kena lah keluar kan modal la sikit....
ala..kira sedekah sudah la...hehehe... sedekah tu amal jariah ye makcik2.. ek? heee
korang nak tengok macamane peminat durian melayan perasaan mereka tak??
meh aku tunjuk kejap...buat layan mata je ni hee...









gambar-gambar ni kenangan masa makan durian musim lepas. ada dalam lippy ni so aku jadikan la bahan untuk post harini... melayan anak-anak ni ada kala seronok..ada kala makan jiwa hahaha....

Tahniah

Assalamualaikum

kali ni maqnie nak share satu berita gembira. gembira buat maqnie, buat mak abah, buat adik maqnie dan buat seluruh family encik Rokani .. keputusan UPSR dah pun diumumkan harini ( 19-11-12).
tahun ni dalam family maqnie hanya seorang je yg menjadi calun utk peperiksaan ini iaitu anak saudara maq yg bernama Aisyah Diana.beliau merupakan anak kedua dalam keluarga adik perempuan maqnie
( Noriza & Nazrulhisham ).


harini jugak beliau telah memberi senyuman bahagia untuk kedua ibubapanya atas kejayaan beliau dalam UPSR dengan keputusan nya iaitu 5A :) tahniah Aisyah Diana... !!!


'' mak long harap kejayaan ini akan menjadi semangat buat Aisyah untuk lebih maju dalam pelajaran yg akan datang.. sebenarnya abang Aisyah iatu Arif Danial jugak mendapat keputusan yg sama pada tahun lepas - 2011-    .syukur alhamdulillah harini kejayaan kembali lagi dalam keluarga ini.. tahniah ..tahniah dan tahniah...''

Moga kejayaan demi kejayaan akan hadir dalam keluarga Enci…

selamat hari lahir girl

assalamualaikum...
esok 18 november
esok my second daughter ety izzaty punya birthday
esok umur dia genap 17 tahun
esok jugak maq kena belanja dia makan ke?
hehehe tengok la macamane nanti kan
sebab kalau my mr castelo  tak mau keluar
mana mungkin  nak bawa dia keluar...
dia makin besar sekarang...
dah pandai mencari kehidupan dia sendiri..kot..
hahaha berangan jek..ubun-ubun lembut lagi jangan nak mimpi la.
maq ni mama dia
maq kawan dia
kadang-kadang musuh dia jugak hehe
tapi semua tu demi keselamatan dia
demi kasih sayang maq untuk dia..adik dan kakaknya....
tapi sudah dikatakan remaja
semua yg dilakukannya  dianggap betul
kami mak bapak mereka ni semua nya kurang betul...
maq tau lah sebab maq pun pernah muda dulu-dulu...
memang sukar nak mendidik anak gadis
memang sukar jadi seorang ibu
memang sukar jadi seorang perempuan yg sempurna
tapi amat tak sukar jika kita buat semua tu jika kita iklas
ins sha ALLAH....
andai esok maq tak dapat belanja dia makan or belikan kad..
ni je yg m…

terserah....

salam...
sebagai insan yg silap...
salah ke kalau aku memohon maaf atas semua kesilapan?
salah ke jika aku berlaku jujur atas semua kekusutan?
memang perit untuk menerima kenyataan ni
tapi harusnya engkau berterima kasih atas kejujuran aku ni..
apa yg aku cukup terkilan kejujuran aku tak diterima..
sedih sangat sangat..
sedang nabi ampunkan umatnya mengapa tidak engkau?
yg juga manusia biasa seperti aku ni???
hina sangat kah diri aku ni?jahat sangat kah aku?
kemaafan dah aku pohon penyesalan dah aku buat
muhasabah diri dah aku lakukan..
terserah pada engkau untuk memikirkannya
kini aku tak akan ulangi kesilapan dulu
demi nama penciptaku Allah swt
aku bersumpah yg aku kini makin rindu
rindu pada ketenangan - rindu pada kenyataan
hanya bersama Penciptaku
kerana DIA sahaja tempat aku mengadu kini....
bukan lagi kamu....
apa yg mampu aku katakan disini...terima kasih untuk sebuah kenangan..

kenapa rasa macamni...

ahad...
seawal jam 9 pagi aku dah keluar ke bandar batu pahat bersama suami dan anak-anak
waktu nak keluar rumah,tiba-tiba nset aku berbunyi
menandakan sms masuk satu! haha
bila di buka...
sebak terasa...apatak nya ibu saudara aku ** mak anjang
menghantar sms yg berbunyi..

....salam....apa khabar anakndaku sayang... :"(

yg buat aku sebak tu icon yg dia bagi tu ialah icon sedih..
ye tiba-tiba rindu aku kat mak anjang terus datang,...
dia kata lama tak dengar khabar aku
dia tanya pasal anak -anak yg sedang ambil periksa
dia tanya pasal perasaan aku ketika anak-anak sedang periksa
aduh... sayang jugak dia kat aku
kenapa boleh aku tak amek sikit masa untuk bertanya khabar dia??
sibok sangat ke aku ni???
ye ALLAH..ampun kan aku
mak anjang ku sayang... maafkan anni ye
urusan seharian menyebabkan anni lupa pada yg jauh disana
rupanya masih ada insan yg  merindu kat anni...
sayang kat anni...maaf sangat sangat...
masa tu dada aku makin keras..
sebak bergetar di jantung
air mata laju dipip…

tak perlu begitu bagus

assalamualaikum
suasana harini sangat tenang
mungkin setenang hati aku ni
walaupun demam belum pulih 100%
dan batuk masih mengiringi suasana
namun aku memang terasa damai...Alhamdulillah

semalam ..
aku dah puas menjelajah satu pelusuk daerah Kluang..
ber'konvoi' dengan family untuk menguruskan acara meminang dan bertunang buat anak saudara aku yg ensem tu huhu
bersama asben dan sikecil memang serius seronok gile!!
hehehe paling seronok ialah ketika terlepas dari kumpulan'konvoi'
walaupun pada luaran nampak agak serabut sikit tapi enjoy hahaha
cuma kesian kat abg yunn demam ke dia harini?
sebab semalam dia asik berhujan jek..hehe
aku sempat jugak rakam saat manis semalam..
jum kita cuci mata ...










bytheway
semuanya berjalan dengan lancar
terima kasih kat paman adi
yg telah berjaya menjadi wakil pihak lelaki
esok kalau anak akak nak tunang akak panggil lu la beb!
ehehehe  tempah dulu ;)
apa yg aku dapat kupaskan atas kejadian semalam
buat aku dan semua
kita insan ni biasa.…

Sama tapi berbeza

assalamualaikum
anak adalah amanah
setiap anak yg dianugerahkan oleh Allah
ada kelebihan masing-masing
mungkin kita tak dapat mengetahuinya sekarang
sebab mereka sedia ada didepan mata
namun apabila tiba satu saat yg perit
barulah kita mengerti
bahawa anak itu adalah anugerah yg tak ternilai oleh sesiapa pun...
harini aku nak share gambar anak aku yg berusia 10 tahun ni
manjanya
senyumannya
telatahnya yg becok
dan sikapnya yg lebih matang dari usianya
adakala buat kami sekeluarga terhibur
dan tak kurang juga makan hati hehehe...
~ adibah aida ~



































katanya dah besar nak jadi ahli sains
nak cipta 1 jenis kenderaan yg mampu digunakan di tiga permukaan
sebuah kereta yg mampu
terbang diudara
belayar dilautan
dan pecut dijalan raya
amboi... hebat sungguh impian dia
dan yg buat aku terharu tu
orang yg pertama yg akan dijual kenderaan itu
ialah aku - mama dia sendiri -
habis lew aku dibuat bahan ujikaji :p
hahahaha...



P/s korang lihat lah gambar dia - org nya yg sama tapi wajahnya yg agak berbe…

kenapa nak 'cover jiwa'

morning!
story about jiwa..
ye naluri yg datang adalah kehendak jiwa
kenapa nak cover jiwa?
ramai orang yg menipu diri sendiri...
hipokrit !!
bagi aku jiwa perlu diluahkan.
semua orang kena ambil tau!
jika tidak kelak merana...
aku tak mau semua tu
aku benci merana
aku anti kesedihan...
bagi aku..jiwa aku suci
dan semua kehendak aku perlu diutamakan!
lebih lagi dalam situasi sekarang
dalam kemelut yg makin merusuh...
perlu apa lagi?
jika dipendamkan apa yg dapat?
hanya perasaan dendam yg bakal timbul...
mungkin...?
aaah... persetan semua tu!!!
mulai dari saat ni..
jangan nak cover jiwa korang lagi
kerana aku pernah mati dalam diri sendiri
hanya kerana aku sering cover jiwa aku tu...
berharap lah agar semua akan kembali seperti asal...


dia buat kejutan lagi

salam..
senyum lah sepuasnya
kerana dengan senyuman terjalinlah ikatan... hehe
hmm....sejuk...
seminggu hujan ni menyebabkan aku terasa yg aku kini berada di Jepun pulak
hehehe sesekali berangan, apa salahnya kan.
sujuk ya... sangat sangat sujuk..huhu sejuk laaa...
sujuk tu pekataan anak asuhan aku yg manja-manja ni
mmuah!!
semalam hujan turun lebat
masa tu aku masih lagi sibuk melayan karenah anak-anak asuhan
sambil minum dipetang yg sangat mendinginkan itu
tiba-tiba anak aku yg berusia 10 tahun tu bagi aku sekeping nota
pada mulanya aku terkejut jugak
maklum lah tetiba je kan..
aku tanya ape ni?
dia senyum .. bukak laa...
dengan muka serius aku pun buka nota kecil tu
bhahahaha
terus aku tergelak besar
dia senyum je
heee...
aku ucap thanks...
dia senyum lagi sambi berkata ..welcome...
korang nak tau ke ape benda yg didalam nota tu
hahaha
firstime aku dapat nota sebegitu seumur hidup
maybe ni pertama kali orang dalam dunia ni buat kot
belom ada orang lain yg buat kat dunia ni
ahahah
o…